Håndtering av sluttbrukere med sperret adresse
Kraftbransjen har egen prosess for håndtering av sluttbrukere med sperret adresse innvilget av politiet.
Prosedyren for nettselskapene er gradert Strengt fortrolig, og utleveres kun til nettselskap, og da etter tjenstlig behov. I tillegg finnes en ugradert men beskyttet veileder tilgjengelig for kraftleverandører.
Det har lenge vært kjent at person- og anleggsdata på kunder med sperret adresse ikke skal registreres i Elhub med reelle personopplysninger. Dette gjelder også informasjonsutveksling via Elhubs BRS’er. Disse kundene vil derfor ikke avregnes eller utveksles meldinger på via Elhub, før prosedyren er innført via politiet og sluttbrukerens nettselskap.
Det er aktørenes eget ansvar som selvstendige behandlingsansvarlige å sikre at man overholder gjeldende personvernregler for denne spesielle kundegruppen, i kombinasjon med at bestemmelsene i annet relevant regelverk for kraftbransjen følges.
En sluttbruker med sperret adresse skal starte sin kraftleveranse med å opprette kundeforhold hos nettselskapet. Når en kunde deretter henvender seg til kraftleverandør og ønsker et kundeforhold opprettet med sperret adresse, skal kunden selv be om at målepunktID legges i tilknytning til anleggsadressen, slik at det blir synlig i et konvoluttvindu. I tillegg må kunden opplyse/ bekrefte at kundeforhold hos nettselskapet er opprettet via politi og deretter lokalt nettselskap. Dersom dette ikke er gjort, må kunden henvises tilbake til disse instansene før avtale om kraftleveranse kan inngås. Det er laget en særskilt veileder til sluttbrukere, denne fås hos lokalt politi ved inngåelse av avtale om sperret adresse.
Hvis kunder i den aktuelle gruppen henvender seg med spørsmål til manglende faktura, bør de i første rekke snakke med sin kontaktperson i politiet, sekundært nettselskap og kraftleverandør, for å verifisere at prosedyren er fulgt.
Nettselskaper eller kraftleverandører som har spørsmål til ordningen kan kontakte Systemstøtte for Ediel for ytterligere informasjon.
Merk at prosessen dessverre ikke omfatter adressesperre innvilget fra Barnevernet. Eventuelle sluttbrukere under en slik ordning må håndteres som ordinære sluttbrukere, og spørsmål rundt dette må rettes til Barnevernet.