Spørsmål og svar om Norgespris
Her har vi samlet spørsmål og svar om ulike kategorier knyttet til Norgespris.
Publisert:
09.09.25
Generelle spørsmål
Dersom du har Norgespris betaler du fortsatt fast pris på 50 øre/kWh (med mva.), uavhengig av hva spotprisen er. Det betyr at du selv dekker differansen (forskjellen) mellom spotprisen og Norgesprisen. Dersom spotprisene gjennom måneden er lavere enn Norgesprisen, må du betale inn differansen (forskjellen) til nettselskapet ditt.
Dersom du har Norgespris betaler du fortsatt fast pris på 50 øre/kWh (med mva.), uavhengig av hva spotprisen er. Det betyr at staten dekker differansen (forskjellen) mellom spotprisen og Norgesprisen. Dersom spotprisene gjennom måneden er høyere enn Norgesprisen, vil nettselskapet trekke fra beløpet på nettleiefakturaen din.
Nei, du trenger ikke å bytte strømleverandør. Du må fortsatt ha en strømavtale med en strømleverandør dersom du bestiller Norgespris. På strompris.no kan du sammenlikne strømavtaler og finne en avtale som passer for deg.
Nei, du må fortsatt betale påslag til strømleverandøren din. Påslag vil variere utfra hvilken strømavtale du har. I tillegg må du betale nettleie og avgifter til staten. Det betyr at den totale kostnaden på din faktura vil være høyere enn 50 øre/kWh (med mva.).
Du kan ikke ha både Norgespris og strømstøtte på den samme strømmåleren. Dersom du velger Norgespris, mister du rett til strømstøtte på denne strømmåleren i avtaleperioden.
Elhub vil sende deg en e-post med bekreftelse av vilkårene du har inngått ved etablering av Norgespris.
Informasjon om at du har inngått Norgespris sender automatisk til din strømleverandør og ditt nettselskap.
Nettselskapet ditt gjør opp Norgespris direkte på nettleiefakturaen, enten som trekk eller tilbakebetaling - avhengig av markedsprisen.
Strømsparing og energieffektivisering vil fortsatt være viktig både for naturen og strømregningen din. Ved å spare på strømmen kan du bidra til å redusere og/eller utsette behovet for å bygge ut strømnettet. Nye utbygginger er dyre og medfører ofte naturinngrep. Samtidig kan du få en lavere nettleie ved å redusere strømforbruket ditt, uavhengig av om du velger Norgespris eller fortsetter med dagens strømstøtteordning. Det vil fremdeles lønne seg å spre strømforbruket utover dagen og unngå å bruke mange strømkrevende apparater samtidig.
Forklaring av begreper
Norgespris vil ikke nødvendigvis være lønnsomt for alle i Norge, men begrense seg til de prisområdene hvor spotprisen historisk har vært høyere.
I Norge har vi 5 ulike prisområder, og grovt sett er strømnettet delt i områdene:
- Østlandet (NO1)
- Sørlandet (NO2)
- Midt-Norge (NO3)
- Nord-Norge (NO4)
- Vestlandet (NO5)
Prisområdene begrenses av kapasiteten i strømnettet. Når det er ulik kraftsituasjon i ulike deler av landet, kan det derfor oppstå situasjoner der det noen steder er knapphet og andre steder overskudd av kraft. Siden overføringskapasiteten i strømnettet er begrenset, gjør dette at det kan oppstå forskjeller i prisen strømkundene må betale, avhengig av hvor man geografisk bor i landet.
Du kan logge deg inn på Elhubs Min Side for å se om Norgespris historisk ville vært lønnsomt for ditt prisområde og bruksmønster. Dette gjør man ved å bruke knappen “Sammenligning”, og kan deretter velge graf eller tabellformat. Merk at historiske priser og forbruk ikke vil tilsvare fremtidige priser og forbruk.
I det norske kraftmarkedet har vi et skille mellom strømleverandør og nettselskap, og disse har ulike roller:
Strømleverandøren er selskapet som kjøper kraft på kraftbørsen og videreselger til deg som bruker strømmen.
