Prosess for forbedring av datakvalitet
I Elhub er kraftleverandører ansvarlig for å oppdatere sluttbrukerinformasjonen og nettselskap er ansvarlig for all informasjon relatert til målepunktet.
Detaljert beskrivelse over hvem som har ansvar for vedlikehold av hvilke grunndata ligger her: Ansvar for vedlikehold av grunndata
Forutsetninger for å lykkes i datakvalitetsarbeidet:
- Analyser hvilket nivå datakvaliteten er på i dag, og sett tydelige mål for forbedring. Fokuser på elementene som gir høyest verdi og som enklest kan forbedres.
- Alloker ressurser til å arbeide med datakvalitet.
- Systematiser vask mot eksterne registre.
- Det er langt mer kostnadseffektivt å løse rotårsakene til at datakvaliteten blir forringet, fremfor å rette i etterkant.
- Automatiser mest mulig, der det er hensiktsmessig.
Forbedringsprosessen for datakvalitet i Elhub
- Markedsaktører jobber med å heve kvalitet i egne systemer i henhold til krav for hvert dataområde. Dette innebærer blant annet vask av data mot eksterne registre der det er relevant og strammere valideringer på feltnivå i egne systemer.
- Elhub analyserer, rapporterer og følger opp datakvalitet i månedsrapporter, datakvalitetsrapporter og kontrollrapporter for målepunktinformasjon og sluttbrukerinformasjon.
- Når datakvaliteten er tilstrekkelig på et område vil Elhub se på muligheter for å legge til enkle formatsjekker i meldingsmottaket.
- Elhub vurderer også å legge til rette for ny funksjonalitet i Elhub på sikt, for eksempel kvalitetssjekker og oppfølging gjennom Aktørportalen eller integrasjon og sjekk mot eksterne systemer der hvor det er relevant.