Filtrer innhold etter din rolle:
Tidsfrister og angrefrist for markedsprosesser
Denne siden inneholder kortfattet informasjon om de viktigste tidsfristene og angrefrist for markedsprosesser i Elhub. Tidsfrister for måleverdiprosesser og beregninger omfattes ikke. Informasjonen som finnes her anses ikke som erstatning for de komplette BRS-beskrivelsene, men en veiledning for å bli kjent med tidsfristene i Elhub.
Tidsfrister i hovedprosesser vs. støtteprosesser
Markedsprosessene i Elhub er delt inn i hovedprosesser og støtteprosesser. Det er forventet at markedsaktørene bruker hovedprosessene i så stor grad som mulig og og kun anvender støtteprosessene i unntakstilfeller. En av de viktigste forskjellene mellom disse to kategoriene er at hovedprosesser melder fra om hendelser frem i tid.
Selv om en del støtteprosesser kan registrere endringer lang tid tilbake i tid vil Elhub kun være ansvarlig for avviksoppgjør fra og med Go Live 18.februar 2019.
Kalenderdager vs. virkedager
Elhub skiller på kalenderdager og virkedager for ulike tidsfrister. Virkedager brukes noen steder fordi disse prosessene antas å inneholde aktiviteter som må håndteres manuelt, f.eks. ved at måler aktiveres av montør eller at sluttbruker leser av måler. Dette gjelder først og fremst for profilavregnede målepunkter. Nettselskap vil alltid ha minimum 3 virkedager til å utføre denne typen oppgaver. De fleste prosesser som gjøres på timeavregnede målepunkter vil ha tidsfrister i kalenderdager.
Virkedager i Elhub er alle dager som ikke faller i en helg eller på en helligdag.
Hvordan beregne tidsfrister i Elhub
Når en tidsfrist forteller at en melding må sendes til Elhub senest X antall dager før endringsdato, innebærer dette at det må være minimum X hele dager mellom tidspunktet som meldingen sendes på og tidspunktet som endringen er gyldig fra.
Når en tidsfrist forteller at en melding kan sendes til Elhub tidligst X antall dager før endringsdato innebærer dette at det får være maksimum X hele dager mellom tidspunktet som meldingen sendes på og tidspunktet som endringen er gyldig fra.
Markedsaktører kan fortsatt registrere hendelsen i sine systemer tidligere, så lenge meldingen ikke sendes til Elhub før tidligste sendingsfrist. Du må finne ut hvordan dette fungerer i ditt KIS-system, kanskje håndteres det automatisk.
Sendingstidspunkt er det tidspunktet som Elhub mottar meldingen. Dette kan være når som helst på døgnet.
Endringsdato er oppgitt i meldingen av avsender. Fordi markedsprosessene i Elhub har døgnoppløsning vil dette tidspunktet alltid være midnatt på den dagen som endringen gjelder fra.
Eksempel 1 – Utflytting i timeavregnet målepunkt
En kunde tar kontakt med kraftleverandøren sin og melder fra om utflytting på et timeavregnet målepunkt en uke frem i tid – 20. oktober. Når dette meldes til Elhub innebærer det at utflytting gjelder fra 20. oktober 00:00. Prosess som skal brukes er BRS-NO-201 – Opphør på grunn av utflytting.
Melding kan sendes maksimum 4 kalenderdager før endringdato, dvs. tidligst 16. oktober 00:00. Kraftleverandør holder dermed på prosessen i sine systemer frem til dette tidspunktet.
Melding må sendes minimum 1 kalenderdag før endringsdato, dvs. senest 18. oktober 23:59. Hvis melding sendes 19. oktober er det ikke lenger 1 hel kalenderdag mellom sendingstidspunkt og endringsdato, og prosessen vil dermed bli avvist.
Rød sirkel markerer endringsdato og grønne firkanter markerer de dager hvor melding kan sendes inn.
Eksempel 2 – Leverandørskifte i profilavregnet målepunkt
En kunde tar kontakt med kraftleverandøren sin og ønsker leverandørskifte på et profilavregnet målepunkt om to uker, fra og med 21. oktober. Når dette meldes til Elhub innebærer det at leverandørskiftet gjelder fra 21. oktober 00:00. Prosessen som skal brukes er BRS-NO-101 – Oppstart kraftleveranse – leverandørskifte.
Melding kan sendes maksimum 6 virkedager før endringsdato, dvs. tidligst 12. oktober 00:00. Kraftleverandøren holder dermed på prosessen i sine systemer frem til dette tidspunktet. Merk at 17. oktober er en helligdag i våres eksempelkalender slik at de seks virkedagene er 20., 19., 18., 14., 13. og 12. oktober.
