Min side for privatpersoner
På Min side vil du som privatperson finne kundeinformasjonen som din netteier og kraftleverandør har registrert på deg. Her vil du få en oversikt over dine målepunkt, hvilken strømleverandør som er valgt og du vil kunne se måleverdiene som din netteier har rapportert til Elhub.
Nedenfor har vi samlet ofte stilte spørsmål og svar om Min side.
Ofte stilte spørsmål
Det kan være flere mulige årsaker til at man ikke får logget seg inn eller at man mottar en feilmelding når man forsøker å logge seg inn på Elhub Min side. Man kan gjennomføre følgende feilsøking:
Elhub Min side benytter seg av for å innlogging og autentisering. Hvis ID-porten eller BankID skulle ha tekniske problemer, kan dette føre til at man ikke får logget inn på Elhub Min side. For sjekke om BankID fungerer som det skal kan man sjekke status ved å
I noen tilfeller kan informsajonskapsler (Cookies) og nettleserdata (Cache) føre til at innlogging på Elhub Min Side ikke fungerer, og man mottar feilmeldingen:
Mulige løsninger kan da være: slette informasjonskapsler og nettleserhistorikk, benytte «inkognito-modus» eller forsøke en annen nettleser. Elhub Min Side støtter bruken av alle nettlesere.
På Min side har du tilgang til å se hvilke informasjon ditt nettselskap og din strømleverandør har registrert i Elhub.
Ditt nettselskap er ansvarlig for å registrere informasjon om din strømmåler, dette gjelder blant annet anleggsadresse (adressen der din måleren er plassert) og strømforbruket.
Din valgte strømleverandør er ansvarlig for registrering av kundeinformasjon. Dette vil blant annet gjelde navn og fakturaadresse.
Finner du feil i kundeinformasjonen som er registrert på Min side eller har spørsmål vedrørende dette, vennligst kontakt din strømleverandør.
Finner du feil i informasjonen om strømanlegget; som adresse, målernummer eller forbrukstype, som er registrert på Min side eller har spørsmål vedrørende dette, vennligst kontakt nettselskap.
Finner du feil ved strømforbruket som er registrert på Min side eller har spørsmål vedrørende dette, vennligst kontakt ditt nettselskap.
Min side er kun ment for å gi deg som privatperson oversikt over informasjonen som din strømleverandør og ditt nettselskap har registrert på deg. Ved eventuelle spørsmål om informasjonen som er registrert må din strømleverandør eller ditt nettselskap kontaktes.
Ditt nettselskap har ansvaret for alt som har med strømanlegget å gjøre (anleggsadresse, måleverdier m.m.) og din strømleverandør har ansvaret for informasjonen om kundeforholdet (kundenavn og fakturaadresse).
Hvis du ikke vet hvem som er din strømleverandør eller ditt nettselskap finner du informasjon om dette på din faktura, samt på Min side.
Målepunkt-ID er et unikt identifikasjonsnummer som alle strømmålere i Norge har, og det vil være registrert i Elhub. Nummeret består av 10 + 8 siffer. Målepunkt-ID begynner med 7070575000 + åtte siffer, som er en unik ID for din måler. Målepunkt-ID finner du på din faktura eller ved å logge deg inn på
Målepunkt-ID må ikke forveksles med målernummer som er serienummeret man kan lese av på sin strømmåler i sikringsskapet.
Før du kan gi tilgang til en annen privatperson må personen hente sin Elhub ID ved å logge seg inn på Min side og klikke på de tre strekene øverst til høyre på mobilversjon, eller pilen ved side av navnet ditt på desktop-versjon. Trykk så på 'Profil'.
Her finner du din Elhub ID, som består av bokstaver og siffer.
For at du skal gi tilgang må vedkommende gi deg sin Elhub ID. Når du har fått Elhub IDen til den du vil gi tilgang til må du klikke på fanen 'Tilgangsstyring' og deretter klikke på 'Gi tilgang'.
Skriv så inn vedkommendes Elhub-ID i feltet og verifiser at det er korrekt person sitt navn som kommer opp. Velg deretter hvilke målepunkt vedkommende skal gis tilgang til, og trykk deretter på 'Gi tilgang'.
En tredjepart er en profesjonell aktør som kan hente ut data om strømforbruket ditt eller annen data som de trenger for å utføre en tjeneste eller service overfor sine kunder. En tredjepart kan eksempelvis være bedrifter som driver med energirådgivning.
For at en tredjepart skal kunne innhente data, så må eieren av dataen samtykke til dette.
Fremgangsmåten for innhenting av data fra Elhub begynner med at tredjeparten mottar en liste med målepunkter fra sin oppdragsgiver. Deretter sender tredjeparten en melding med forespørsel om tilgang til data fra de ønskede målepunktene. Når forespørselen er sendt til Elhub, vil eieren av målepunktene få en varsling, og kan godkjenne eller avvise forespørselen på Min side.
For å godkjenne en tredjepartsforespørsel må du logge deg inn i Min side og velge "Tilgangsstyring". Hvis du har aktive forespørsler vil dette vises øverst på siden. Klikk på "Forespørsler" og velg deretter å godta alle eller kun en forespørsel.