Håndtere markedsprosesser etter gjennomført porteføljeovertagelse
Når man har gjennomført en porteføljeovertagelse i Elhub kan man møte på noen problemstillinger i etterkant rundt håndtering av markedsprosesser. Dette vil forekomme hvis Elhub har gjennomført porteføljeovertagelsen (med BRS-NO-305) og/eller kraftleverandøren man har overtatt porteføljen til opphører i markedet.
Denne siden beskriver hvilke scenarioer man kan møte på og hvordan man kan løse disse i samarbeid med Elhub.
Håndtering i etterkant må behandles ulikt basert på de to beskrivelsene nedenfor:
Fra eksisterende kraftleverandør til eksisterende kraftleverandør:
BRS-NO-103 – Oppstart kraftleveranse – innflytting tilbake i tid
Problemstilling: Man skal registrere en sluttbruker tilbake i tid over endringsdato, men leverandørskiftet fra porteføljeovertagelsesdato sperrer. Man mottar feilkode EH017 – Dato for innflytting tilbake i tid må være senere enn dato for siste kontraktsstart. Hvis man selv har generert porteføljeovertagelsen med BRS-NO-101 vil man ikke kunne reversere hvis tidligere kraftleverandør er opphørt
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og innflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Porteføljeovertagelse som sperrer»
- Elhub fjerner leverandørskiftet som sperrer
- Elhub gir tilbakemelding om at dere kan sende ny BRS-NO-103 fra rett dato
BRS-NO-111 – Reversering av oppstart kraftleveranse
Problemstilling: Man finner ut i dialog med sluttbruker at sluttbruker er feilinnmeldt på målepunktet og skulle i utgangspunktet ikke vært med i porteføljeovertagelsen. En normal reversering kan ikke gjennomføres da leverandørskiftet sperrer og/eller tidligere kraftleverandør er opphørt
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID. Benytt emnefeltet «Reversering porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørskiftet og tidligere kundebytte manuelt, og gjenåpner kontrakten på tidligere feilutmeldt sluttbruker. Hvis tidligere sluttbruker hadde den samme kraftleverandøren som nå er opphørt, registrerer Elhub kraftkontrakt med overtagende selskap på porteføljeovertagelsesdato
- Elhub gir tilbakemelding om at reverseringen er fullført
BRS-NO-201 – Opphør på grunn av utflytting
Problemstilling: En sluttbruker tar kontakt etter at porteføljeovertagelsen er igangsatt i Elhub og skal ha utflytting i perioden mellom denne ble satt i gang og endringsdato. Hvis man selv har mulighet til å reversere BRS-NO-101 med BRS-NO-111 og deretter kjøre BRS-NO-201 skal man gjøre det. Hvis prosessen er låst eller Elhub har igangsatt porteføljeovertagelsen, kan Elhub bistå. Elhub kan kun bistå i tilfeller hvor det skal gjennomføres opphør i perioden fra porteføljeovertagelse er igangsatt til endringsdato for porteføljeovertagelse, og informasjonen må sendes til Elhub umiddelbart. Merk at det er de normale valideringsreglene for denne BRS som gjelder og man kan ikke registrere utflytting tilbake i tid eller på et senere tidspunkt enn man ville generert meldingen selv
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og utflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Utflytting porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørbyttet og setter korrekt sluttdato på kontrakt
- Elhub gir tilbakemelding om at utflytting er gjennomført
BRS-NO-202 – Opphør av kraftleveranse
Problemstilling: Dere ønsker å si opp en sluttbruker grunnet mislighold etter at porteføljeovertagelsen er igangsatt i Elhub. Hvis man selv har mulighet til å reversere BRS-NO-101 med BRS-NO-111 og deretter kjøre BRS-NO-202 skal man gjøre det. Hvis prosessen er låst eller Elhub har igangsatt porteføljeovertagelsen, kan Elhub bistå. Elhub kan kun bistå i tilfeller hvor det skal gjennomføres opphør i perioden fra porteføljeovertagelse er igangsatt til endringsdato for porteføljeovertagelse, og informasjonen må sendes til Elhub umiddelbart. Merk at det er de normale valideringsreglene for denne BRS som gjelder og man kan ikke registrere opphør tilbake i tid eller på et senere tidspunkt enn man ville generert meldingen selv
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og utflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Opphør porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørbyttet og setter korrekt sluttdato på kontrakt
- Elhub registrerer sluttbruker med leveringspliktig kraftleveranse
- Elhub gir tilbakemelding om at opphør er gjennomført
BRS-NO-221 – Reversering av opphør kraftleveranse
Problemstilling: Man finner ut i dialog med sluttbruker at sluttbruker er feilutmeldt fra et målepunkt før porteføljeovertagelsen ble gjennomført. Målepunktet skulle i utgangspunktet ha vært med i porteføljeovertagelsen. En normal reversering kan ikke gjennomføres da aktør er opphørt.
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og en beskrivelse av situasjonen. Benytt emnefeltet «Reversering før porteføljeovertagelse»
- Elhub endrer sluttdato på kontrakt tilhørende tidligere aktør til å være lik endringsdato på porteføljeovertagelse.
