Elhub for bedrifter
På Elhub Min side vil du som bedriftsbruker få tilgang til utvalgt informasjon som ditt nettselskap og din kraftleverandør har registrert på din bedrift. Her vil du kunne behandle forespørsler fra tredjeparter (tjenesteleverandører) som ber om tilgang til dine målepunkt, finne dine målepunkter med tilhørende informasjon og du vil få tilgang til måleverdier som er blitt rapportert inn til Elhub fra ditt nettselskap. På Min side kan du også bestille Norgespris.
Ofte stilte spørsmål om Min side
På hjem-siden vil du få en oversikt over dine målepunkter som er registrert i Elhub. På oversiktssiden vil vil du se hvem som er din netteier, din kraftleverandør og hvilken anleggsadresse som er registrert på målepunktet (der målepunktet er plassert). Ved å klikke «Detaljer» markert med rød boks, vil du finne ytterligere informasjon som er registrert.
I detaljoversikten vil du finne den informasjonen som er registrert i Elhub for det aktuelle målepunktet. Nedenfor følger en beskrivelse av de ulike feltene og hvem man eventuelt må kontakte hvis informasjonen er feil. Elhub oppdaterer ikke informasjonen på målepunktet eller tilhørende kontraktseier.
Målepunktdetaljer: I dette feltet kan du selv beskrive hva denne strømmåleren representerer, for eksempel “Hytta på Hovden” eller “Stabbur”. Dette vil kun fremkomme for deg og kan være nyttig hvis du har flere strømmålere. Du kan også oppdatere om du ønsker at dine måleverdier skal lagres i 10 år, i stedet for standard 3 år.
Adresse: Dette er adressen der strømmåleren din befinner seg. Det er nettselskapet (selskapet som eier strømnettet der du bor) som har ansvar for å holde adressen oppdatert. Hvis adressen er feil eller burde vært endret, kan du ta kontakt med nettselskapet for å få den rettet.
Kontraktseier: Dette er navnet på personen som står som eier av strømavtalen, slik det er registrert hos Elhub. Det er vanligvis strømleverandøren som oppdaterer og vedlikeholder dette navnet.
Hvis du får strøm fra nettselskapet fordi du ikke har valgt en strømleverandør (såkalt leveringspliktig strøm), er det nettselskapet som har ansvar for at navnet er riktig.
Hvis navnet er feil eller burde vært endret, kan du kontakte strømleverandøren din.Netteier: Nettselskapet eier og drifter strømnettet der du bor – altså ledningene og kablene som frakter strømmen hjem til deg. Det er bare ett nettselskap i hvert område, fordi det ikke gir mening å bygge mange strømnett på samme sted. Derfor har nettselskapet et monopol i sitt område – og er nøye regulert av myndighetene. For å bruke strømnettet betaler du nettleie til nettselskapet. Denne summen dekker blant annet kostnader til drift, vedlikehold og utbygging av strømnettet.
Strømleverandør: Strømleverandører kjøper strømmen fra de som produserer den via en kraftbørs, og selger den videre til deg. Nåværende strømleverandør er den du har en strømavtale med akkurat nå. Selve avtalen finnes ikke her, men du kan se informasjon om den hos din strømleverandør eller på din faktura.
Målepunkt-ID: Alle som har strøm i Norge har en strømmåler, og hver strømmåler er koblet til et unikt nummer som kalles målepunkt-ID. Dette nummeret består av 18 sifre. De første 10 sifrene er alltid de samme (7070575000), mens de siste 8 er unike for akkurat din strømmåler. Målepunkt-ID brukes for å identifisere hvor strømmen skal leveres. Det er dette nummeret strømleverandøren bruker for å sørge for at du får strøm til riktig sted – selv om den fysiske måleren skulle bli byttet ut, forblir målepunkt-ID det samme. Du finner målepunkt-ID-en din på Elhub Min Side, på strømregningen din, eller hos ditt nettselskap (selskapet som eier strømnettet i ditt område).
Målernummer: Målernummeret er et serienummer som står på strømmåleren din – vanligvis plassert i sikringsskapet i boligen. Hvis man bor i leilighet kan sikringsskapet ofte være utenfor boligen eller i en felles kjeller.
Nummeret består kun av tall og kan variere i lengde. Du finner som regel nummeret i nærheten av en strekkode eller QR-kode på måleren.
Strømleverandøren bruker målernummeret for å bekrefte at strømmen leveres til riktig person og adresse.Forventet årsforbruk: Estimert forventet årsforbruk i kWh, basert på historiske data.
Målerkonstant: En målerkonstant er et tall som brukes for å regne om målerens avlesning til det faktiske strømforbruket eller strømproduksjonen. For vanlige husholdninger er denne konstanten som regel satt til 1. Det betyr at måleren viser riktig forbruk direkte, uten noen omregning. Men i tilfeller hvor det brukes eller produseres veldig mye strøm, kan det være upraktisk at måleren «går rundt» hele tiden – altså at tallene blir så store at de starter på nytt fra null. Da brukes en målerkonstant for å forenkle dette. Den gjør at måleren teller færre enheter, og så ganger man med konstanten for å finne det faktiske strømforbruket.
