Markedsprosesser
Manuelle korreksjoner
På denne siden finner du informasjon om manuelle korreksjoner Elhub gjennomfører. Dette gjøres kun i forbindelse med strukturendringer og i saker der markedsaktørene ikke kan løse feilen selv. Vi ber om at prosedyrene som er beskrevet følges.
Filtrer innhold etter din rolle:
Korreksjoner i forbindelse med feil som ikke kan løses av markedaktørene
Kun definerte korreksjoner kan bestilles. Dersom det identifiseres situasjoner som ikke er dekket av definerte korreksjoner, ta kontakt på . Beskriv grunnlaget for innsendt korreksjon. Dersom det må sendes personinformasjon, skal vedlegget krypteres før det sendes til Elhub. Veileder for dette finnes .
NB! Korrigeringer som blir utført manuelt er irreversibelt i Elhub. Det er derfor meget viktig at det opplyses om korrekt målepunkt.
Generelle prinsipper for manuelle endringer:
- Situasjoner som kan løses med Elhubs BRSer korrigeres ikke. Aktørene må selv løse saken
- Før utførelse skal alle involverte parter bekrefte endringene som gjøres for å sikre at alle berørte aktører er enige. Hvis det er uenighet i saken kan Elhub bistå med å finne en akseptabel løsning for alle involverte.
- Ved manuelle endringer vil Elhub alltid følge valideringsreglene, samt. tidsfristene som gjelder for den aktuelle prosessen.
- Hvis nåværende kunde har regulert kraftleveranse utfører ikke Elhub manuelle reverseringer fordi innflyttingen kan reverseres og kunden kan flyttes inn igjen uten å bli skadelidende.
- Elhub gjør ikke manuelle endringer i saker der siste innflytting fra kraftleverandør ble sendt for mindre enn 30 dager siden fordi kraftleverandør kan få tilbake leveransen innenfor denne perioden.
- Leverandørskifter reverseres ikke manuelt da feilen kan løses mellom kraftleverandør og kunde.
- I tilfeller der en kunde er feilinnmeldt i mellomperiode og riktig kunde er flyttet inn igjen må innflytting av nåværende kunde reverseres hvis den er gjort innenfor 2 uker. Feilinnmeldt kunde reverseres og kraftleverandør må sende leverandørbytte for riktig kunde.
- I tilfeller der sluttbruker er feilutmeldt fordi en annen kraftleverandør har meldt inn en annen sluttbruker, kan Elhub informere om hvem som har gjennomført innflyttingen slik at kraftleverandørene kan bli enige seg imellom om korrekt status for målepunktet.