Hvem kan bestille Norgespris?
I en husholdning er det den personen som mottar strømregningen som har tilgang til strømmåleren på Elhub Min side og som kan bestille Norgespris.
Steg for steg: Slik bestiller du Norgespris
Logg inn på
Gå til Elhub Min side og logg inn med ID-porten. Hvis du ikke har ID-porten må du gjennomføre bestillingen hos ditt nettselskap.Velg Norgespris
Det er her du kan bestille.Velg strømmåler
Finn den strømmåleren (adressen) du ønsker å bestille Norgespris for.Hva ville det kostet? (valgfritt)
Klikk på "Hva ville det kostet" for å sjekke om Norgespris historisk sett ville vært lønnsomt for strømmåleren.Bestill Norgespris
Klikk på "Bestill Norgespris".Fyll inn e-postadresse
Oppgi e-postadressen du ønsker at bekreftelsen skal sendes til. Dette er obligatorisk.Bekreft vilkårene
Les og godta vilkårene for Norgespris.
NB! Man må åpne og lese vilkårene.Du har nå bestilt Norgespris.
🔔 Merk: Hvis du har flere strømmålere (strømmåler = strømabonnement/adresse) kan du bestille Norgespris separat for hver enkelt.
Hvem skal jeg kontakte hvis jeg ikke kan bestille Norgespris digitalt?
Kontakt ditt nettselskap hvis du ikke kan bestille digitalt så vil de hjelpe deg med å bestille Norgespris. Hvis du ikke vet hvem som er ditt nettselskap finner du dette på din strømfaktura.
Steg for steg: Slik avbestiller du Norgespris
Du kan avbestille Norgespris innen 14 dager etter bestilling. Etter dette er avtalen bindende ut hele avtaleperioden, og det er ikke mulig å avbestille.
Logg inn på
Gå til Elhub Min side og logg inn med ID-porten.Velg Norgespris
Det er her du kan avbestille.Velg strømmåler
Naviger til den strømmåleren du ønsker å avbestille.Klikk på "Avbestill Norgespris"
Velg alternativet for å avbestille.Bekreft avbestillingen
Bekreft at du ønsker å avbestille avtalen.
⚠️ Viktig: Avbestiller du innen angrefristen, mister du Norgespris for hele avtaleperioden.
Unngå svindel
Du bør ikke klikke på lenker i eposter.
Ingen skal inn i boligen din i forbindelse med Norgespris.
Du bør selv gå til og logge deg inn med elektronisk ID (BankID, MinID, Buypass og Confides). Hvis du har problemer med å bestille digitalt, kan du kontakte nettselskapet ditt.
Elhub vil aldri sende ut e-post eller SMS direkte til kundene og be dem bestille Norgespris.
Ofte stilte spørsmål
Ved bestilling av Norgespris, vil det gjelde en bindingstid fra du bestiller og frem til den 31. desember 2026. Du må aktivt bestille Norgespris på nytt dersom du fortsatt ønsker Norgespris etter dette. Stortinget har vedtatt at ordningen med Norgespris skal gjelde frem til 31. desember 2029.
Du har 14 dagers avbestillingsfrist fra du bestiller. Merk at retten til Norgespris vil bortfalle for de dagene før du avbestilte Norgespris. Når avbestillingsfristen har gått ut er strømmåleren din bundet til Norgespris ut avtaleperioden (frem til 31. desember 2026).
Du avbestiller Norgespris hos ditt nettselskap eller på Elhub Min side. Om du ikke har mulighet til å avbestille digitalt, må du fylle ut og sende et avbestillingsskjema til nettselskapet ditt per post. Avbestillingsskjemaet mottar du ved bestilling av Norgespris. Merk at avbestillingen må poststemples innen 14 dager fra bestillingen av Norgespris ble poststemplet.
Hvis du ikke finner noen strømmåler på Elhub Min side er det fordi det ikke finnes noen strømavtale registrert i ditt navn. Dette kan være fordi den står på noen andre i husholdningen eller utleier, og det er i tilfelle denne personen som må bestille Norgespris.
Hvis du har et enkeltpersonforetak kan du bytte bruker for å representere bedriften og sjekke om strømmåleren er registrert der. "Bytt bruker" finner du øverst til høyre i nedtrekksmenyen under navnet ditt.
Du må kontakte nettselskapet ditt for å bestille Norgespris.
Du avbestiller Norgespris ved å fylle ut og sende et avbestillingsskjema til nettselskapet ditt per post. Avbestillingsskjemaet mottar du ved bestilling av Norgespris. Merk at avbestillingen må poststemples innen 14 dager fra bestillingen av Norgespris ble poststemplet.
Elhub har fått ansvaret fra myndighetene om å lage en nasjonal digital besillingsløsning, slik at de aller fleste kan forholde seg til ett bestillingspunkt. Nettselskapet ditt vil kompensere eller fakturere deg på nettleiefakturaen, og de får automatisk beskjed fra Elhub når du har bestilt eller avbestilt Norgespris.
Hvis du er usikker kan du finne det på din faktura. Hvis du kun mottar faktura fra strømleverandøren din vil du finne informasjon på nettleiedelen av denne.
Hvis du ikke finner noe informasjon om hvem som er nettselskapet ditt på din strømfaktura kan du kontakte strømleverandøren din.
Du finner også informasjon om hvem som er ditt nettselskap på Elhub Min side.