Nettområde: Et geografisk sammenhengende område som nettselskapet håndterer. Enkelte nettselskap kan ha flere nettområder, fordi de for eksempel ligger i ulike prisområder. Ditt målepunkt vil alltid kun befinne seg i ett nettområde, og ett nettområde kan kun eies av ett nettselskap.
Prisområde: I Norge har vi fem prisområder fordi flyten av strøm i Norge begrenses av kapasiteten i strømnettet. Når det er ulik kraftsituasjon i ulike deler av landet kan det derfor oppstå situasjoner der det noen steder er knapphet og andre steder overskudd av kraft. Siden overføringskapasiteten i strømnettet er begrenset, gjør dette at det kan oppstå forskjeller i prisen strømkundene må betale, avhengig av hvor man geografisk bor i landet.
Målepunkttype: Dette beskriver hva slags målepunkt du har, og brukes for å avgjøre hvilke måleverdier som skal registreres og beregnes. Et kombinert målepunkt betyr at det måles både forbruk og produksjon på samme sted. Dette gjelder for eksempel plusskunder – altså kunder som både bruker strøm og produserer egen strøm, gjerne med solcelleanlegg.
Avregningsmetode: Avregningsmetoden sier noe om hvordan strømforbruket eller strømproduksjonen blir målt og beregnet over tid. Timesavregnet eller 15-minutters avregnet betyr at måleren automatisk sender inn verdier hver time eller hvert 15. minutt. Dette gir en nøyaktig oversikt over hvor mye strøm som brukes eller produseres til ulike tider. Profilavregnet brukes når man ikke har en automatisk strømmåler (AMS-måler). Da blir forbruket anslått basert på en standard forbruksprofil, og måleren må leses av manuelt
Næringskode: Næringskode er en offisiell kode som beskriver hvilken type virksomhet en bedrift driver med. For normal husholdning vil denne være XX og for fritidsbolig XY. Hvis denne ikke er korrekt må man kontakte nettselskapet for å få rettet den.
Forbrukskode: Forbrukskode benyttes til flere formål hos nettselskapet, blant annet underlag for å beregne Enovaavgift og strømstøtte. For normal husholdning vil denne være 35 og for fritidsbolig 36. Hvis denne ikke er korrekt må man kontakte nettselskapet for å få rettet den.
MVA: Nivå for merverdiavgift på forbruk i målepunktet.
Elsertifkatandel (i %): Andel av forbruk som danner grunnlag for beregning av avgift til elsertifikater. Benyttes ved beregning av verdier som sendes til Norsk register for elsertifikater (NECS).
Netteiers beskrivelse: Hvis nettselskapet har lagt inn en beskrivelse på målepunktet vil man finne det her.
Lagringsperiode måleverdier: Standard er satt til tre års lagring. Man kan selv velge å utvide lagringstiden til ti år ved å velge «Endre» under målepunktdetaljer øverst.
Målepunkt-ID er et unikt identifikasjonsnummer som alle strømmålere i Norge har, og det vil være registrert i Elhub. Nummeret består av 10 + 8 siffer. Målepunkts-ID vil begynne med 7070575000 + åtte siffer, som er en unik ID for din måler. Målepunkt-ID finner du på din faktura eller ved å logge deg inn på .
Målepunkt-ID må ikke forveksles med målernummer som er serienummeret man kan lese av på sin strømmåler i sikringsskapet:
Ved å klikke på Måleverdier merket med rød boks i Elhub Min side, finner du måleverdiene (forbruket ditt) som din netteier har rapportert inn til Elhub.
Du finner måleverdier for ønsket periode ved å velge mellom «Alle år», «År», «Måned» eller «Dag». Du kan navigere i stolpediagrammet og drille deg ned hvis ønskelig. Under diagremet finner du måleverdiene i tabellformat.
Måleverdiene kan lastes ned ved å klikke på «Last ned» øverst til høyre. Merk at det kun er mulig å eksportere måleverdier for en måned per nedlastning. Det er også kun mulig å velge CSV som filformat. Informasjon for hvordan man behandler en kommadelt tekstfil finner du Elhub tilbyr i dag ikke eksport av måleverdier via API.
Det kan være flere mulige årsaker til at man ikke får logget seg inn eller at man mottar en feilmelding når man forsøker å logge seg inn på Elhub Min side. Man kan gjennomføre følgende feilsøking:
- Elhub Min side benytter seg av for å innlogging og autentisering. Hvis ID-porten eller BankID skulle ha tekniske problemer, kan dette føre til at man ikke får logget inn på Elhub Min side. For sjekke om BankID fungerer som det skal kan man sjekke status ved å
- I noen tilfeller kan informsajonskapsler (Cookies) og nettleserdata (Cache) føre til at innlogging på Elhub Min Side ikke fungerer, og man mottar feilmeldingen:
Mulige løsninger kan da være: slette informasjonskapsler og nettleserhistorikk, benytte «inkognito-modus» eller forsøke en annen nettleser. Elhub Min Side støtter bruken av alle nettlesere.
