Markedsstruktur
Filtrer innhold etter din rolle:
Definisjon av porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør
En porteføljeovertagelse betyr at én kraftleverandør overtar hele eller deler av porteføljen til en annen kraftleverandør. Dette skjer typisk ved organisasjonsendringer som for eksempel endring av organisasjonsnummer, oppkjøp eller fusjoner i markedet.
Typer porteføljeovertagelser
Det finnes to måter å gjennomføre en komplett porteføljeovertagelse på (alle målepunkter overdras til ny kraftleverandør):
- Elhub gjennomfører overtagelsen i samarbeid med aktøren
- Aktøren massekjører leverandørbytter (BRS-NO-101)
Ved delvis porteføljeovertagelse må overtakende kraftleverandør benytte alternativ 2, ettersom Elhub kun kan overføre alle målepunkter fra ett eksisterende GLN til et annet.
Merk at overføringen ikke nødvendigvis kan skje på én enkelt dato dersom antall målepunkter overstiger den kapasiteten Elhub er dimensjonert for. Her vil dato for kanselleringsfrist være gjeldende, ikke datoen selve BRS-NO-101 kjøres.
Planlegging og koordinering
Uansett metode må aktøren kontakte Elhub i god tid før planlagt overtagelse — gjerne minst fire uker i forkant. Elhub vil, sammen med aktøren, vurdere hvilket scenario som er mest hensiktsmessig basert på:
- Porteføljens størrelse
- Tidspunkt for endringen
- Systemstøtte hos ny og tidligere kraftleverandør
- Andre faktorer som kan påvirke en vellykket gjennomføring
Når Elhub må gjennomføre overtagelsen
I enkelte tilfeller vil Elhub selv måtte stå for porteføljeovertagelsen for å sikre at ytelsen i Elhub ikke påvirkes. Dette gjelder for eksempel når:
- Antallet målepunkter er svært høyt
- Endringen skjer på et kritisk tidspunkt (f.eks. over nyttår)
- Flere aktører ønsker overtagelse samme dato, og samlet antall målepunkter overstiger Elhubs kapasitet
Aksjonspunkter ved porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør
1. Varsling til Elhub
- Ansvarlig kraftleverandør for sammenslåingen (normalt den overtakende) sender e-post til med:
- Navn, organisasjonsnummer og GLN for overtakende og tidligere kraftleverandør
- Beskrivelse av hvordan porteføljeovertagelsen skal gjennomføres
- Ønsket dato for gjennomføring
- Kontaktinformasjon til systemleverandør, hvis det er tilgjengelig
- Informasjon må sendes i god tid, helst minst fire uker før endringen.
- Kraftleverandøren som opphører sender skriftlig bekreftelse til Elhub, og informerer om følgende:
- Om aktør skal deaktiveres i Elhub etter gjennomført porteføljeovertagelse
- Om aktør skal opphøre i eSett etter gjennomført porteføljeovertagelse
- Aktøren bør kontakte sin balanseansvarlige hvis man er usikker om dette
2. Planlegging
- Når kraftleverandør og Elhub er enige om tidspunkt igangsetter kraftleverandør planleggingsmøte med representanter fra egen organisasjon, Elhub og systemleverandør
- Endelig dato fastsettes
- Elhub informerer markedet via side over planlagte strukturendringer og sender e-post til kontaktpersoner hos berørte netteiere
3. Gjennomføring
- Hvis kraftleverandør har ønsket meldinger til ny og gammel aktør, vil Elhub sende meldinger til kraftleverandør og netteier samme dag som Elhub gjennomfører porteføljeovertagelsen. NotifyStartOfSupply vil sendes med BRS-NO-305 med oppstartsdato frem i tid
- Leverandørskiftene effektueres på avtalt dato
- Elhub deaktiverer eventuelt tidligere kraftleverandør
Håndtere markedsprosesser etter gjennomført porteføljeovertagelse
Når man har gjennomført en porteføljeovertagelse i Elhub kan man møte på noen problemstillinger i etterkant rundt håndtering av markedsprosesser. Dette vil forekomme hvis Elhub har gjennomført porteføljeovertagelsen (med BRS-NO-305) og/eller kraftleverandøren man har overtatt porteføljen til opphører i markedet.
Fra eksisterende kraftleverandør til eksisterende kraftleverandør:
- Man forsøker å registrere en sluttbruker tilbake i tid over endringsdato
- Man mottar feilkode EH017 – Dato for innflytting tilbake i tid må være senere enn dato for siste kontraktsstart.
