Deaktivering av aktør og endring av aktørinformasjon
Endring av aktørinformasjon omfatter oppkjøp, fusjoner, fisjoner, opphør, endring av organisasjonsnummer, GLN (Global Location Number), endring av balanseansvarlig og selskapsmessig skille.
- Deaktivere aktør
- Endring av balanseansvarlig for kraftleverandør og regulert kraftleverandør
- Endre kommunikasjonsadresse (Ediel-adressering)
- Endre systemleverandør
- Endre navn
- Endre organisasjonsnummer og GLN (Global Location Number)
- Fjerne rolle
- Legge til rolle
- Selskapsmessig skille og splitting av kundedatabaser
- Teknisk håndtering av fusjoner og fisjoner
Deaktivere aktør
Ta kontakt med Elhub skriftlig og informer om hvorfor og når aktøren skal ut av markedet. Brukeren kan si opp avtalen med én måneds skriftlig varsel til Elhub. Dersom det er endringer i markedsstruktur i tilknytning til at aktøren opphører må aktøren informere Elhub om dette, og da gjelder egne frister.
Nettselskaper, tredjeparter, balanseansvarlige og tjenesteleverandører må huske å si opp sitt GLN-nummer hos GS1 så snart som mulig etter at aktøren settes inaktiv i Elhub.
For kraftleverandører og regulert kraftleverandører må Elhub vite hvem som skal håndtere det økonomiske avviksoppgjøret for profilavregnede målepunkt (APAM) og avviksoppgjøret for timeavregnede målepunkt (ATAM) tre år fremover. I tillegg må Elhub ha informasjon om hvem som skal være ansvarlig for å polle ut løpende korreksjoner i de neste tre årene. Det kan være aktøren som overtar nett- eller kraftkontrakter som settes opp som tjenestetilbyder og poller med det juridiske GLNet til deaktivert aktør. Ved usikkerhet rundt dette ber vi om at man tar kontakt med sin systemleverandør. Dersom man velger å polle ut meldinger tilknyttet avviksoppgjøret for aktøren som opphører i tre år fremover skal aktøren beholde sitt GLN-nummer hos GS1. Etter tre år sier man opp sitt GLN-nummer hos GS1. Dersom en annen aktør skal polle ut meldinger tilknyttet avviksoppgjøret for deaktivert aktør kan GLN-nummeret for aktøren som opphører sies opp hos GS1 så snart som mulig etter at aktøren settes inaktiv i Elhub.
Endring av balanseansvarlig for kraftleverandør og regulert kraftleverandør
eSett/Balanseavregning i Statnett har oppfølgingsansvar for at en kraftleverandør har avtale med eller selv er balanseansvarlig. Opplysninger om en aktørs balanseansvarlig finnes i Online Service hos eSett. Den nye balanseansvarlige melder bytte av balanseansvarlig ved å registrere dette hos eSett i Online Service minst to uker frem i tid. Endring av balanseansvarlig tilbake i tid er ikke tillatt. eSett verifiserer at den nye balanseansvarlige har en balanseavtale, gjennom at den nye balanseansvarlige får gjennomført registreringen i Online Service. Når endringen er registrert i eSett sendes denne automatisk til Elhub. Manglende balanseansvarlig medfører avviste leverandørbytter i Elhub.
Endre kommunikasjonsadresse (Ediel-adressering)
Aktører som skal endre kommunikasjonsadresse mot Elhub må registrere ny kommunikasjonsadresse for Elhub-roller i Edielportalen, og må muligens sertifisere seg for Elhub på nytt for den aktuelle rollen ved å gjennomføre forenklet aktørgodkjenning. Eksempel på dette kan være at man får en tjenesteleverandør for meldingsutveksling (CSP).
Merk at endring av fysisk avsender i Elhub krever dialog god tid i forveien, minimum 4 uker. Det er ønskelig at endringen skjer på dagtid klokken 14. Hvis det er vanskelig å få gjennomført endringen klokken 14, kan annen tid avtales med Elhub. Egne regler gjelder for endringstidspunkt over midnatt. Endring av kommunikasjonsadresse krever manuell håndtering av Elhub og bør ikke skje i helg eller mandager.
Gjennomføring:
1. Ta kontakt med Elhub som setter opp et planleggingsmøte med aktør og systemleverandør(er). Dato for endring avtales
2. På endringsdatoen stopper aktøren innsending av meldinger til Elhub klokken 12, men fortsetter å polle meldinger med gammel fysisk avsender
3. Elhub endrer fysisk avsender klokken 14 og aktøren fortsetter å polle med gammel fysisk avsender. Dette skal fortsette til man får avvist polling
4. Elhub sjekker at det ikke ligger igjen meldinger til gammel fysisk avsender og informerer aktøren når de kan starte å polle med ny fysisk avsender
5. Kommunikasjonsoppsettet er endret og aktøren kan starte innsending av meldinger med ny fysisk avsender
Endre systemleverandør
Aktører som endrer systemleverandør må sertifisere seg for Elhub på nytt ved å gjennomføre ny Aktørgodkjenning.
Endre organisasjonsnummer og GLN (Global Location Number)
Hovedregelen er at ved opprettelse av en ny juridisk aktør, skal det tas ut nytt organisasjonsnummer. Denne nye juridiske enheten blir den nye økonomiske ansvarlige for forbruks- og produksjonsvolumer som utveksles. For at disse volumene entydig skal knyttes til den nye juridiske enheten, skal det også tas ut et nytt GLN-nummer som registreres på det nye organisasjonsnummeret.
En aktør som har tatt ut nytt organisasjonsnummer og tilhørende nytt GLN må opprette en ny aktør med nytt organisasjonsnummer og nytt GLN. Følg sjekkliste for nye aktører. Den gamle aktøren vil opphøre når endringene er gjennomført i Elhub.