- Elhub gjennomfører også regelmessig vedlikehold og oppdatering. Dette gjennomføres normalt på søndager i tidsrommet 09-24:00. Dette kan føre til at Elhub Min Side ikke er tilgjengelig i dette tidsrommet. For å se Elhub sine planlagte nedetider kan du klikke her. Skulle Elhub oppleve uforutsette tekniske problemer, vil dette også bli publisert på samme side.
På Elhub Min side har du tilgang til å se hvilken informasjon din netteier og din strømleverandør har registrert i Elhub.
- Din lokale netteier er ansvarlig for å registrere informasjon om ditt målepunkt, dette gjelder blant annet anleggsadresse (adressen der din måler er plassert) og måleverdier.
- Din valgte kraftleverandør er ansvarlig for registrering av kundeinformasjon. Dette vil blant annet gjelde navn og fakturaadresse.
Finner du feil i kundeinformasjonen som er registrert på Elhub Min side eller har spørsmål vedrørende dette, vennligst kontakt din strømleverandør.
Finner du feil i informasjonen om strømanlegget, som adresse, målernummer eller forbrukstype, som er registrert på Elhub Min side eller har spørsmål vedrørende dette, vennligst kontakt din netteier.
Finner du feil på måleverdier som er registrert på Elhub Min side eller har spørsmål vedrørende dette, vennligst kontakt din netteier.
En tredjepart er en profesjonell aktør som kan hente ut måleverdidata eller grunndata som de trenger for å gjennomføre en tjeneste eller service overfor sine kunder. En tredjeparter kan eksempelvis være bedrifter som driver med energirådgivning. Mer informasjon om tredjeparter finner du her
For at en tredjepart skal kunne innhente data, så må eieren av dataen samtykke til dette.
Fremgangsmåten for innhenting av data fra Elhub begynner med at tredjeparten mottar en liste med målepunkter fra sin oppdragsgiver. Deretter sender tredjeparten en melding med forespørsel om tilgang til data fra de ønskede målepunktene. Når forespørselen er sendt til Elhub, vil eieren av målepunktene få en varsling ved å navigere til Tilgangsstyring og Forespørsler.
Hvis eieren av målepunktet samtykker til at tredjeparten skal få tilgang til å hente ut data, kan forespørselen aksepteres. Når forespørsler skal godkjennes kan man enten velge å godkjenne alle forespørsler fra alle tredjeparter eller man kan godkjenne kun fra en tredjepart. Ønsker man ikke at tredjeparter skal ha tilgang kan forespørselen ignoreres, og den vil bli automatisk avvist av Elhub etter 30 dager.
Ved å godkjenne en tilgangsforespørsel fra en tredjepart vil det som standard bli gitt tilgang til informasjonen som vises under fanen Måleverdier i Elhub Min side. Tredjeparten vil da få tilgang til følgende informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Målepunkt-ID
- Målepunktsbeskrivelse
- Målepunktstype, egenskaper og avlesningsmetode
- Målepunktet sin adresse
- Målepunktseier:
- Bedrift eller privatperson
- Navn (Ikke personnummer eller organisasjonsnummer)
- Er utvidet lagring av måleverdier valgt?
- Netteier og nettområde
Det er også mulig å utvide tilgangen for tredjeparter til målepunktet. Dette gjør man ved å endre tilgangen under oversikten man finner under Tilgangsstyring. Man vil da kunne se hvilken tredjepart eller person som har tilgang til målepunktet, og man kan endre eller fjerne tilgangen til målepunktet.
Ved å velge Måleverdier og informasjon om strømleverandør vil tredjeparten eller privatpersonen få tilgang til ytterligere informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Land, husnummer, bolignummer, lengde og breddegrad
- Avgiftsinformasjon
Person eller bedriftsinfo:
- Adresse og dato for innflytning
- Hvilken strømleverandør som har leveransen på målepunktet
Før man kan gi tilgang til en privatperson må personen hente sin Elhub-ID ved å logge seg inn på Elhub Min side og klikke på «Innstilling-ikonet» oppe i høyre hjørne. Personen trenger ikke å ha noen andre målepunkt registrert på seg for å kunne logge seg inn på Elhub Min Side.
Velg «Profil».For at du skal gi tilgang må vedkommende gi deg sin Elhub-ID, som finnes her. Her kan man også endre språkinnstillinger eller endre eget navn. Ved å endre navn vil dette kun være synlig for deg, og ikke genereres til din netteier eller strømleverandør.