Fakturering
Denne siden beskriver detaljer rundt fakturering fra Elhub. Fakturafiler vil bli sendt månedlig og aktørene er ansvarlig for å oppdatere og vedlikeholde fakturadetaljer i Edielportalen.
Faktureringstidspunkter og betalingsfrister
Elhub AS fakturerer tre ulike produkter:
Fakturaer omfatter:
- Fastgebyr og målepunktgebyr som sendes til kraftleverandører, nettselskap og tredjeparter.
- Avviksoppgjør: Kraftleverandører og regulerte kraftleverandører vil i tillegg faktureres eller krediteres i forbindelse med avviksoppgjøret
Effektive betalingsrutiner
Aktørenes betalingstid er kort og aktørene oppfordres til å forberede og vedlikeholde effektive behandlingsrutiner for fakturaer fra Elhub AS.
- Elhub tilbyr aktørene å forberede fakturamottak fra Elhub ved å oversende referanser som kan legges inn i fakturaene. Dette registreres i Edielportalen under fanen Årsgebyr -> Fakturadetaljer. Referanser kan være like eller ulike for henholdsvis gebyrer og avviksoppgjør, det bestemmer aktøren selv. Om fakturering skjer via EHF/e-faktura er referanse påkrevet.
- Elhub tilbyr EHF og e-postfaktura. Hvis aktørene ønsker EHF-faktura må de sende inn selskapsnavn og organisasjonsnummer til post@elhub.no. Hvis det er usikkerhet rundt hva som er nødvendig for at fakturaen skal rutes korrekt i eget regnskapssystem anbefaler vi å ta kontakt med intern regnskapsavdeling.
Kontonummer for APAM
For å kunne utbetale kreditnotaer for APAM behøver Elhub et kontonummer. Send epost til post@elhub.no med kontonummer når ny aktør registreres eller hvis kontonummer ønskes endret.
Edielportalen er master
Synkronisering av faktureringsinformasjon mellom Edielportalen og Elhub går ikke automatisk på nåværende tidspunkt. Elhub vil hente faktureringsinformasjon manuelt fra Edielportalen i forkant av hver fakturering inntil dette er på plass. Informasjonen under Fakturadetaljer i aktørbildet i Elhub Aktørportal er dermed ikke oppdatert.
Hvordan legge inn og vedlikeholde faktureringsdetaljer i Edielportalen
For kraftleverandør og regulert kraftleverandør:
1. Klikk på «Årsgebyr» i verktøylinjen og velg «Fakturaadresse»
2. Fyll inn e-postadresse
3. Fyll inn referanse og/eller innkjøpsordrenummer for Elhub gebyravregning. Det er viktig at nummeret fungerer i internt regnskapssystem for å rute fakturaen korrekt.
4. Fyll inn referanse og/eller innkjøpsordrenummer for Elhub APAM/avviksoppgjør
5. Korriger eventuelt fakturaadressen
6. Trykk på lagre. Informasjonen vil synkroniseres mellom Edielportalen og Elhub to ganger per måned.
Registrert informasjon vil nå være synlig under «Årsgebyr». Hvis informasjonen er feil endrer man det igjen på samme måte som man la det inn.
For nettselskap og tredjeparter:
1. Klikk på «Årsgebyr» i verktøylinjen og velg «Fakturaadresse»
2. Fyll inn e-postadresse
3. Fyll inn referanse og/eller innkjøpsordrenummer for Elhub gebyravregning. Viktig at nummeret fungerer i internt regnskapssystem for å rute fakturaen korrekt.
4. Korriger eventuelt fakturaadressen
5. Trykk på lagre. Informasjonen vil synkroniseres mellom Edielportalen og Elhub to ganger per måned.
Registrert informasjon vil nå være synlig under «Årsgebyr». Hvis informasjonen er feil endrer man det igjen på samme måte som man la det inn.