Så fremst man ikke endrer systemleverandør i en prosess hvor man endrer organisasjonsnummer og GLN er det ikke behov for en fullstendig aktørgodkjenning. Elhub krever at endringen først gjennomføres i Elhubs testmiljø og det legges deretter opp til en forenklet aktørgodkjenning. Netteier må teste innsending av måleverdier for alle målepunktstyper. For både nett og kraft må man i tillegg verifisere mottak av måleverdier samt innsending og mottak av enkelte markedsprosesser. Hvis man benytter ulike innsendingskjeder i kommunikasjonen med Elhub skal alle versjonene testes.
NB! Merk at hvis hvis man har hatt testcasefritak i forbindelse med aktørgodkjenning så må disse søkes om på nytt for ny aktør.
Fjerne rolle
Aktører som fjerner Elhub-roller i Edielportalen må følge samme fremgangsmåte som om aktøren skal opphøre i Elhub for den aktuelle rollen.
Legge til rolle
Aktører som legger til nye Elhub-roller i Edielportalen må registrere og sertifisere rollen på sammen måte som om de var en ny aktør i Elhub for den aktuelle rollen.
Selskapsmessig skille og splitting av kundedatabaser
Våren 2016 vedtok Stortinget endringer i energiloven. De nye bestemmelsene stiller krav om selskapsmessig og funksjonelt skille mellom nettvirksomhet og all annen virksomhet og trer i kraft 1. januar 2021. I januar 2019 besluttet regjeringen i Granavolden-plattformen at krav om funksjonelt skille skal gjelde nettselskap med med enn 10 000 kunder. Fritak fra om krav om funksjonelt skille for nettselskap med under 10 000 nettkunder må gjennomføres ved en ny lovendring. Olje- og energidepartementet har bedt NVE utforme nye forskriftsbestemmelser som utdyper og presiserer bestemmelsene i energiloven om selskapsmessig og funksjonelt skille. Det tas sikte på at forslag til forskriftsbestemmelser sendes ut på høring i løpet av 2019.
Dette fører uansett til at mange selskaper må avslutte eksisterende organisasjonsnummer, og opprette nye. Prosessen for dette i Elhub er å følge vanlig prosess for opprettelse og deaktivering av aktører.
For nettselskap med nytt organisasjonsnummer vil man også måtte gjennomføre prosessen «Endre nettselskap og regulert kraftleverandør i et nettavregningsområde«. For kraftleverandører med nytt organisasjonsnummer vil man også måtte gjennomføre prosessen «Porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør«. For begge prosesser må det planlegges nøye og involvere andre instanser så det anbefales at man tar kontakt i god tid før endringene er planlagt.
Alle aktører som gjennomfører selskapsmessig skille bes informere om prosessen til post@elhub.no. Merk henvendelsen «selskapsmessig og funksjonelt skille».
Teknisk håndtering av fusjoner og fisjoner
I de siste årene og i årene fremover ser vi en økning av fusjoner og fisjoner i kraftbransjen sammenliknet med tidligere år. Organisasjonsnummer opphører i Brønnøysund, og nye selskaper blir opprettet. I de sakene vi har jobbet med har vi erfart at et selskap ofte har flere organisasjonsnummer fra prosessen starter til det endelige organisasjonsnummeret er etablert i Brønnøysund. Videre gjøres endringene juridisk først, og på et senere tidspunkt skjer tekniske endringer i aktørenes IT-systemer. Et eksempel vi har sett er at en aktør blir kjøpt opp av en annen aktør. Aktøren som blir kjøpt opp vil først endre organisasjonsnummer en eller flere ganger. På et senere tidspunkt blir fusjonen gjennomført teknisk ved at databasen til selskapet som er kjøpt opp blir fusjonert inn i databasen til selskapet som skal fortsette å eksistere.
I avregningen og meldingsutvekslingssystemene i bransjen, inkludert eSett, Elhub og tilhørende faktureringssystemer, sendes det meldinger og faktureres på organisasjonsnumre som ligger inne i teknisk løsning. Å endre organisasjonsnummer og tilhørende GLN på en eksisterende aktør er ikke mulig i Elhub eller eSett. Rent teknisk er dette å anse som en ny aktør. Generelt er det arbeidskrevende både for aktørene det gjelder, for markedet og for Elhub og eSett å opprette nye aktører og avvikle eksisterende aktører i teknisk løsning. Elhub og Statnett har derfor sammen med juridisk avdeling i Statnett vurdert muligheten for om selskaper med organisasjonsnummer som er opphørt i Brønnøysund i en mellomperiode kan fortsette å eksistere i de tekniske løsningene i markedet. Vår vurdering er at det er mulig, i en mellomperiode. Rent teknisk kan dette løses ved at Elhub og eSett fakturerer overtagende selskap for forhold tilknyttet det opphørte selskapet. Vår erfaring til nå har vist at en slik løsning er vesentlig mindre arbeidskrevende og hindrer støy i markedet.
Porteføljeovertagelser og endring av regulert kraftleverandør sperrer for innflyttinger tilbake i tid, og det vil være tidskrevende og håndtere alle slike endringer manuelt både for Elhub og markedsaktørene. Det vil være kostnadseffektivt for alle parter å la den tekniske løsningen bli stående, så fremst det er snakk om en begrenset tidsperiode. I perioden der juridisk og teknisk selskapsinformasjon (organisasjonsnummer og GLN) ikke samsvarer, må overtagende selskap håndtere all meldingsutveksling og fakturering for det «gamle» selskapet. Dette vil normalt skje i nåværende system, frem til tidligere database skal konverteres inn i ny.