Aktør og markedsstruktur

Opprette, endre og avslutte aktører

Filtrer innhold etter din rolle:


Deaktivere kraftleverandør

Ta kontakt med Elhub skriftlig og informer om hvorfor og når aktøren skal ut av markedet.


Man kan si opp som kraftleverandør mot Elhub når man ikke lenger har noen aktive kontrakter på noen målepunkt. Ved oppsigelse av aktør kan Elhub bistå med å opphøre aktøren i eSett. Hvis det gjennomføres porteføljeovertagelse i samarbeid med Elhub vil oppsigelse og opphør være en naturlig del av denne prosessen, og egen dialog rundt dette vil bli avklart i dialogen i forkant.



Kraftleverandøren må si opp sitt GLN-nummer hos GS1 etter at aktøren er satt inaktiv i Elhub. I Edielportalen vil aktøren stå med slettestatus i tre år. Kraftleverandør må Elhub få opplyst hvem som håndterer økonomisk avviksoppgjør (APAM og ATAM) i denne perioden.


Husk at sertifikater opphører når organisasjonsnummeret opphører. Bruk av fysisk GLN krever gyldig virksomhetssertifikat via en tjenestetilbyder. Hvis du allerede har CSP, må sertifikatet mot tjenestetilbyderen kontrolleres.

Endring av balanseansvarlig for kraftleverandør

eSett/Avregningsansvarlig i Statnett har oppfølgingsansvar for at en kraftleverandør har avtale med eller selv er balanseansvarlig. Opplysninger om en aktørs balanseansvarlig finnes i Online Service hos eSett. Den nye balanseansvarlige melder bytte av balanseansvarlig ved å registrere dette hos eSett i Online Service minst to uker frem i tid.


Hvis kraftleverandøren som bytter balanseansvarlig har produksjonsmålepunkter i sin portefølje gjelder også krav om nye stasjonsgrupper fra Landssentralen og prosessen for «Endre balanseansvarlig for produksjon i ett eller flere nettavregningsområder» må gjennomføres.


Endring av balanseansvarlig tilbake i tid er ikke tillatt. eSett verifiserer at den nye balanseansvarlige har en balanseavtale, gjennom at den nye balanseansvarlige får gjennomført registreringen i Online Service. Når endringen er registrert i eSett sendes denne automatisk til Elhub. Manglende balanseansvarlig medfører avviste leverandørbytter i Elhub.

Endre kommunikasjonsadresse (Ediel-adressering)

Kraftleverandør som skal endre kommunikasjonsadresse mot Elhub må endre kommunikasjonsadresse for Elhub-rollen i Edielportalen.

Endring av kommunikasjonsadresse krever manuell håndtering av Elhub og vil ikke gjennomføres i helg eller på helligdager. Anbefalt tidspunkt er på dagtid.


Gjennomføring:

  1. Planlegging:
    1. Kontakt Elhub for å avtale et planleggingsmøte med aktør og systemleverandør(er).
    2. Bestem dato for endring
  2. Stans meldingsinnsending
    1. På endringsdatoen: stopp innsending av meldinger til Elhub i god tid før endringstidspunktet.
    2. Fortsett å polle meldinger med gammel fysisk avsender.
  3. Endring hos Elhub
    1. Elhub endrer fysisk avsender på avtalt tidspunkt.
    2. Aktøren fortsetter å polle med gammel fysisk avsender til polling blir avvist.
    3. Selve endringen tar ca. 40 minutter.
  4. Etterkontroll
    1. Elhub sjekker at ingen meldinger ligger igjen til gammel fysisk avsender.
    2. Dersom meldinger er generert til gammel avsender i tidsrommet mellom endringen og de 40 minuttene, oppdaterer Elhub disse slik at de kan polles med ny avsender.
  5. Oppstart med ny avsender
    1. Elhub gir beskjed når aktøren kan starte polling med ny fysisk avsender.
    2. Aktøren kan deretter sende meldinger med det nye oppsettet.

Endre systemleverandør

Nå man bytter systemleverandør må man endre IT-system under samtlige prosesskomponenter i Edielportalen.

