Slik gjelder Norgespris i borettslag og sameier
Boligselskaper har rett til å inngå avtale om Norgespris for felles forbruk i boligselskapet. Felles forbruk kan for eksempel være strøm til varmtvann, vaskekjeller, oppvarming av fellesområder, garasjeanlegg, heis og beboernes lading av elbiler.
I boligselskap hvor beboerne har individuelle målere må de selv inngå egne avtaler om Norgespris. I tilfeller hvor det kun er én strømmåler for hele bygget, kan ikke beboerne tegne individuelle avtaler om Norgespris. Da er det styrelederen i boligselskapet som inngår avtale på vegne av alle boenheter.
Skal boligselskapet velge Norgespris?
Formålet med Norgespris er å sikre forutsigbare strømutgifter. Styret i boligselskapet bør få en oversikt over antall strømmålere i boligselskapet og hva strømmen går til. Det kan f.eks. være forskjell på hvor lønnsomt Norgespris er for en strømmåler som går til oppvarming av fellesarealer og en strømmåler som går til elbil-lading. Mange har mulighet til å tilpasse elbillading slik at det er enkelt å lade når strømprisen er lav. Husk også at nettleiekostnaden påvirkes av hvor mye strøm som brukes samtidig, og når på døgnet strømmen brukes.
Det er en egen ordning for Norgespris for fjernvarme.
Hvordan bestille Norgespris?
Boligselskapet kan bestille Norgespris på Elhub Min side. Merk at bestillingen må gjøres for hver enkelt strømmåler. Hvis styreleder eller styremedlem ikke får tilgang til å bestille Norgespris via Elhub, må hen kontakte nettselskapet direkte.
1. Logg inn på
Gå til Elhub Min side og logg inn med ID-porten. Hvis du ikke har ID-porten må du gjennomføre bestillingen hos ditt nettselskap.
2. Bytt rolle fra din private bruker til din bedriftsbruker ved å klikke på de tre strekene øverst i høyre hjørne og så trykke "Bytt rolle" under navnet ditt.
3. Velg Norgespris
Det er her du kan bestille.
4. Velg strømmåler
Finn den strømmåleren (adressen) du ønsker å bestille Norgespris for.
5. Bestill Norgespris
Klikk på "Bestill Norgespris" og fullfør bestillingsprosessen.
🔔 Merk: Hvis du har flere strømmålere (strømmåler = strømabonnement/adresse) kan du bestille Norgespris separat for hver enkelt.
Klikk på Bytt bruker i menyen for å bytte mellom privat- og bedriftsvisning.
Styret må kontrollere at boligselskapet får riktig prissikringsbeløp
Det er styrets ansvar å kontrollere at boligselskapet får riktig . Boligselskapet må sørge for at utbetalt og innbetalt prissikringsbeløp fordeles på boligselskapets husholdninger og/eller fritidsboliger.
Styret må rapportere til nettselskapet hvis:
mer enn 20 prosent av oppvarmet areal brukes av andre enn boligselskapets egne husholdninger/fritidsboliger (til næringsformål).
det samlede fellesforbruket er høyere enn 5 000 kWh per boenhet per måned (1000 kWh for fritidsboligforbruk). Boenhetenes individuelle forbruk kommer i tillegg.
Boligselskapet skal rapportere uten ugrunnet opphold. Nettselskapet justerer prissikringsbeløpet i tråd med eventuelle innrapporteringer.
Hvis boligselskapet nekter å utlevere informasjon eller har fått for mye utbetalt, kan Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) kreve tilbakebetaling eller stanse utbetalingen. RME kan også kreve at boligselskapet utleverer informasjon som er relevant for å vurdere om det er utbetalt for mye.
Mulig feil i forbruksberegning for boligselskap på Elhub Min side
På Elhub Min side viser vi beregninger av strømforbruket ditt, inkludert kontroll av om forbruket overskrider forbrukstaket (5 000 kWh for husholdning eller 1 000 kWh for fritidsbolig). For boligselskap kan tallene som vises være feil dersom det totale forbruket overstiger 5 000 kWh. Dette skyldes at boligselskap ofte har et høyere forbrukstak, ettersom forbruket kan fordeles på flere boenheter. I tillegg viser Min side et varsel for måneder der forbruket overstiger forbrukstaket. For boligselskap kan også disse varslene være feil. Elhub jobber med å rette opp i denne feilen.
Ofte stilte spørsmål
Nei. Ordningen gjelder kun strømforbruk i husholdningers bolig og fritidsbolig. Næringsvirksomhet er ikke omfattet av ordningen.
Norgespris må bestilles for hver enkelt strømmåler. Styret kan bestille Norgespris for fellesarealer, mens beboerne selv kan bestille for sine egne leiligheter.
Dersom deler av boligen din brukes til næringsvirksomhet, kan det ha betydning for om du har rett på Norgespris eller ikke. Om mer enn 50 % av strømforbruket ditt er husholdningsforbruk, skal du ha mulighet til å velge Norgespris. Om mer enn 50 % av strømforbruket er næringsforbruk, har du ikke rett til å inngå avtale om Norgespris.
Norgespris er i utgangspunktet en støtteordning for husholdningskunder, men noen bedriftskunder kan også være omfattet – avhengig av hvordan målepunktet deres er registrert.
