Min side
På Min side i Elhub vil du som privatperson eller bedriftsbruker få tilgang til utvalgt informasjonen som ditt nettselskap og din kraftleverandør har registrert på deg eller din bedrift. Her vil du kunne behandle forespørsler fra tredjeparter som ber om tilgang til dine målepunkt, finne dine målepunkter med tilhørende informasjon og du vil få tilgang til måleverdier som er blitt rapportert inn til Elhub fra ditt nettselskap.
Min side for privatpersoner
På Min side vil du som privatperson finne kundeinformasjonen som din netteier og kraftleverandør har registrert på deg. Her vil du få en oversikt over dine målepunkt, hvilken kraftleverandør som er valgt og du vil kunne se måleverdiene som din netteier har rapportert til Elhub.
Det kan være flere mulige årsaker til at man ikke får logget seg inn eller at man mottar en feilmelding når man forsøker å logge seg inn på Elhub Min side. Man kan gjennomføre følgende feilsøking:
- Elhub Min side benytter seg av ID-porten for å innlogging og autentisering. Hvis ID-porten eller BankID skulle ha tekniske problemer, kan dette føre til at man ikke får logget inn på Elhub Min side. For sjekke om BankID fungerer som det skal kan man sjekke status ved å klikke her.
- I noen tilfeller kan informsajonskapsler (Cookies) og nettleserdata (Cache) føre til at innlogging på Elhub Min Side ikke fungerer, og man mottar feilmeldingen:
Mulige løsninger kan da være: slette informasjonskapsler og nettleserhistorikk, benytte «inkognito-modus» eller forsøke en annen nettleser. Elhub Min Side støtter bruken av alle nettlesere.
- Elhub gjennomfører også regelmessig vedlikehold og oppdatering. Dette gjennomføres normalt på søndager i tidsrommet 09-24:00. Dette kan føre til at Elhub Min Side ikke er tilgjengelig i dette tidsrommet. For å se Elhub sine planlagte nedetider kan du klikke her. Skulle Elhub oppleve uforutsette tekniske problemer, vil dette også bli publisert på samme side.
På hjem-siden vil du få en oversikt over dine målepunkter som er registrert i Elhub. På oversiktssiden vil vil du se hvem som er din netteier, din kraftleverandør og hvilken adresse som er registrert på målepunktet. Ved å klikke på pilen markert med rød boks, finne ytterligere informasjon som er registrert.
Målepunkt-ID er et unikt identifikasjonsnummer som alle strømmålere i Norge har, og det vil være registrert i Elhub. Nummeret består av 10 + 8 siffer. Målepunkts-ID vil begynne med 7070575000 + åtte siffer, som er en unike ID for din måler. Målepunkts-ID vil man finne på sin faktura eller ved å logge seg inn på Elhub Min side.
Målepunkts-ID må ikke forveksles med målernummer som er serienummeret man kan lese av på sin strømmåler i sikringsskapet.
Ved å klikke på fanen Måleverdier merket med rød boks, finner du en oversikt over dine målepunkt og tilhørende måleverdiene som netteier har rapportert inn til Elhub. Hvis du har fått installert AMS-måler etter at Elhub gikk på lufta i februar 2019 vil du komme til to faner. Én som heter Mine avlesninger og én som heter Forbruk. For å komme til timesverdier må du klikke på Forbruk.
Ved å klikke på pilen som peker mot høyre vil du finne de måleverdiene som netteier har rapportert inn til Elhub. Elhub «gikk på luften» i februar 2019, det er ikke lagret historiske måleverdier før denne datoen. For å endre tidsperioden som vises i stolpediagrammet kan man klikke på stoplen over den ønskede tidsperioden. På denne måten kan man endre tidsperiode helt ned til timeavlesning.
På Elhub min side har du tilgang til å se hvilke informasjon din netteier og din kraftleverandør har registrert i Elhub.