Hvis man også endrer fysisk avsender (CSP) må Ediel-adressering også oppdateres.

Hvis man ønsker å teste i forbindelse med byttet av systemleverandør, se denne siden.

Endre navn

Aktører som endrer navn på en organisasjon i Brønnøysundregisteret registrerer nytt navn i Edielportalen. Aktøradministrator i Edielportalen gjøres dette under «Rediger Aktørprofil» under fanen «Aktørprofil».


Aktøren bestemmer selv hvilket navn aktøren skal ha på GLN-nivå så lenge det er en klar sammenheng med navn i Brønnøysundregisteret.


Elhub godkjenner navneendringen, og oppdaterer navnet i Elhub Aktørportal.


Elhub vil også informere eSett, Regnskap og interne Statnettaktører.


Aktøren må selv oppdatere navn(ene) på GLN utstedt av GS1 Norway.


Kraftleverandøren må se til at e-postadresser for brukere i Edielportalen og Elhub Aktørportal blir oppdatert, hvis navneendring medfører endring av domenenavn i e-postadresse. Brukere i Edielportalen kan oppdatere egen bruker via «Kontakter» under egen aktør, og superbruker i Elhub Aktørportal kan korrigere for samtlige brukere i egen organisasjon.

Endre organisasjonsnummer og GLN (Global Location Number)

Ved opprettelse av en ny juridisk aktør, skal det tas ut nytt organisasjonsnummer. Denne nye juridiske enheten blir den nye økonomiske ansvarlige for forbruks- og produksjonsvolumer som utveksles. For at disse volumene entydig skal knyttes til den nye juridiske enheten, skal det også tas ut et nytt GLN-nummer som registreres på det nye organisasjonsnummeret.

Det er ikke mulig å endre eksisterende organisasjonsnummer i Elhub, og det er ikke mulig å knytte et GLN opp mot et annet organisasjonsnummer, da Elhub bruker GLN som unik identifikasjon på en aktør.

For kraftleverandør vil prosessen medføre: Porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør

Teknisk håndtering av fusjoner og fisjoner

Når to aktører fusjonerer juridisk, men sammenslåingen av IT-systemer skjer senere, må dette håndteres særskilt i Elhub.


I systemene for avregning og meldingsutveksling (Elhub, eSett m.fl.) er organisasjonsnummer og GLN teknisk låst til en aktør. Det er ikke mulig å endre disse – teknisk sett opprettes det da en ny aktør. Opprettelse og avvikling av aktører er ressurskrevende, både for selskapene, markedet og systemleverandørene.

Så lenge den tekniske løsningen beholdes midlertidig:

  • Overtagende selskap håndterer all meldingsutveksling og fakturering for det «gamle» selskapet.
  • Tiltaket gjelder kun for en begrenset tidsperiode frem til systemene slås sammen.
  • Aktører må være klar over at sertifikater knyttet til opphørte organisasjonsnummer normalt ikke er gyldige.

For å redusere arbeidsmengden og unngå unødvendig støy i markedet, har Elhub og Statnett (i samråd med juridisk avdeling) besluttet at et selskap med opphørt organisasjonsnummer kan fortsette å eksistere teknisk i en overgangsperiode. I denne perioden faktureres overtagende selskap for det opphørte selskapets forhold.

Praktisk håndtering av fusjoner i Elhub

Når to selskaper fusjonerer, men begge fortsatt må fungere teknisk i Elhub en periode, gjelder følgende:


Innsendingskjeden

  • Hvis den opphørende aktøren sender meldinger til Elhub med eget sertifikat, vil dette opphøre når organisasjonsnummeret slettes i Brønnøysundregistrene.
  • Løsning: skaff en CSP (tjenestetilbyder) i god tid for å håndtere innsending og mottak av meldinger.

Fakturering

  • Overtakende aktør blir fakturamottaker for den opphørende aktørens forhold i Elhub.
  • Oppdater referanse/innkjøpsordrenummer slik at mottaker lett identifiseres.

GS1

  • Kontakt GS1 for å sikre at overtakende part faktureres årlig gebyr og at GLN ikke slettes