Teknisk tilgjengelighet
Det er et viktig mål for Elhub å ha høy tilgjengelighet for sine brukere. På denne siden ønsker vi å være transparente mot offentligheten og vise til driftsstatus for Elhubs systemer.
Elhub informerer om driftsavbrudd og planlagt vedlikehold via . Elhub består av flere komponenter og tjenester – det kan derfor forekomme at enkelte deler av løsningen er utilgjengelige mens andre fungerer som normalt.
Definisjoner
Markedsaktør — Markedsaktører har en markedsfunksjon i kraftmarkedet. Følgende markedsaktørroller finnes i Elhub:
- Nettselskap
- Regulert kraftleverandør
- Balanseansvarlig
- Kraftleverandør
- Tredjepart
- Statnett
Aktørportal — Elhubs aktørportal er et brukergrensesnitt der markedsaktører får tilgang til informasjon, rapporter og verktøy knyttet til sine roller og prosesser. Her har aktørene blant annet mulighet til å følge opp sine målepunkt, måleverdier og markedsprosesser, hente rapporter og administrere brukere.
Kjernesystem — Elhubs kjernesystem håndterer all meldingsutveksling mellom Elhub og markedsaktørene, innsamling og kvalitetssikring av måleverdier, samt prosesser som leverandørbytte, flytting og balanseavregning.
Teknisk tilgjengelighet
i prosent av total mulig oppetid, viser siste 24 mnd
Periodene hvor en eller flere av elhubs komponenter eller tjenester ikke er tilgjengelig kalles for nedetid. Noe av nedetiden er strengt nødvendig for å gjennomføre diverse oppgraderinger og vedlikehold. Denne typen nedetid kaller vi spesifikt for planlagt nedetid.
Planlagt nedetid per måned
i antall timer, viser siste 24 mnd
Det hender også at uforutsette hendelser skjer med Elhubs systemer. Dette kaller vi for en ikke-planlagt nedetid og måles også i timer. Her ønsker Elhub å være så nærme 0 som mulig. Timene telles fra elhub er utilgjengelig til funksjonaliteten fungerer som definert.
Ikke-planlagt nedetid per måned
i antall timer, viser siste 24 mnd