• Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • #techday
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
  • Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Elhub

Det overordnede formålet med Elhub er å etablere en samfunnsøkonomisk effektiv IKT-infrastruktur for sluttbruker-markedet for kraft i Norge.

søk
  • Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • Bruk av data fra Elhub i energioptimalisering
      • #techday
      • Workshop delt produksjon
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
      • Hvordan sluttbruker er modellert i Elhub
      • Min side
      • Tilgang for bedriftsbrukere
      • Tredjepartsaktører i Elhub
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
    • Veiledere til Elhub Edielstandard
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
Hjem / Privat: Spørsmål og svar / Elhub for nettselskap

Elhub for nettselskap

Her vil du finne svar på spørsmål knyttet til nettselskap.

  • Test mot Elhub
  • Elhubs funksjon
  • Elhub for nettselskap
  • Avanserte Elhub-oppgaver
  • Elhub måleverdier og beregninger
  • Personvern i Elhub

Kan man flytte inn anleggseieren i stedet for sluttbrukeren, i tilfelle sluttbruker sier opp kontrakten?

Det må alltid være inngått en avtale om kraftleveranse før sluttbruker registreres på et målepunkt i Elhub.

Hvor lenge kan et målepunkt stå som Inaktivt i Elhub?

Det er nettselskapet som bestemmer, kan stå i Inaktivt helt til det flytter noen inn, eventuelt til nettselskapet bestemmer seg for å deaktivere og eventuelt fjerne målepunktet.

Hva med hytter, der sluttbrukeren ikke skal bruke hytta en periode og sluttbrukeren ønsker at målepunktet settes til inaktivt? Nettselskapet ønsker nettleie for perioden, hva kan man kreve av sluttbruker?

Dette ligger utenfor Elhub sitt mandat. Dette er en sak mellom sluttbruker/anleggseier og nettselskapet. Eventuelle avklaringer på dette området må tas med NVE.

Hva skjer om en kraftleverandør flytter inn sluttbruker på inaktivt målepunkt?

Kraftleverandør kan sende innflytting i inaktivt målepunkt til Elhub, Elhub videresender til netteier og netteier må da aktivere målepunktet før innflyttingen skjer. For med detaljer se BRS-NO-102 – Oppstart kraftleveranse – innflytting frem i tid.

Aktivering av målepunkt for nettselskapet, hvilke frister har nettselskapet til å aktivere målepunktet når de mottar innflytt fra kraftleverandør i inaktivt målepunkt?

Kraftleverandør skal sende melding til Elhub så tidlig som mulig som i sin tur umiddelbart videresendes til nettselskapet. Nettselskapet bør aktivere målepunktet før innflyttingsdatoen, men Elhub håndhever ikke noen tidsfrister ovenfor nettselskapet når det gjelder strømsetting av anlegg. Innflyttingsprosessen i Elhub vil vente på aktivering i totalt 14 virkedager før den kanselleres.

Hvem har ansvaret for næringskode/avgiftskode?

Nettselskapet har ansvaret for at næringskoden/avgiften er korrekt. Elhub synker ikke med Brønnøysundregistrene, eller andre register.
Se også BRS Markedsprosesser avsnitt 3.2 Prosess for endring av næringskode og forbrukskode på et målepunkt.

Hvem har ansvaret for antatt årsforbruk på målepunktet?

Nettselskapet har ansvaret. Det kan sendes et forslag fra kraftleverandør via BRS-NO-311. Det er nettselskapet som må bekrefte og oppdatere nytt antatt årsforbruk via BRS-NO-317.

Hvem foretar oppgjøret for APAM?

Grunnlaget for fakturering av kraftleverandørene sendes fra Elhub til kraftleverandørene. Elhub foretar det finansielle oppgjøret mellom kraftleverandørene.

Hvem foretar oppgjøret for ATAM?

Grunnlaget for fakturering av kraftleverandørene sendes fra Elhub til kraftleverandørene og til nettselskapet. Elhub foretar det finansielle oppgjøret mellom kraftleverandørene.

Hva styrer nettselskapet i formelen i nettap i Elhub?

  • Netteier kan endre tomgangstapet og tapskonstanten
  • Netteier kan endre utregningsmetode, dvs liten eller stor jip eller kun timeavregnede anlegg

Hva med nettområder/regionalnett der det så å si kun er utvekslingsområder, dvs. at det måles inn og ut?

Da er det kun timeavregnete anlegg, og da vil det ikke være en formel for nettap.

Hva med utvekslingsområde der retningen på utvekslingen endres i løpet av en time?

Da skal det sendes inn positive verdier i begge retninger for samme time.

Hva om man allerede har virtuelle målepunkt/beregninger i eget system, må man sette opp virtuelle målepunkt i Elhub da?

Ved oppstart av Elhub, vil det ikke være åpnet for andre virtuelle målepunkt enn delt produksjon til virtuelle plusskunder. Dermed må nettselskapene fortsette med de beregningene de har behov for i eget system.

Kan man sette opp målepunkter i subnett som skal rapporteres til NECS?

Ja, både produksjon og kvotepliktig forbruk. Men hvis forbruket rapporteres fra subnett må en sørge for at det ikke samtidig rapporteres i de overliggende nettavregningsområdet for tilknytningspunktet.

Hva betyr det at antatt årsforbruk er utdatert?

Når antatt årsforbruk er mer enn ett år gammelt. Nettselskapet er pålagt å sørge for at profilavregnede målepunkt avleses minst én gang per år. Elhub vil purre om dette ikke gjøres. Det forventes at en da også oppdaterer antatt årsforbruk minst en gang i året.

Hvem oppdaterer de forskjellige adressene i Elhub?