– Din lokale netteier er ansvarlig for å registrere informasjon om ditt målepunkt, dette gjelder blant annet anleggsadresse (adressen der din måler er plassert) og måleverdier.
– Din valgte kraftleverandør er ansvarlig for registrering av kundeinformasjon. Dette vil blant annet gjelde navn og fakturaadresse.
Finner du feil i kundeinformasjonen som er registrert på Elhub Min side eller har spørsmål vedrørende dette, vennligst kontakt din kraftleverandør.
Finner du feil i informasjonen eller måleverdier som er registrert på Elhub Min side eller har spørsmål vedrørende dette, vennligst kontakt din netteier.
Hvis du ønsker å eksportere måleverdier fra Min side på Elhub, gjør du dette ved å navigere til fanen «Måleverdier», der velger du det målepunktet du ønsker å eksportere måleverdier for ved å klikke på pilen som peker mot høyre.
Deretter vil man inne på det valgte målepunktet se en boks med Last ned måleverdier. Ved å klikke på nedlastningsboksen åpner man et vindu der man velger ønsket måned og år for eksport. Merk at det kun er mulig å eksportere måleverdier for en måned per nedlastning. Det er også kun mulig å velge CSV som filformat. Informasjon for hvordan man behandler en kommadelt tekstfil finner du her. Elhub tilbyr i dag ikke eksport av måleverdier via API.
Før man kan gi tilgang til en privatperson må personen hente sin Elhub-ID ved å logge seg inn på Elhub Min side og klikke på «Innstilling-ikonet» oppe i høyre hjørne. Det er dessverre ikke mulig å gi en annen person tilgang et historisk målepunkt, man kan kun gi tilgang til den perioden det er en aktiv kraftkontrakt.
Klikk på fanen Tilgangsstyring og deretter klikk på boksen Gi tilgang.
Klikk på fanen Tilgangsstyring og deretter klikk på boksen Gi tilgang. Der vil man få muligheten til å gi en privatperson eller en profesjonell aktør tilgang til informasjon og måleverdier som er registrert på målepunktet. For å gi en privatperson tilgang fyller man inn Elhub-IDen og velg «Hent bruker». Verifiser at det er korrekt person sitt navn som kommer opp, og deretter velger du «Gi tilgang». Den valgte personen vil nå kunne se informasjonen som er registrert på målepunktet, men vil ikke kunne gi andre personer eller tredjeparter tilgang.
Ønsker man å gi en tredjepart tilgang gjøres dette ved å velge Tredjepart i nedtrekkmenyen og deretter fylle inn GLN-nummeret til tredjeparten. Verifiser at det er korrekt organisasjonsnavn som kommer opp før man gir tilgang. GLN-nummeret får man oppgitt fra den tredjeparten som ønsker tilgang. Hva er GLN-nummer? Klikk her. Man kan for tredjeparter selv velge mellom Full tilgang og Begrenset tilgang. Hva en tredjepart er og hvilken informasjon de får tilgang til er beskrevet her.
Elhub tilbyr per i dag ikke API for privatpersoner som ønsker å hente sine måleverdier «maskin-til-maskin» fra Elhub min side.
Min side i Elhub er kun ment for å gi deg som privatperson eller representant for en bedrift oversikt over informasjonen som din kraftleverandør og nettselskap har registrert på deg. Ved eventuelle spørsmål om informasjonen som er registrert må din kraftleverandør eller netteier kontaktes.
En tredjepart er en profesjonell aktør som kan hente ut måleverdidata eller grunndata som de trenger for å gjennomføre en tjeneste eller service overfor sine kunder. En tredjeparter kan eksempelvis være bedrifter som driver med energirådgivning. Mer informasjon om tredjeparter finner du her.
For at en tredjepart skal kunne innhente data, så må eieren av dataen samtykke til dette.
Fremgangsmåten for innhenting av data fra Elhub begynner med at tredjeparten mottar en liste med målepunkter fra sin oppdragsgiver. Deretter sender tredjeparten en melding med forespørsel om tilgang til data fra de ønskede målepunktene. Når forespørselen er sendt til Elhub, vil eieren av målepunktene få en varsling ved Forespørsler-fanen på Elhub Min side.