- De tilbyr ulike strømavtaler og prisstrukturer, og du står fritt til å velge den leverandøren som passer dine behov
- Strømleverandøren fakturerer deg for det faktiske strømforbruket, ofte med et pristillegg og/eller et fast månedlig gebyr
- Strømforbruket vil belastes som normalt fra strømselskapet, selv om man har valgt Norgespris
Nettselskapet har ansvaret for å frakte strømmen frem til boligen din gjennom det lokale strømnettet.
- De eier og drifter det fysiske nettet (kabler, transformatorer, linjer, osv.) i området du bor i, og måler strømforbruket ditt via en strømmåler
- Du kan ikke velge nettselskap selv, da dette bestemmes geografisk, fordi det ikke er samfunnsøkonomisk fornuftig å bygge flere strømnett
- Nettselskapet fakturerer deg for nettleie, som dekker drift, vedlikehold og investeringer i strømnettet
- Det er nettselskapet som vil være avtalepart for støtteordningen og vil være ansvarlige for det økonomiske oppgjøret
Oppsummert:
- Strømleverandør: Selger strømmen – kan velges fritt.
- Nettselskap: Transporterer strømmen – tildeles automatisk basert på bosted.
Dette skille er viktig for å sikre konkurranse i markedet (strømleverandører) og stabil infrastruktur (nettselskap).
Vilkår
Norgespris gjelder for strømforbruk opptil en maksgrense per måned:
- Husholdninger: 5 000 kWh per måned per strømmåler.
- Fritidsboliger: 1 000 kWh per måned per strømmåler.
Strømforbruk utover forbrukstaket vil ikke bli støttet av ordningen. Forbruk over disse grensene vil bli fakturert til strømprisen avtalt med din strømleverandør.
Dersom du urettmessig har inngått avtale om Norgespris eller har mottatt feil prissikringsbeløp, kan du motta krav om tilbakebetaling fra ditt nettselskap. Reguleringsmyndigheten for energi kan også fatte vedtak om krav om tilbakebetaling.
- Avtaleperioden varer fra tidspunktet du bestiller Norgespris og ut kalenderåret
- Første avtaleperiode vil være avvikende, da man kan bestille fra 01.10.2025 og ut 2026
- Eksempel: Bestiller du Norgespris 01.10.2025, varer avtalen til 31.12.2026.
- Dette gjelder kun første periode – senere avtaleperioder vil gjelde per kalenderår.
- Når avbestillingsfristen har gått ut, er avtalen bindende ut avtaleperioden
Du kan ikke bestille Norgespris med tilbakevirkende kraft. Hvis du mener at du rettmessig skal ha kontraktsstart tilbake i tid, kan du ta kontakt med ditt lokale nettselskap.
Hvis du bestiller før 1. oktober vil Norgespris være gjeldende fra denne datoen.
Fra 1. oktober kan du bestille Norgespris når som helst i avtaleperioden, og avtalen vil gjelde fra datoen du bestiller.
Forbrukskode (ofte kalt sluttbrukergruppe) er et element som registreres av ditt nettselskap og sier noe om hva slags målepunkt det er.
Norgespris vil være aktuelt for målepunkt som er registrert med forbrukskode 35 (husholdning) og 36 (fritidsbolig). For fritidsbolig må kunden som er registrert på måleren også være en privatperson, for at man skal kunne bestille via Elhubs digitale bestillingsløsning.
Ta kontakt med ditt nettselskap hvis du mener at:
- Forbrukskode er feil og bør endres
- Du har en annen forbrukskode, men likevel kan ha rett til å bestille. Bestillingen må da gjennomføres hos ditt nettselskap.
Flytting, verge og dødsfall
Norgespris følger strømmåleren, og ikke personen som har bestilt avtalen. Dersom en bolig eller fritidsbolig med Norgespris bytter eier eller leietaker, vil boligen fortsatt være bundet til Norgespris ut bindingstiden. Dette gjelder også ved dødsfall. Dersom det ikke allerede er registrert Norgespris på den nye boligen eller fritidsboligen, må du bestille Norgespris dersom du ønsker dette.
Når du bestiller Norgespris, blir strømmåleren (målepunktet) bundet til denne avtalen ut hele avtaleperioden.
Hva betyr dette ved salg eller utleie?
Ved salg eller utleie av bolig må du opplyse om at målepunktet er bundet til Norgespris, fordi dette påvirker den nye eieren eller leietakeren.
