Ukens status gir deg en oversikt over aktuelle saker, planlagte endringer og driftsforstyrrelser, samt en nyttig opplysning.
Bruk fem minutter på å bli oppdatert!
Aktuelle saker
I dag onsdag 29. november går testmiljøet MT1 over fra timesoppløsning til kvartersoppløsning i utregningen av grunnlaget til balanseavregning.
Timesverdiene som Elhub beregner for profilavregnede målepunkt blir nå profilert til kvartersoppløsning og distribuert i kvartersoppløsning. Det betyr at FPPC-, FPC- og TPC-verdiene kun blir tilgjengelige i kvartersoppløsning. Ønsker markedsaktørene disse verdiene i timesoppløsning må de summeres i eget system.
Målepunkt som er timesavregnet blir transformert til kvartersverdier ved Elhubs 6015 transformering. Disse vil kun bli brukt til utregning av balanseavregningen og ikke distribuert ut til markedsaktørene.
Testing av Fase 2 endringene:
Elhub vil sende inn måleverdier på nettområdene til Edielportalen og eventuelle andre nettområder hvis nettselskap eller systemleverandører ønsker dette. Bare ta kontakt på post@elhub.no hvis dere ønsker dette.
Elhub vil kjøre D+3 og D+5 i balanseavregningen hver dag for alle nettområder i MT1.
Når D+5 blir godkjent vil dette generere FPPC-verdier på de profilavregnede målepunktene med 15 minutter oppløsning.
Elhub vil kjøre avviksoppgjøret 2-3 ganger i MT1 før 22. januar 2024. Første kjøring er planlagt 12. desember. Dette er for de aktørene som ønsker å teste mottak av resultatet fra oppgjøret.
Kraftleverandører kan teste mottak av 15 minutter intervallverdier på profilavregnede målepunkt hvis de er kraftleverandør på profilavregnede målepunkt i Edielportalens nettområde.
Dette gjelder også for resultater fra balanseavregning.
Nettselskap kan teste mottak av 15 minutter intervallverdier på profilavregnede målepunkt hvis D+5 blir godkjent i balanseavregningen. Enten må nettselskapet selv sende inn måleverdier slik at nettområdet går sånn omtrent i balanse, eller be Elhub sende inn måleverdier på vegne av dere.
Dette gjelder også for resultater fra balanseavregning.
Elhubs kundetilfredshetsundersøkelse har blitt sendt ut i dag? Undersøkelsen er sendt til én kontakt hos nettselskap, kraftleverandører og tredjeparter, og besvares på vegne av selskapet. Vi setter stor pris på deres tilbakemeldinger!
Har du spørsmål til ukens status eller andre ting kan du sende en epost til post@elhub.no.