Hvis eieren av målepunktet samtykker til at tredjeparten skal få tilgang til å hente ut data, kan forespørselen aksepteres. Når forespørsler skal godkjennes kan man enten velge å godkjenne alle forespørsler fra alle tredjeparter eller man kan godkjenne kun fra en tredjepart. Ønsker man ikke at tredjeparter skal ha tilgang kan forespørselen ignoreres, og den vil etter 30 dager automatisk bli avvist av Elhub.
En tredjepartsaktør kan be om tilgang til informasjon om deg og dine måleverdier. Som privatperson kan man se og godkjenne tilgangsforespørsler som er sendt til sine målepunkt på Elhub Min side. Ved å klikke på fanen Forespørsler kommer man til siden der man kan samtykke til deling av sine data.
Ved å klikke på Godta alle blir alle tilgangsforespørsler som er sendt til eieren av målepunktene godkjent. Man kan også velge å kun godkjenne tilgangsforespørsler per tredjepart. Dette gjøres ved å utvide fanen med tredjeparten sitt navn, og deretter klikk Godta.
Ønsker man ikke at tredjeparter skal ha tilgang kan forespørselen ignoreres, og den vil etter 30 dager automatisk bli avvist av Elhub.
Har man gitt tilgang til en tredjepart eller en privatperson, men ønsker å fjerne eller utvide tilgangen kan dette gjøres ved å gå til fanen med Tilgangsstyring, og deretter utvide feltet for ønsket målepunkt Du vil da se hvem som har tilgang til målepunktet, og du kan utvide eller fjerne tilgangen (velg ingen tilgang) som er gitt.
Ved å godkjenne en tilgangsforespørsel fra en tredjepart vil det som standard bli gitt «begrenset tilgang». Tredjeparten vil da få tilgang til følgende informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Målepunkt-ID
- Målepunktsbeskrivelse
- Målepunktstype, egenskaper og avlesningsmetode
- Målepunktet sin adresse
- Målepunktseier:
- Bedrift eller privatperson
- Navn (Ikke personnummer eller organisasjonsnummer)
- Er utvidet lagring av måleverdier valgt?
- Netteier og nettområde
Det er også mulig å utvide tilgangen for tredjeparter til målepunktet. Dette gjør man ved å klikke på Vis flere detaljer om målpunktet på oversiktssiden. Man vil da kunne se hvilken tredjepart eller person som har tilgang til målepunktet, og man kan endre eller fjerne tilgangen til målepunktet.
Ved å velge Full tilgang vil tredjeparten eller privatpersonen få tilgang til ytterligere informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Land, husnummer, bolignummer, lengde og breddegrad
- Avgiftsinformasjon
Person eller bedriftsinfo:
- Adresse og dato for innflytning
- Hvilken kraftleverandør som har leveransen på målepunktet
Min side for bedriftsbrukere
På Min side vil du som representant for din bedrift finne kundeinformasjonen som netteier og kraftleverandør har registrert på din bedrifts organisasjonsnummer. Her vil du finne en oversikt over din bedrift sine målepunkt, hvilken kraftleverandør som er valgt og du vil kunne se måleverdiene som din netteier har rapportert til Elhub.
På Min side så får man som utgangspunkt oversikt over sine private målepunkt. Hvis man har tilgang til å representere en bedrift, kan man oppe i høyre hjørne på hjemsiden, bytte mellom sin private bruker og bedriftsbrukeren ved å klikke på «Bytt bruker».
For å få tilgang til bedriftens målepunkt, må sluttbruker være knyttet til bedriften gjennom rollen Energi, miljø og klima i Altinn. Daglig leder får tildelt denne rollen automatisk, og daglig leder kan tildele rollen til en eller flere ansatte som skal ha tilgang til Elhub Min side på vegne av bedriften.