Anleggsadresse: Nettselskap

  • Sluttbrukeradresse: Kraftleverandør
  • Elhub gjør ikke selv sjekker mot folkeregisteret e.l.
  • Folkeregisteret vil ikke nødvendigvis ha den relevante adressen, da en person kan ha en rekke målepunkter
  • Det er altså markedsaktøren som eier dataene som skal holde de oppdatert i Elhub

Skal nettselskapet deaktivere målepunkt i Elhub i forbindelse med utflytting?

Nettselskap vurderer om måleren skal stenges eller om man vil holde den åpen i påvente av innflytting. Hvis det stenges skal også målepunktet deaktiveres i Elhub.

Hvordan skifter målepunktet status om det er endringer i kraftkontrakter?

Målepunktstatus og kraftkontrakter oppdateres separat, men er avhengige hverandre. Målepunktstatus i Elhub kan skille seg fra hvordan status brukes i de ulike systemene hos markedsaktørene, og beskriver ikke nødvendigvis fysisk tilstand på målepunktet. Et målepunkt må ha status Aktivt for å kunne ha kraftkontrakt. Mer detaljert beskrivelse finnes i dokumentet BRS Markedsprosesser.

Hvordan skal byggestrømsskap håndteres i Elhub?

Byggestrøm kan håndteres på flere måter innenfor Elhub sine vanlige prosesser. Målepunkt ID kan for eksempel gjenbrukes (innenfor det samme nettavregningsområdet) ved at målepunktstatus og adresse endres etter hvert som skapet flyttes rundt. Markedsaktør kan også velge om kraftkontrakt skal avsluttes og opprettes igjen eller om den samme kontrakten være aktiv hele tiden. Hvis målepunktstatus beholdes som Aktivt vil nettselskapet måtte sende måleverdier løpende, selv om det ikke er forbruk. Nettselskapet kan også velge å registrere et nytt målepunkt ID for hver gang skapet flyttes og settes opp et nytt sted.

Må endring i avregningsform settes frem i tid?

BRS-NO-306 er hovedprosess for endring i avregningsform og har tidsfrist senest samme dag som melding sende til Elhub. Kun ved feil og avvik skal BRS-NO-402 brukes for å korrigere avregningsform tilbake i tid.

Finnes det noen prosess for forespørsler fra nettselskap til kraftleverandør? (Ref. BRS-NO-601 og 602)

Nei, det finnes ingen egen prosess i Elhub for dette.

Gjelder samme tidsfrister for forskjellige kontraktsprosesser?

Tidsfristene for hovedprosessene er like på tvers av prosessene men forskjellig mht. avregningsform.

Hvem har ansvar for å framskaffe korrekt målerverdi, hvis nettselskap ikke godtar måleravlesning som kommer fra kraftleverandør?

Hovedregelen er at den sluttbruker tar kontakt med skal sørge for avlesning. Hvis nettselskapet avviser denne avlesningen, må sluttbruker og nettselskap avklare årsaken til dette, og eventuelt ny avlesning sendes gjennom kraftleverandør eller nettselskap. Om dette heller ikke fører frem, er kvalitet på måleverdiene nettselskapets ansvar.

Hva skjer hvis en kraftleverandør f.eks. har gjennomført et leverandørskifte, og sender inn en avlesning etter denne datoen?

Hvis det skjer etter D+5, så skal estimatet Elhub beregner benyttes som forrige stand. Hvis det skjer før D+5, så vil Elhub vente med estimering etter at periodevolumet er fordelt, og så dele dette opp i en periode før leverandørskifte og en periode etter.

Hvis sluttbruker har sendt inn «falske» avlesninger over lengre tid, og man får inn en reell avlesning; vil da hele differansen bli priset etter siste periodes prisnivå? Og tilsvarende for «stipulerte» avlesninger om disse er sendt inn som avlesninger til Elhub.

Om man har feil-avlesninger må man trekke disse tilbake, og legge inn ny reell avlesning, så vil Elhub beregne nye FPCer for hele perioden avlesningen gjelder for, og disse vil komme med i APAM, priset etter den prisen hver enkelt FPC gjelder for (differanse mot FPPC).

Siden man ikke har lov til å fakturere kunder for forbruk eldre enn tre år, hvordan håndteres avskrivning av et forbruk som først er avlest etter 3 år?

Elhub ikke lager reglene om avskrivning men foreslår følgende prosess:

  • FPPCene er brukt i fakturering av sluttbruker inntil 3 år tilbake i tid, så det er kun avviket tidligere enn denne datoen som skal avskrives.
  • Nettselskapet har da ansvaret for å dele opp i perioden før og etter 3-års grensen, og avskriver forbruket som er eldre enn 3 år i henhold til gjeldene regler.
  • Nettselskapet sender en stipulert avlesning som ligger 3 år tilbake til Elhub, og Elhub håndterer forbruket de siste 3 årene på normal måte.

Kommer «målepunkt» uten måler inn under virtuelle målepunkt?

Virtuelle målepunkt i Elhub dekker kun de måleverdier som beregnes i Elhub basert på innkommende måleverdier fra fysiske «undermålere». En kan derfor godt si at beregning av f.eks. en timeserie som dekker umålt gatelys er et tilsvarende virtuelt målepunkt som nettselskapet beregner verdier for, før disse sendes til Elhub. Men dette gjøres altså i nettselskapets systemer.

Footer

Elhub AS

E-post: post@elhub.no

Personvern og informasjonskapsler

      

 

  • Driftsmeldinger
  • Kontaktinformasjon
  • Personvern og sikkerhet
  • Karriere
  • Elhubs blogg
  • Lisens
  • Alle sider