Veiledere til datakvalitetsrapporter for kraftleverandør
Elhub publiserer hvert kvartal en datakvalitet og kontroll rapport på sluttbrukerinformasjon– for kraftleverandører. Dette er underlag som vi håper aktørene vil kunne bruke som KPI’er internt. Dette er underlag som vi håper aktørene vil kunne bruke som KPI’er internt. Rapportene distribueres til Elhub driftskontakter registrert i Edielportalen hos alle kraftleverandører og nettselskap.
- Veiledere til datakvalitetsrapporter for kraftleverandør
- Håndtering av adresse og kontaktinformasjon for sluttbrukere i Elhub
- Sluttbrukers kontaktinformasjon – krav til format og innhold
- Sluttbrukers post- og fakturaadresse – krav til format og innhold
- Sluttbruker-ID og navn – krav til format og innhold
Elhub ønsker at markedsaktørene benytter datakvalitetsrapportene til å identifisere og rette feil i sine systemer. Aktøren må i etterkant av retting i eget system selv kontrollere at informasjon er oppdatert i Elhub. For å sikre at aktørene benytter markedsprosessene slik det er beskrevet i markedsdokumentasjonen og i Elhubs veiledere, måler vi potensiell uhensiktsmessig bruk av markedsprosesser og sender ut til aktører hvert kvartal. Hensikten med denne rapporten er å synligjøre resultatet av de månedlige kontrollene overfor alle aktørene. Hver aktør har dermed mulighet til å vurdere egne rutiner opp mot andre aktørers rutiner, og kan benytte underlaget for å forbedre egne rutiner. Elhub vil rapportere statistikken til RME ved behov.
Aktører som opplever utfordringer med å identifisere målepunkt med feil kan kontakte Elhub for hjelp med feillister. Det må forventes noe lenger svartid enn 2 dager på slike henvendelser.
Ved spørsmål eller kommentarer, vennligst send det til post@elhub.no.