Rutine for å besvare forespørsler om reverseringer mellom nettselskaper og kraftleverandører
Saker som omhandler forespørsel om reversering av markedsprosesser fra andre kraftleverandører eller nettselskaper bør prioriteres i saksbehandlingen. Bakgrunnen er å sikre god saksbehandling i bransjen i saker der det kan foreligge feil, samt hindre at det blir sendt inn nye markedsprosesser som kompliserer opprydningsarbeidet.
- Testbeskrivelser for aktørgodkjenning
- Sikker bruk av produksjonsdata i Aktørgodkjenning
- Unntak fra krav til systemstøtte og aktørgodkjenning for obligatoriske markedsprosesser
- Testdata for aktørgodkjenning
- Om aktørgodkjenning
- Instrukser og veiledning aktørgodkjenning
- Full, forenklet eller ingen aktørgodkjenning
Nettselskaper og kraftleverandører bør tilstrebe å behandle forespørsler om reversering fra andre nettselskaper og kraftleverandører raskt, gjerne innen 2 arbeidsdager. Aktøren som sendte forespørselen bør purre opp saken om de ikke mottar svar, og forsikre seg om at saken er sendt til riktig mottaker. I perioder med ferieavvikling o.l. bør det forventes noe mer tid til saksbehandling hos motparten. Dersom aktøren som har sendt forespørselen ikke får svar innen 2 – 3 uker, kan man henvende seg til post@elhub.no for bistand til å igangsette dialogen.