Melding må dessuten sendes minimum 3 virkedager før dato for leverandørskifte, det vil si senest 17. oktober 23:59. Selv om tidsfristene er oppgitt i virkedager kan fortsatt meldinger sendes til Elhub alle dager, hele året. Hvis melding sendes 19. oktober er det ikke lenger 3 hele virkedager mellom sendingstidspunkt og endringsdato, og prosessen vil dermed bli avvist.
Rød sirkel markerer endringsdato og grønne firkanter markerer de dager hvor melding kan sendes til Elhub. Merk at 17. er en helligdag i dette eksemplet.
Tidsfrister ved utflytting
Når det meldes om innflytting i et målepunkt hvor det er registrert en sluttbruker fra før, vil Elhub automatisk flytte denne ut. Hovedprosessen for dette «BRS-NO-102 – Oppstart kraftleveranse – innflytting frem i tid» utføres frem i tid, men det finnes støtteprosesser for å gjøre det tilbake i tid: «BRS-NO-103 – Oppstart kraftleveranse – innflytting tilbake i tid» for kraftleverandør og «BRS-NO-123 – Oppstart i målepunkt – innflytting for nettselskap».
Når det derimot meldes om utflytting av sluttbruker hvor ingen ny sluttbruker flytter inn i målepunktet må det alltid meldes frem i tid i Elhub. Hovedprosess for dette er «BRS-NO-201 – Opphør på grunn av utflytting fra kraftleverandør», alternativt kan det utføres av nettselskapet gjennom «BRS-NO-211 – Utflytting fra målepunkt meldt til netteier». Det finnes ikke noen støtteprosess for å gjøre dette tilbake i tid. Dette innebærer at sluttbruker ikke kan få registrert utflytting tilbake i tid i Elhub, gitt at ingen ny sluttbruker tar over anlegget.
Tidsfrister ved deaktivering av målepunkt
Hvis målepunkt skal deaktiveres, og eventuelt fjernes, er hovedprosessen at sluttbruker må flyttes ut først gjennom en av BRSene for utflytting («BRS-NO-201 – Opphør på grunn av utflytting fra kraftleverandør» eller «BRS-NO-211 – Utflytting fra målepunkt meldt til netteier»). Deretter skal målepunktet deaktiveres gjennom «BRS-NO-212 – Deaktivering av målepunkt».
Hvis nettselskapet mottar informasjon om at et målepunkt er frakoblet på en dato tilbake i tid når målepunktet fortsatt var registrert som aktivt med sluttbruker i Elhub, for eksempel ved brann eller når melding fra montør blir registrert for sent, kan dette meldes gjennom støtteprosessen «BRS-NO-214 – Deaktivering av målepunkt med sluttbruker». Sluttbruker blir da flyttet ut, kraftleverandør informert og målepunktet deaktivert.
Innflytting meldt fra kraftleverandør mer enn 30 virkedager tilbake i tid
NVE har presisert at sluttbruker mister retten til å erstatte leveringspliktig kraftleveranse etter 30 virkedager. BRS-NO-103 Oppstart kraftleveranse – innflytting tilbake i tid, brukes for innflytting meldt via kraftleverandør og sluttbruker kan henvende seg til kraftleverandøren direkte. Man trenger ikke å gå via nettselskapet.
Hvis det har gått mer enn 30 virkedager siden innflytting, vil sluttbruker havne på pliktleveranse selv om det er ny kraftleverandør som sender meldingen. Ny kraftleverandør må derfor i tillegg sende en BRS-NO-101 Oppstart kraftleveranse – leverandørskifte. Hvis innflytting via BRS-NO-123 Oppstart i målepunkt – innflytting, skjedde mindre enn 30 virkedager tilbake i tid så vil kraftleverandør kunne starte en BRS-NO-104 Oppstart kraftleveranse – leverandørskifte fra leveringsplikt tilbake i tid til dagen for innflytting.
Samme prosess benyttes også etter oppsigelse av kraftleveransen fra gammel kraftleverandør, der sluttbruker har havnet på leveringsplikt. Hvis det er gått mer enn 30 virkedager, må leverandørskifte skje via BRS-NO-101 Oppstart kraftleveranse – leverandørskifte.
1.
Tidsfrister og angrefrist for markedsprosesser
2.
Tidsfrister i hovedprosesser vs. støtteprosesser
3.
Kalenderdager vs. virkedager
4.
Hvordan beregne tidsfrister i Elhub
5.
Tidsfrister ved utflytting
6.
Tidsfrister ved deaktivering av målepunkt
7.
Innflytting meldt fra kraftleverandør mer enn 30 virkedager tilbake i tid