Hvem kan få støtte?
Selv om ordningen ikke er rettet direkte mot bedrifter, kan næringskunder som er registrert med forbruksgruppe "Husholdning" på sine målepunkter, være kvalifisert for Norgespris. Dette kan for eksempel gjelde:
Leiligheter eller boliger som eies av firmaer
Næringskunder med privat forbruk på egne målere
Hva om du ikke er registrert som husholdning?
Hvis du er registrert med en annen forbruksgruppe, men mener at din virksomhet likevel burde omfattes av ordningen, må du kontakte ditt nettselskap. De kan hjelpe deg videre og avgjøre om du kan få bestilt Norgespris.
Hvem er ikke omfattet?
Norgespris gjelder kun kunder registrert som husholdning hos nettselskapet. Dette betyr at følgende grupper ikke har rett til støtten:
Næringskunder med forbruksgruppe "Hytter og fritidsboliger" (gruppe 36), inkludert utleiehytter og firmahytter
Jordbruks- og veksthusnæringen, som i stedet omfattes av en egen strømstøtteordning fra Landbruks- og matdepartementet
Andre næringsdrivende med målepunkter registrert som næring
Boligselskaper som har felles strømforbruk – for eksempel til belysning, oppvarming av trappeoppganger, vaskekjellere, garasjer og annet fellesareal – kan ha rett til Norgespris, selv om strømmen ikke måles individuelt for hver boenhet.
Hvem kan få Norgespris?
Fellesmålt strømforbruk i boligselskaper (som borettslag, sameier, boligaksjeselskaper og lignende) er omfattet av ordningen etter § 13 b i den midlertidige forskriften om strømstønad. Dette gjelder også strøm til:
Fellesarealer som brukes av beboere (som trapperom, boder og vaskekjellere)
Felles oppvarmings- og ventilasjonssystemer
Frittstående bygg tilknyttet boligselskapet, som garasjer og energianlegg
Det er ikke avgjørende hvilken kundegruppe målepunktet er registrert i hos nettselskapet (f.eks. næring eller husholdning). Det viktige er at strømforbruket gjelder husholdnings- og fritidsboligformål.
Når må forbruk fordeles?
Dersom noe av strømforbruket går til andre formål enn husholdninger eller fritidsboliger – for eksempel næringsvirksomhet eller utleiearealer – skal boligselskapet rapportere dette til nettselskapet. Dette gjelder spesielt dersom mer enn 20 % av det oppvarmede arealet brukes til annet enn boliger.
I slike tilfeller vil nettselskapet gjøre en forholdsmessig avkortning av strømstønaden, basert på:
Måling med submålere (dersom det finnes)
Fordeling av oppvarmet areal mellom boligformål og annet
Hvordan søker man om Norgespris?
Dersom målepunktet ikke er registrert i forbruksgruppe 35 (husholdning) eller 36 (fritidsbolig), kan ikke Norgespris bestilles via Elhubs digitale bestillingsløsning. I slike tilfeller må boligselskapet kontakte nettselskapet direkte for å be om å bli inkludert i ordningen.
Nettselskapet plikter å tilby Norgespris til:
Boligselskaper hvor strømmen måles samlet for alle husholdninger/fritidsboliger.
Boligselskaper med fellesarealer og felles energisystemer der strømmen brukes av beboerne.
Det er boligselskapets ansvar å sikre at støtten fordeles videre til husholdningene og/eller fritidsboligene.
Definisjoner:
Boligselskap: Borettslag, eierseksjonssameier, boligaksjeselskaper og andre ikke-seksjonerte boligsameier.
Fellesarealer: Arealer eid av boligselskapet som benyttes av beboerne, som garasjer, trappeoppganger, vaskerom, boder mv.
Husholdningsforbruk: Alt strømforbruk knyttet til boliger og fellesarealer brukt av husholdninger og fritidsboligeiere.
NB! Ved uenighet mellom boligselskapet og nettselskapet om retten til Norgespris, kan saken bringes inn for Reguleringsmyndigheten for energi (RME)
Husholdninger og fritidsboliger tilknyttet gårds- og grendeverk kan omfattes av Norgespris. Dette gjelder fordelingsnett med spenning under 1000 V AC eller 1500 V DC, hvor samlet hovedsikring ikke overstiger 200 A (3-fase, 230 V).
Det er nettkunden i tilknytningspunktet som må bestille Norgespris på vegne av de underliggende boenhetene. Nettkunden har også ansvar for å fordele prissikringsbeløpet korrekt mellom de tilknyttede husholdningene og fritidsboligene, basert på forbruk og forbrukstak.
Dersom du bor i et boligselskap som har bestilt Norgespris for et målepunkt med fellesforbruk, kan det hende du får varsel om at forbrukstaket er overskredet på Min side. Dette skjer selv om forbrukstaket ikke gjelder på samme måte som for privatkunder. Grunnen er at boligselskap kan "fordele" forbruket på alle boenheter, så lenge over 80 % av strømmen brukes til husholdning. Varslingen er dermed ikke nødvendigvis en indikasjon på at taket faktisk er overskredet i praksis, men skyldes hvordan forbruket vises i systemet.