Ved salg:
- Du har opplysningsplikt etter avhendingsloven.
- Bindingen til Norgespris regnes som en heftelse som følger målepunktet.
Ved utleie:
- Du har opplysningsplikt etter husleieloven.
- Leietaker må få vite at strømavtalen allerede er bundet.
Elhub har ingen informasjon om hvilken strømavtale du har registrert på deg, og har ikke informasjon om denne har bindingstid.
Alle som ikke kan logge seg inn med ID-porten må kontakte nettselskapet sitt.
De bør ha rutiner rundt bestillinger der det foreligger vergemål.
Fakturering
Det er nettselskapet som formelt er avtalemotparten og dermed ansvarlig for oppgjøret dersom strømmåleren din er registrert med Norgespris. Det vil si at du vil bli kompensert eller fakturert for mellomlegget ifbm. Norgespris på fakturaen du mottar fra nettselskapet.
Dersom du har gjennomfakturering, altså at du kun får faktura fra strømleverandøren din som dekker både strøm og nettleie, vil beløpet knyttet til Norgespris fremkomme på nettleiedelen av fakturaen.
Et viktig poeng er altså at Norgespris ikke vil påvirke eller erstatte strømavtalen du allerede har med strømleverandøren din.
Gjennomfakturering for strøm betyr at du får både strømregningen og nettleien samlet på én faktura fra din strømleverandør, i stedet for separate regninger fra strømleverandøren og nettselskapet. Strømleverandøren fakturerer deg da for nettleien på vegne av nettselskapet ditt.
Hvis du har bestilt Norgespris vil kompensasjon eller tillegg belastes på nettleiefakturaen din, som ved gjennomfakturering vil komme på den felles todelte faktuaren.
Produksjon og forbruk
Norgespris gjelder kun strømmen du bruker, og ikke strømmen du selger. Du vil fortsatt få betalt spotpris for den produksjonen du selger, i tråd med den avtalen du har med din strømleverandør. Hvis spotprisen er lavere enn 50 øre/kWh, vil det kunne være gunstig at egenproduksjonen din brukes til å dekke eget forbruk i stedet for å selge strømmen.
Hvis du produserer egen strøm, for eksempel med solceller, regnes du som plusskunde. For å kunne selge overskuddsstrøm tilbake til nettet, må du ha en plusskundeavtale med strømleverandøren din.
Dette får du ikke støtte for:
- Strøm du produserer selv og bruker hjemme
- Strøm du selger tilbake til strømnettet
Bruk eller selg? Slik lønner det seg:
Når du produserer mer strøm enn du bruker, mates overskuddet ut på nettet og selges til strømleverandøren din til spotpris.
Er spotprisen lavere enn 50 øre?
Da lønner det seg å bruke strømmen selv i stedet for å selge den.Nei, egentlig ikke. Hver enkelte deltaker i den delte produksjonen kan selv bestille på hver enkelte målepunkt.
Med Norgespris får man en fast pris på 50 øre per kilowattime (inkl. mva) for strømmen som hentes fra strømnettet, og vil ikke ha noen innvirkning på den som selges tilbake.
Hvis du ikke har AMS-måler (automatisk strømmåler) estimeres strømforbruket ditt basert på forbruksmønsteret i området ditt – ikke målt time for time.
Støtte gjennom Norgespris beregnes ut fra disse estimatene. Når du sender inn en manuell måleravlesning (vanligvis én gang i måneden), fordeles totalforbruket ditt jevnt over perioden.
Viktig å vite:
- Du får støtte basert på estimert forbruk per time (kvarter), ikke sanntidsforbruk.
- Totalsummen for støtten blir riktig over hele perioden, men timefordelingen vil avvike fra faktisk bruk.
- For helt nøyaktig støtte per time må du ha automatisk (AMS) måler med timesavlesning.
Fjernvarme
Fjernvarmekunder vil også kunne velge seg Norgespris som støtteordning. .
For fjernvarmekunder foregår digital bestilling av Norgespris gjennom en løsning som Enova og Norges vassdrags- og energidirektorat har utviklet. Nettsiden publiseres om kort tid. Denne bestillingsløsningen vil åpne i løpet av uke 39.