- Elhub legger på kontrakt med overtakende aktør fra samme dato som porteføljeovertagelse, i tråd med at kontrakten i utgangspunktet skulle ha vært med
- Elhub gir tilbakemelding om at reverseringen er fullført
Fra eksisterende kraftleverandør til ny kraftleverandør:
BRS-NO-103 – Oppstart kraftleveranse – innflytting tilbake i tid
Problemstilling: Man skal registrere en sluttbruker tilbake i tid over endringsdato, men leverandørskifte sperrer og/eller man har ikke gyldige balanseansvarskontrakter før porteføljeovertagelsen ble gjennomført
- I dette tilfelle er det viktig at kraftleverandøren har forsøkt å sende inn en BRS-NO-103 som har blitt avvist med feilkode EH017 – Dato for innflytting tilbake i tid må være senere enn dato for siste kontraktsstart eller E16 – Kraftleverandør har ikke gyldig balanseansvarskontrakt
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og innflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Porteføljeovertagelse som sperrer»
- Elhub fjerner leverandørskiftet manuelt
- Elhub henter ut informasjon fra avvist markedsprosess og registrerer sluttbruker på målepunkt med leveringspliktig kraftleveranse fra innflyttingsdato
- Elhub informerer tilbake til kraftleverandøren om at kontrakt for ny sluttbruker er opprettet og at kraftleverandøren kan sende inn en BRS-NO-101, samt oppdatere grunndata for sluttbruker
BRS-NO-104 – Oppstart kraftleveranse – leverandørskifte fra leveringsplikt
Problemstilling: Man forsøker å overta en kraftkontrakt før den nye kraftleverandøren var aktiv i Elhub og har gyldige balanseansvarsavtaler i eSett. Dette er ikke mulig da man ikke har balanseansvarsavtaler i det angitte tidsrommet og man må i stedet sende BRS-NO-101 frem i tid
BRS-NO-111 – Reversering av oppstart kraftleveranse
Problemstilling: Man finner ut i dialog med sluttbruker at sluttbruker er feilinnmeldt på målepunktet og skulle i utgangspunktet ikke vært med i porteføljeovertagelsen. En normal reversering kan ikke gjennomføres da leverandørskiftet sperrer og tidligere kraftleverandør er opphørt.
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID. Benytt emnefeltet «Reversering porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørskiftet og tidligere kundebytte manuelt, og gjenåpner kontrakten på tidligere feilutmeldt sluttbruker. Hvis tidligere sluttbruker hadde den samme kraftleverandøren som nå er opphørt, registrerer Elhub kraftkontrakt med overtagende selskap på porteføljeovertagelsesdato
- Elhub gir tilbakemelding om at reverseringen er fullført
BRS-NO-201 – Opphør på grunn av utflytting
Problemstilling: En sluttbruker tar kontakt etter at porteføljeovertagelsen er igangsatt i Elhub og skal ha utflytting i perioden mellom denne ble satt i gang og endringsdato. Hvis man selv har mulighet til å reversere BRS-NO-101 med BRS-NO-111 og deretter kjøre BRS-NO-201 skal man gjøre det. Hvis prosessen er låst eller Elhub har igangsatt porteføljeovertagelsen, kan Elhub bistå. Elhub kan kun bistå i tilfeller hvor det skal gjennomføres opphør i perioden fra porteføljeovertagelse er igangsatt til endringsdato for porteføljeovertagelse, og informasjonen må sendes til Elhub umiddelbart. Merk at det er de normale valideringsreglene for denne BRS som gjelder og man kan ikke registrere utflytting tilbake i tid eller på et senere tidspunkt enn man ville generert meldingen selv
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og utflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Utflytting porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørbyttet og setter korrekt sluttdato på kontrakt
- Elhub gir tilbakemelding om at utflytting er gjennomført
BRS-NO-202 – Opphør av kraftleveranse
Problemstilling: Dere ønsker å si opp en sluttbruker grunnet mislighold etter at porteføljeovertagelsen er igangsatt i Elhub. Hvis man selv har mulighet til å reversere BRS-NO-101 med BRS-NO-111 og deretter kjøre BRS-NO-202 skal man gjøre det. Hvis prosessen er låst eller Elhub har igangsatt porteføljeovertagelsen, kan Elhub bistå. Elhub kan kun bistå i tilfeller hvor det skal gjennomføres opphør i perioden fra porteføljeovertagelse er igangsatt til endringsdato for porteføljeovertagelse, og informasjonen må sendes til Elhub umiddelbart. Merk at det er de normale valideringsreglene for denne BRS som gjelder og man kan ikke registrere opphør tilbake i tid eller på et senere tidspunkt enn man ville generert meldingen selv
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og utflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Opphør porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørbyttet og setter korrekt sluttdato på kontrakt
- Elhub registrerer sluttbruker med leveringspliktig kraftleveranse
- Elhub gir tilbakemelding om at opphør er gjennomført