Klikk her for å se egen veileder for hvordan du kan verifisere at du er tildelt rollen i Altinn
Ved å klikke på fanen Måleverdier merket med rød boks, finner du en oversikt over dine målepunkt og tilhørende måleverdiene som netteier har rapportert inn til Elhub.
Ved å klikke på pilen som peker mot høyre vil du finne de måleverdiene som netteier har rapportert inn til Elhub. Elhub «gikk på luften» i februar 2019, det er ikke lagret historiske måleverdier før denne datoen. For å endre tidsperioden som vises i stolpediagrammet kan man klikke på stoplen over den ønskede tidsperioden. På denne måten kan man endre tidsperiode helt ned til timeavlesning.
Som representant for bedriften kan man se og samtykke til deling av bedriftens data med de tredjeparter som har bedt om tilgang. Ved å klikke på fanen Forespørsler kommer man til siden for godkjenning av forespørsler for deling av data.
Ved å klikke på Godta alle blir alle tilgangsforespørsler som er sendt til eieren av målepunktene godkjent. Man kan også velge å kun godkjenne tilgangsforespørsler per tredjepart. Dette gjøres ved å utvide fanen med tredjeparten sitt navn, og deretter klikk Godta.
Har man gitt tilgang til en tredjepart eller en privatperson, men ønsker å fjerne eller utvide tilgangen kan dette gjøres ved å gå til fanen med Tilgangsstyring, og deretter utvide feltet for ønsket målepunkt Du vil da se hvem som har tilgang til målepunktet, og du kan utvide eller fjerne tilgangen (velg ingen tilgang) som er gitt.
Klikk på fanen Tilgangsstyring og deretter klikk på boksen Gi tilgang. Der vil man få muligheten til å gi en tredjepart tilgang til informasjon og måleverdier som er registrert på målepunktet. Den valgte tredjeparten vil nå kunne se informasjonen som er registrert på målepunktet, men vil ikke kunne gi andre personer eller tredjeparter tilgang. Denne tilgangen er kun en «lesetilgang».
Velge Tredjepart i nedtrekkmenyen og deretter fylle inn GLN-nummeret til tredjeparten. Verifiser at det er korrekt organisasjonsnavn som kommer opp før man gir tilgang. GLN-nummeret får man oppgitt fra den tredjeparten som ønsker tilgang. Hva er GLN-nummer? Klikk her. Man kan for tredjeparter selv velge mellom Full tilgang og Begrenset tilgang. Hva en tredjepart er og hvilen informasjon de får tilgang til er beskrevet her.
Når privatpersonen eller bedriften som eier dataen har godkjent forespørselen fra tredjepart, vil det som standard bli gitt «begrenset tilgang». Tredjeparten vil da få tilgang til følgende informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Målepunkt-ID
- Målepunktsbeskrivelse
- Målepunktstype, egenskaper og avlesningsmetode
- Målepunktet sin adresse
- Målepunktseier:
- Bedrift eller privatperson
- Navn (Ikke personnummer eller organisasjonsnummer)
- Er utvidet lagring av måleverdier valgt?
- Netteier og nettområde
Det er også mulig å utvide tilgangen for tredjeparter til målepunktet. Dette gjør man ved å klikke på Vis flere detaljer om målpunktet på oversiktssiden. Man vil da kunne se hvilken tredjepart eller person som har tilgang til målepunktet, og man kan endre eller fjerne tilgangen til målepunktet.
Ved å velge Full tilgang vil tredjeparten eller privatpersonen få tilgang til ytterligere informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Land, husnummer, bolignummer, lengde og breddegrad
- Avgiftsinformasjon
Person eller bedriftsinfo:
- Adresse og dato for innflytning
- Hvilken kraftleverandør som har leveransen på målepunktet
Elhub tilbyr per i dag ikke API for bedrifter som ønsker å hente sine måleverdier «maskin-til-maskin» fra Elhub min side.