Resultat fra Elhubs kundeundersøkelse 2025
Siden 2018 har vi gjennomført en årlig kundeundersøkelse for å måle sentrale parametere og få verdifulle tilbakemeldinger fra bransjen.
Årets undersøkelse er, som i fjor, sendt til flere kontaktpersoner hos hvert selskap, og svarene vil gi viktig innsikt i kundetilfredshet og danne grunnlag for fremtidige tiltak.
Publisert:
16.12.25
Vi vil benytte anledningen til å takke alle dere som har svart. Vi ser generelt at vi scorer høyt innenfor de ulike feltene, spesielt hos nettselskap og kraftleverandører.
Men med tallene i mente så er det kommentarene vi vil bruke god tid på analysere og gjennomgå for å se hvilke tiltak vi kan utføre på kortere og lengre sikt.
Antall respondenter:
Nettselskap | Kraftleverandører | Tredjeparter |
|---|---|---|
82 (67 aktører) | 46 (41 aktører) | 20 (18 aktører) |
Lansering av nye elhub.no
I september lanserte vi ny nettside, og jobber fortsatt med å få denne så brukervennlig som mulig. Elhub har et stort informasjonsbehov og det er ikke så lett å kategorisere elementer slik at de naturlig hører sammen, uten at det skal bli for rotete.
Her er et utvalg av tilbakemeldinger som vi konkret vil jobbe med videre i 2025:
Tilbakemelding: Søkefunksjonen krever svært presise søkeord
Tiltak: Videreutvikle søkefunksjonen (synonymer, forslag, prioritering av relevante sider)
Tilbakemelding: Brutte eller utgåtte lenker, særlig etter overgang fra gammel til ny nettside
Tiltak: Systematisk opprydding i brutte lenker og utdatert innhold. Her trenger vi deres hjelp! Ikke nøl med å si fra.
Tilbakemelding: API-dokumentasjonen oppleves som mangelfull
Tiltak: Forbedre og oppdatere API-dokumentasjonen med praktiske eksempler og tydelig oppdatert endringslogg
Datakvalitet
Vært et gjennomgående tema siden lansering av Elhub, og noe vi vil jobbe videre med i 2026. Målet er å automatisere prosesser og rapporter som gjør at aktørene i større grad kan være selvgående.
Generelt er tilbakemeldingene fra nettselskapene at kundedata fra enkelte kraftleverandører ikke er optimal, og tilsvarende fra kraftleverandører at kvaliteten på målepunktnivå er aktøravhengig.
Vi vil jobbe med konkrete tiltak for å forbedre muligheten for alle aktører til å sikre at data man sender til Elhub er så god som mulig. Forhåpentligvis kan vi lansere noen selvhjelpsverktøy som gjør jobben enklere.
Vi vil også endre på rapportene i Elhub, og sikre at de er ad hoc og oppdaterte, og dette er et arbeid som allerede er igangsatt.
Delt produksjon og avviksoppgjør
Noe misnøye og kommentarer om manuell håndtering.
Supportavdelingen for måleverdier- og beregninger vil konkretisere alle tilbakemeldingene, og ta med relevante kommentarer tilbake til utvikling.
Support fra Elhub
Tilbakemeldingene gir inntrykk av at man enten er svært fornøyd eller ikke spesielt fornøyd i det hele tatt. Det er naturlig og avhenger selvfølgelig av mengden kontakt og sakens natur.
Noen tilbakemeldinger om lang saksbehandlingstid på enkelte saker, og det skal vi selvfølgelig jobbe med.
Lansering av Norgespris
Vi vil takke for tålmodigheten som har blitt vist i en krevende periode for Elhub. Supportapparatet vårt forble det samme, men antall telefoner økte med nesten 1000 % og antall skriftlige henvendelser ble doblet.
Vi setter veldig pris på alle fine tilbakemeldinger her!
Når det kommer til teknisk support har vi innført noen tiltak, som kan sikre at dialogen gå mellom utvikler til utvikler: Benytt helst "Discussions" på , eller kontakt:
