Datakvalitet

Sluttbruker informasjon

Kraftleverandør er ansvarlig for å vedlikeholde kundeinformasjon for sine kunder i Elhub og plikter å oppdatere kundeinformasjonen i Elhub fortløpende. Sluttbrukers kontaktinformasjon i Elhub skal støtte netteiers behov for kontaktinformasjon og skal derfor være korrekt.

Filtrer innhold etter din rolle:


Håndtering av adresse og kontaktinformasjon for sluttbrukere i Elhub

En del nettselskaper og kraftleverandører har meldt fra om utfordringer når de mottar endringer av adresse eller kontaktinformasjon for sluttbruker gjennom Elhubs BRSer. Denne teksten beskriver hvordan Elhub håndterer denne typen informasjon og hvilke utfordringer markedsaktørene har meldt fra om. Vi oppfordrer også markedsaktørene til å sette seg inn i de relevante BRS spesifikasjonene og peker spesielt til avsnitt 3.3 Retningslinjer for sluttbrukeradresse i Elhub i BRS Markedsprosesser.

I Elhub er det informasjon om adresse og kontaktdetaljer for sluttbrukeren, det vil si eier av kraft og nettkontrakten. Elhub har ikke informasjon om hvem som er anleggseier. I henhold til avregningsforskriften har kraftleverandør plikt til å oppdatere sluttbrukerens mobilnummer og epost-adresse, dersom denne informasjon er tilgjengelig for kraftleverandør. Kraftleverandøren vil naturlig forholde seg til kontaktinformasjon for kontrakt-/fakturaspørsmål og har ikke nødvendigvis noe forhold til eventuelt ekstra kontaktinformasjon til vaktmester/kontaktperson for varsling. Nettselskaper må selv ha kontroll på hvem som er anleggseier og som skal varsles på det enkelte målepunkt i eget system og må sørge for at denne informasjonen ikke blir overskrevet når kraftleverandør oppdaterer kontaktinformasjon for sluttbruker i Elhub.

Utfordringer hos markedsaktørene

Med utgangspunkt i hvordan Elhub håndterer adresse og kontaktinformasjon for sluttbruker, er det opp til den enkelte markedsaktør å vurdere hvordan de skal håndtere endringer i denne informasjonen når de mottar den fra Elhub.

En av utfordringene en del markedsaktører har meldt om er at ny informasjon som de mottar fra Elhub skriver over gammel informasjon. Dette er informasjon de noen ganger fortsatt har bruk for. For eksempel kan nettselskapet ha behov for annen kontaktinformasjon til sluttbruker relatert til nettjenester enn det kraftleverandør registrerer i Elhub, som ofte er relatert til fakturatjenester og lignende. Hvordan dette fungerer hos de enkelte markedsaktørene avhenger av systemoppsett.

En arbeidsgruppe under Elhub Brukerforum har på bakgrunn av dette utarbeidet et løsningsforslag for håndtering av sluttbrukers kontaktinformasjon i nettselskapers KIS-systemer.

Hvordan Elhub håndterer adresse og kontaktinformasjon for sluttbrukere

I migrering av data før oppstart av Elhub ble sluttbrukerinformasjon hentet inn på følgende måte:

  • Sluttbruker-ID og navn ble migrert inn fra nettselskapet
  • Sluttbrukers postadresse og eventuell fakturaadresse ble migrert inn fra nettselskapet
  • Sluttbrukers kontaktinformasjon (telefonnummer, e-postadresse, etc.) ble migrert inn fra både nettselskap og kraftleverandør. I Elhub er det mulig å registrere opp til 99 kommunikasjonskanaler.

I Elhub er det kraftleverandørene som er ansvarlige for å vedlikeholde korrekt sluttbrukerinformasjon i Elhub. Når oppdatering av denne informasjonen utføres informerer Elhub øvrige markedsaktører som blir påvirket, først og fremst nettselskapet.

Når en oppdatering av sluttbrukerinformasjon registreres i Elhub skriver den over informasjonen som lå der fra før. Både sluttbrukeradresse og kommunikasjonskanaler er lister i Elhub-meldinger (BIM). Lister håndteres spesielt i BIM ved at alt vil forbli som før når man ikke spesifiserer noen elementer. Hvis det spesifiseres minst et element vil det erstatte den nåværende listen.


Eksempel: Adresser

Sluttbruker er registrert i Elhub med både postadresse og fakturadresse. Kraftleverandør sender inn melding med kun postadresse oppgitt. Kun den nye postadressen vil være registrert i Elhub etterpå. Fakturadresse og gammel postadresse blir fjernet

Eksempel: Kontaktinformasjon

Sluttbruker er registrert med to kommunikasjonskanaler – telefonnummer og e-postadresse. Kraftleverandør sender inn melding med to telefonnummer. Kun de to telefonnummerene vil være registrert i Elhub etterpå. E-postadresse og gammelt telefonnummer blir altså fjernet.


Prosesser som oppdaterer sluttbrukerinformasjon i Elhub

Oppdatering av sluttbrukerinformasjon kan i Elhub utføres på flere måter. I alle tilfeller videreformidler Elhub informasjonen til de involverte partene.

BRS

Prosess

Initiert av

Videresent til

Kommentar

BRS-NO-101

Oppstart kraftleveranse – leverandørskifte frem i tid

Kraft

Nett/Gammel Kraftleverandør

Hvis gammel kraftleverandør mottar annen adresse eller kontaktinformasjon enn den de har fått oppgitt av sluttbruker tidligere må de selv vurdere hvilken de skal bruke for å sende sluttfaktura.

BRS-NO-10

Oppstart kraftleveranse – inflytting frem i tid

Kraft

Nett

Kraftleverandør flytter inn sluttbruker

BRS-NO-103

Oppstart kraftleveranse – innflytting tilbake i tid

Kraft

Nett

Kraftleverandør flytter inn sluttbruker

BRS-NO-123

Oppstart i målepunkt – innflytting

Nett

Leveringspliktig Kraftleverandør

Nettselskap flytter inn sluttbruker

BRS-NO-201

Opphør på grunn av utflytting fra kraftleverandør

Kraft

Nett

Kraftleverandør gjennomfører utflytting

BRS-NO-211

Utflytting på målepunkt meldt til netteier

Nett

Kraft

Nettselskap flytter ut sluttbruker

BRS-NO-202

Opphør av kraftleveranse

Kraft

Nett

Kraftleverandør gjennomfører opphør

BRS-NO-301

Oppdatering av grunndata

Kraft/Leveringspliktig Kraftleverandør

Nett/Ny Kraftleverandør

Kraftleverandør oppdaterer sluttbrukerinformasjon for sluttbruker som er registrert i Elhub fra før. Dette utføres hovedsakelig for aktiv sluttbruker, men kan også utføres for utflyttet sluttbruker hvis for eksempel sluttfaktura skal sendes til ny adresse. Hvis sluttbruker ligger på leveringsplikt kan nettselskapet, i rollen som leveringspliktig kraftleverandør, også gjøre dette. Nåværende kraftleverandør oppdaterer sluttbrukerinformasjon hvor det er registrert et leverandørskifte frem i tid (BRS-101). I perioden fra et leverandørskifte passerer kanselleringsfrist og frem til oppstart av ny kraftkontrakt kan fortsatt aktiv (gammel) kraftleverandør oppdatere sluttbrukerinformasjon.Dette vil skrive over informasjonen som ny kraftleverandør har registrert og bør ikke gjøres uten god grunn. Elhub vil vurdere å blokkere for denne muligheten.

Sluttbruker informasjon