Aktør og markedsstruktur

Registrering i Edielportalen

Filtrer innhold etter din rolle:


Registrering i Edielportalen for tredjepart

Nedenfor følger en brukerveiledning for hvordan man kan fylle ut korrekt informasjon i Edielportalen når man må opprette ny tredjepartsaktør.

Registrere ny tredjepart i Edielportalen

1. For å komme til registreringsskjemaet navigerer du til Meny: Edielregisteret > Registrere > Nytt selskap

2. Fyll inn nødvendige felter og huk av for riktige roller. Se Elhubs rollemodell på denne siden.

I Edielportalen skilles det mellom tredjeparter som skal benytte EMIF-integrasjon og tredjeparter som skal benytte API. Man kan ha begge rollene.

Tredjepart som skal benytte EMIF-integrasjon med eget system skal ha følgende roller:

  • 3. part
  • 3. part (Elhub-Rolle AG)
  • Systemleverandør

Tredjepart aktør skal benytte API skal ha følgende roller:

  • 3. part
  • 3. part (Elhub-Rolle AG)
  • 3. part API
  • tredjepart
  • tredjepart

3. Se over at korrekt informasjon er registrert og velg «Registrer aktør»

Du vil motta en kvitteringsmelding og må vente på at portaladministrator godkjenner nyregistrert aktør før du kan gå videre i brukerveiledningen.

Registrere Ediel-adressering for relevante roller for Tredjeparts aktøren

1. Naviger til «Ediel-adressering»
2. Velg «Legg til ny melding»

  • adressering

3. Huk av for relevante meldingstyper og klikk «Neste».

  • adressering

4. Hvis dere skal benytte et annet selskap som innsender av meldinger, velger du CSP i nedetrekksmenyen.

Hvis dere skal være egen innsender endrer dere ingenting.


La default-dato stå som dagens dato, og velg "Neste". Denne har kun innvirkning på når dere ev. kan begynne å teste.

  • adressering

5. Se over at adresseringen er korrekt og klikk på «Send»

Registrere melding og prosesskomponenter

Denne prosessen gjelder kun om dere skal operere om en tredjepart som benytter EMIF-integrasjonen. Hvis dere skal være tredjepart som kun skal benytte API, trenger man ikke å registrere meldinger/prosesskomponenter.


1. Naviger til «Meldinger og prosesskomponenter»
2. Velg «Legg til ny funksjon»



  • meldinger

3. Huk av for de meldingene du skal støtte. I de fleste tilfeller skal alle meldinger for Elhub støttes. Klikk på «Send»

  • meldinger

Registrer eller IT-system til prosesskomponenter

NB! Hvis du skal benytte eget IT-system må dette først registreres. Se hvordan registrere IT-system.


1. Naviger til «Meldinger og prosesskomponenter»
2. Velg «Rediger IT-system»

  • it

3. Huk av for de meldingene du skal registrere eller redigere IT-system for (normalt alle) og klikk på «Send»

  • it

4. Velg korrekt systemoppsett ved å finne korrekt godkjent systemleverandør i nedtrekksmenyen. Her må man selv finne ut hvilken systemkombinasjon man har. Merk at man velge versjon.

5. Hvis man skal ha samme systemoppsett for alle prosesskomponenter kan man klikke på «Kopier til alle prosesskomponenter for samme rolle(r)»

6. Velg neste

  • it

6. Se over at registreringen er korrekt og velg «Lagre»