Avviksoppgjør
Hver måned beregner Elhub et avviksoppgjør. Dette er alle korrigeringer som har skjedd for måleverdier eller grunndata siden balanseavregningen ble sendt til eSett. Eksempler på korrigeringer kan være målerfeil, dårlig dekning, usynkroniserte data, glemte innflyttinger og mye mer.
Juridisk
Avviksoppgjøret er forskriftsfestet i . Aktørene skal hele tiden identifisere og korrigere endringer opp til 3 år tilbake i tid, men det gjøres kun et økonomisk oppgjør dersom det kommer kunden til gode når det har gått mer enn 6 måneder (). Dette for at strømforbrukerne i Norge skal slippe å forholde seg til svært gamle korrigeringer.
Oppgjøret
Optimalt burde avviksoppgjøret være så lite som mulig og alle verdier ha to streker under svaret allerede ved låst balanseavregning. Når vi tenker på at Norge er et land med utfordrende geografi, samt at både utstyr og systemer kommer til å ha feil er det også et sunnhetstegn med korrigerte volum i avviksoppgjøret. Det betyr nemlig at feilene som gjøres blir fanget opp og korrigert.
Sluttbrukermarkedet
For sluttbrukermarkedet gjør Elhub hele oppgjøret. Grunnlaget beregnes, og Elhub sender ut og behandler både fakturaer og kredittnotaer.
På grunn av profilavregnede målepunkts natur vil det alltid være et positivt volum for profilavregnet forbruk.
Avviksoppgjørsvolum per måned
for intervall- og profilavregnet forbruk og produksjon, siste 12 mnd
Utveksling
For utveksling kan det noen ganger oppstå svært store volumendringer. Disse kan ofte kun påvirke de profesjonelle markedsaktørene som netteiere og balanseansvarlige. Her gjør Elhub kun beregningsarbeidet og distribuerer tallene til de berørte partene. Oppgjøret gjøres deretter direkte mellom partene.
Ettersom disse tallene noen ganger kan være svært høye presenteres disse i en egen graf.
Avviksoppgjørsvolum per måned
for intervall- og profilavregnet forbruk og produksjon, siste 12 mnd