Aksjonspunkt:
- Man oppdager at sluttbruker er feilinnmeldt og ikke skulle vært med i porteføljeovertagelsen
- En normal reversering kan ikke gjennomføres da leverandørskiftet sperrer og/eller tidligere kraftleverandør er opphørt
Aksjonspunkt:
- Kontakt Elhub på e-post til med informasjon om målepunkt-ID. Benytt emnefeltet «Reversering porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørskiftet og tidligere kundebytte manuelt, og gjenåpner kontrakten på tidligere feilutmeldt sluttbruker. Hvis tidligere sluttbruker hadde den samme kraftleverandøren som nå er opphørt, registrerer Elhub kraftkontrakt med overtagende selskap på porteføljeovertagelsesdato
- Elhub gir tilbakemelding om at reverseringen er fullført
- En sluttbruker sier opp etter at porteføljeovertagelsen er igangsatt
- Elhub kan kun bistå i tilfeller hvor det skal gjennomføres opphør i perioden fra porteføljeovertagelse er igangsatt til endringsdato for porteføljeovertagelse
- Elhub må få beskjed umiddelbart
- Merk at det er de normale valideringsreglene for denne BRS som gjelder og man kan ikke registrere utflytting tilbake i tid eller på et senere tidspunkt enn man ville generert meldingen selv
Aksjonspunkt:
- En sluttbruker skal overføres til leveringsplikt etter porteføljeovertagelsen er igangsatt
- Elhub kan kun bistå i tilfeller hvor det skal gjennomføres opphør i perioden fra porteføljeovertagelse er igangsatt til endringsdato for porteføljeovertagelse
- Elhub må få beskjed umiddelbart
- Merk at det er de normale valideringsreglene for denne BRS som gjelder og man kan ikke registrere utflytting tilbake i tid eller på et senere tidspunkt enn man ville generert meldingen selv
Aksjonspunkt:
- Kontakt Elhub på e-post til med informasjon om målepunkt-ID og utflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Opphør porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørbyttet og setter korrekt sluttdato på kontrakt
- Elhub registrerer sluttbruker med leveringspliktig kraftleveranse
- Elhub gir tilbakemelding om at opphør er gjennomført
- En sluttbruker er feilutmeldt fra et målepunkt før porteføljeovertagelsen ble gjennomført
- Målepunktet skulle i utgangspunktet ha vært med i porteføljeovertagelsen. En normal reversering kan ikke gjennomføres da aktør er opphørt.
Aksjonspunkt:
- Kontakt Elhub på e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og en beskrivelse av situasjonen. Benytt emnefeltet «Reversering før porteføljeovertagelse»
- Elhub endrer sluttdato på kontrakt tilhørende tidligere aktør til å være lik endringsdato på porteføljeovertagelse.
- Elhub legger på kontrakt med overtakende aktør fra samme dato som porteføljeovertagelse, i tråd med at kontrakten i utgangspunktet skulle ha vært med
- Elhub gir tilbakemelding om at reverseringen er fullført
Fra eksisterende kraftleverandør til ny kraftleverandør:
- Man skal registrere en sluttbruker tilbake i tid over endringsdato, men leverandørskifte sperrer og/eller man har ikke gyldige balanseansvarskontrakter før porteføljeovertagelsen ble gjennomført
Aksjonspunkt:
- I dette tilfelle er det viktig at kraftleverandøren har forsøkt å sende inn en BRS-NO-103 som har blitt avvist med feilkode EH017 – Dato for innflytting tilbake i tid må være senere enn dato for siste kontraktsstart eller E16 – Kraftleverandør har ikke gyldig balanseansvarskontrakt
- Kontakt Elhub på e-post til med informasjon om målepunkt-ID og innflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Porteføljeovertagelse som sperrer»
- Elhub fjerner leverandørskiftet manuelt
- Elhub henter ut informasjon fra avvist markedsprosess og registrerer sluttbruker på målepunkt med leveringspliktig kraftleveranse fra innflyttingsdato
- Elhub informerer tilbake til kraftleverandøren om at kontrakt for ny sluttbruker er opprettet og at kraftleverandøren kan sende inn en BRS-NO-101, samt oppdatere grunndata for sluttbruker
- Man forsøker å overta en kraftkontrakt før den nye kraftleverandøren var aktiv i Elhub og har gyldige balanseansvarsavtaler i eSett.
- Dette er ikke mulig da man ikke har balanseansvarsavtaler i det angitte tidsrommet og man må i stedet sende BRS-NO-101 frem i tid
- En sluttbruker er feilinnmeldt på målepunktet og skulle i utgangspunktet ikke vært med i porteføljeovertagelsen.
- En normal reversering kan ikke gjennomføres da leverandørskiftet sperrer og tidligere kraftleverandør er opphørt.
Aksjonspunkt:
- Kontakt Elhub på e-post til med informasjon om målepunkt-ID. Benytt emnefeltet «Reversering porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørskiftet og tidligere kundebytte manuelt, og gjenåpner kontrakten på tidligere feilutmeldt sluttbruker. Hvis tidligere sluttbruker hadde den samme kraftleverandøren som nå er opphørt, registrerer Elhub kraftkontrakt med overtagende selskap på porteføljeovertagelsesdato
- Elhub gir tilbakemelding om at reverseringen er fullført
- En sluttbruker sier opp etter at porteføljeovertagelsen er igangsatt
- Elhub kan kun bistå i tilfeller hvor det skal gjennomføres opphør i perioden fra porteføljeovertagelse er igangsatt til endringsdato for porteføljeovertagelse
- Elhub må få beskjed umiddelbart
- Merk at det er de normale valideringsreglene for denne BRS som gjelder og man kan ikke registrere utflytting tilbake i tid eller på et senere tidspunkt enn man ville generert meldingen selv
Aksjonspunkt:
- En sluttbruker skal overføres til leveringsplikt etter porteføljeovertagelsen er igangsatt
- Elhub kan kun bistå i tilfeller hvor det skal gjennomføres opphør i perioden fra porteføljeovertagelse er igangsatt til endringsdato for porteføljeovertagelse
- Elhub må få beskjed umiddelbart
- Merk at det er de normale valideringsreglene for denne BRS som gjelder og man kan ikke registrere utflytting tilbake i tid eller på et senere tidspunkt enn man ville generert meldingen selv
Aksjonspunkt:
- Kontakt Elhub på e-post til med informasjon om målepunkt-ID og utflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Opphør porteføljeovertagelse»
- Elhub fjerner leverandørbyttet og setter korrekt sluttdato på kontrakt
- Elhub registrerer sluttbruker med leveringspliktig kraftleveranse
- Elhub gir tilbakemelding om at opphør er gjennomført