Prosedyre for utflytting hvor ny sluttbruker ikke er kjent
Det er en utfordring i markedet når det meldes utflytting uten ny innflytting og det påløper forbruk i målepunktet som ikke lenger kan allokeres til en sluttbruker.
Kraftleverandøren sender melding om utflytting til Elhub i henhold til tidsfrister i BRS og nettselskapet får informasjon etter kanselleringsfrist. Målepunkt blir på dette tidspunkt stående aktivt uten sluttbruker. Hvis ny sluttbruker ikke er kjent ønsker nettselskap å koble fra anlegget for å hindre administrativt tap i nettet.
Dette er en anbefalt prosedyre for hvordan markedsaktørene bør håndtere situasjoner hvor sluttbruker melder utflytting uten at ny sluttbruker er kjent. Formålet med denne prosedyren er å hindre uønsket stenging av anlegg ved utflytting hvor ny sluttbruker ikke er kjent. Videre er formålet å sikre en felles praksis i markedet slik at sluttbrukere opplever lik behandling uavhengig av hvor de bor. Prosedyren vil også sikre at sluttbruker velger kraftleverandør i forbindelse med innflytting istedenfor langt etterpå.
Prosedyre for kraftleverandør
- Sluttbruker kontakter sin kraftleverandør og melder at de flytter ut på en gitt dato
- Det er viktig at kraftleverandør registrerer korrekt utflyttingsdato siden anlegget kan bli koblet fra etter denne dato
- Sluttbruker bør gjøres oppmerksom på at anlegget kan bli stengt dagen etter utflyttingsdato og at kunden også må sørge for å sikre strømavtale dersom de flytter til et nytt sted
- Kraftleverandør spør sin sluttbruker om de kjenner til hvem som flytter inn, eller om de har informasjon om anleggseier
- Dersom utflyttede sluttbruker oppgir informasjon om innflytter kan kraftleverandør kontakte ny sluttbruker og tilby de en avtale. De skal samtidig informere om at nettselskapet kan velge å koble fra anlegget hvis ikke ny sluttbruker registreres.
- Det er kraftleverandørs ansvar å sikre at de følger personvernregler og regler for markedsføring
- Hvis sluttbruker velger å tegne avtale med kraftleverandør registrerer de innflytting på korrekt dato
- Hvis ny sluttbruker ikke ønsker å bestille sender kraftleverandør kontaktinformasjonen til nettselskapet, ref. punkt 4, og oppfordre sluttbruker til å registrere innflytting hos sin kraftleverandør. Deretter sletter kraftleverandøren opplysninger om antatt ny sluttbruker og avslutter saken.
- Hvis kraftleverandør har mottatt melding om utflytting før fristen for å sende melding til Elhub, informerer de umiddelbart nettselskapet gjennom BRS-NO-601 – Forespørsel til nettselskapet
- De skal oppgi:
- antatt dato for utflytting
- om de har vært i kontakt med ny sluttbruker
- kontaktinformasjon til ny sluttbruker hvis de har hentet den inn
- navn på kraftleverandøren som sender BRS-NO-601 iht. Kjøreregler for BRS-NO-601 – Forespørsel til nettselskapet
- De skal oppgi:
- Kraftleverandør melder om utflytting gjennom BRS-NO-201 – Opphør på grunn av utflytting innenfor gjeldende tidsfrister
Prosedyre for nettselskap
- Nettselskapet mottar eventuelt BRS-NO-601 – Forespørsel til nettselskapet med informasjon om utflytting på en fremtidig dato og kontaktinformasjon til ny sluttbruker
- Nettselskapet mottar bekreftelse om utflytting gjennom BRS-NO-201 – Opphør på grunn av utflytting etter kanselleringsfrist
- Hvis nettselskapet har informasjon om antatt ny sluttbruker tar de kontakt med denne for å inngå nettleieavtale
- Gitt at sluttbruker ikke allerede har vært i kontakt med kraftleverandør bør nettselskapet registrere innflytting gjennom BRS-NO-123 – Oppstart i målepunkt – innflytting
- Nettselskapet informerer om leveringsplikt i henholdt til normale prosedyrer og oppfordrer sluttbruker til å velge kraftleverandør
- Hvis nettselskapet ikke har informasjon om ny sluttbruker, eller ikke klarer å komme i kontakt med denne, planlegger de frakobling av anlegget kort tid etter utflytting
- For å sikre at sluttbrukeren får mulighet til å melde innflytting til kraftleverandør bør nettselskapet koble fra anlegget tidligst:
- 1 kalenderdag etter utflyttingsdato for timeavregnet målepunkt
- 3 virkedager etter utflyttingsdato for profilavregnet målepunkt
- Nettselskapet bør også sikre at de har mulighet til å koble til anlegget på kort varsel etter frakobling hvis sluttbruker skulle ta kontakt. Dette kan sikres ved at for eksempel frakobling kun gjøres mandag til torsdag når nettselskapet har bemanning for å håndtere forespørsel om tilkobling.
- For å sikre at sluttbrukeren får mulighet til å melde innflytting til kraftleverandør bør nettselskapet koble fra anlegget tidligst:
- Nettselskapet kontakter sluttbruker som flytter ut, for eksempel gjennom SMS, og informerer om at de vil koble fra anlegget kort tid etter at de flytter ut
- Utflyttingsdato fra BRS-NO-201 skal være med i meldingen slik at eventuell feil oppdages av sluttbruker
- Hvis nettselskapet ikke har informasjon om ny sluttbruker kan de velge å spørre sluttbruker som flytter ut om dette
- Nettselskapet kan velge å be om en bekreftelse fra sluttbruker som flytter ut før de kobler fra
- Nettselskapet bør kontakte huseier, for eksempel gjennom SMS, og informere om tidspunktet de vil stenge anlegget dersom de ikke mottar ny bestilling
- Dersom kontakt med huseier ikke resulterer i at det meldes inn ny sluttbruker kan nettselskapet gå videre med stenging av anlegget
- Nettselskapet kobler fra anlegget og registrerer målepunktet som inaktivt i Elhub i vente på at ny sluttbruker skal bli registrert
- Et nettselskap bør gjennomføre tilstrekkelig med undersøkelser for å være rimelig sikre på at et anlegg kan stenges på en forsvarlig måte
- Nettselskapet bør ikke stenge anlegg i helger, ferier og helligdager, fredager eller dagen før røde dager
- Nettselskapet bør ikke stenge anlegg ved lave temperaturer
- Hvis ny sluttbruker kontakter nettselskapet istedenfor kraftleverandør bør de registrere innflytting gjennom BRS-NO-123 – Oppstart i målepunkt – innflytting sammen med aktivering av målepunktet
- Nettselskapet informerer om leveringsplikt i henholdt til normale prosedyrer og oppfordrer sluttbruker til å velge kraftleverandør
- Et nettselskap bør gjennomføre tilstrekkelig med undersøkelser for å være rimelig sikre på at et anlegg kan stenges på en forsvarlig måte
- Testbeskrivelser for aktørgodkjenning
- Sikker bruk av produksjonsdata i Aktørgodkjenning
- Unntak fra krav til systemstøtte og aktørgodkjenning for obligatoriske markedsprosesser
- Testdata for aktørgodkjenning
- Om aktørgodkjenning
- Instrukser og veiledning aktørgodkjenning
- Full, forenklet eller ingen aktørgodkjenning