• Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • #techday
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
  • Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Elhub

Det overordnede formålet med Elhub er å etablere en samfunnsøkonomisk effektiv IKT-infrastruktur for sluttbruker-markedet for kraft i Norge.

driftmeldingersøk
  • Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • Bruk av data fra Elhub i energioptimalisering
      • #techday
      • Workshop delt produksjon
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
      • Hvordan sluttbruker er modellert i Elhub
      • Min side
      • Tilgang for bedriftsbrukere
      • Tredjepartsaktører i Elhub
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
    • Veiledere til Elhub Edielstandard
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
Hjem / Oppdatert gevinstanalyse – Elhubs verdi for samfunnet

Oppdatert gevinstanalyse – Elhubs verdi for samfunnet

Publisert 27. november 2024

Elhub har i løpet av høsten gjennomført en analyse for å se på samfunnsverdien av Elhub, og hvordan samfunnet kan få større verdi av investeringene som er gjort i både Elhub og AMS. 

Gevinstanalysen er gjennomført i samarbeid med Vista Analyse. I analysen er det vurdert hvilke samfunnsgevinster som er oppnådd siden etableringen av Elhub i 2019, hvilke utfordringer og barrierer som står i veien for å realisere større gevinster, samt hvilke tiltak som kan gjøres for å løse disse utfordringene eller øke samfunnsverdien av Elhub. I arbeidet med rapporten er det gjennomført 27 intervjuer med nettselskaper, kraftleverandører, tredjeparter, myndigheter og andre. I tillegg bygger rapporten på Elhubs og konsulentenes egne vurderinger. 

I arbeidet har vi kategorisert Elhubs bidrag til verdi for samfunnet i seks områder:

  • Økt effektivitet 
  • Økt kvalitet 
  • Bedre tilrettelegging for konkurranse og innovasjon 
  • Styrking av kundens innsyn og rettigheter 
  • Økt kunnskap 
  • Mer effektiv og fleksibel energibruk 

– Analysen slår fast at Elhub har bidratt til betydelige gevinster for samfunnet, sier Sigbjørn Høgne, daglig leder i Elhub.  Elhub har i stor grad bidratt til økt effektivitet, økt datakvalitet på måleverdier, bedre tilrettelegging for konkurranse og innovasjon, samt styrking av strømkundens rettigheter.  

– Elhub har til en viss grad også bidratt til økt kunnskap og mer effektiv og fleksibel energibruk gjennom satsningen på deling av data, men her er det fortsatt mye ugjort, fortsetter Høgne. Innen alle områdene er det potensial for ytterligere samfunnsverdi.  

– Vi har identifisert noen utfordringer som bør løses og anbefaler 13 konkrete tiltak som bør gjennomføres. Utvidelse av Elhubs formål til å blant annet omfatte datadeling, ytterligere styrking av datakvalitetsarbeidet, stans i sletting av Elhub-data og samling av nettariffer i Elhub er blant tiltakene vi anbefaler for at samfunnet kan få større verdi av investeringene som er gjort i Elhub og AMS, sier Høgne 

– Stor takk til nettselskaper, kraftleverandører, tredjeparter, myndigheter og andre som velvillig har stilt opp til intervjuer. Vi jobber nå med å se på hvordan de anbefalte tiltakene skal følges opp og hvordan dette skal prioriteres opp mot andre initiativer. Vi håper analysen vil være et nyttig verktøy også for alle andre som jobber med den videre utviklingen av kraftsystemet, avslutter Høgne. 

Du finner hele rapporten her →

Footer

Elhub AS

E-post: post@elhub.no

Personvern og informasjonskapsler

      

 

  • Driftsmeldinger
  • Kontaktinformasjon
  • Personvern og sikkerhet
  • Karriere
  • Elhubs blogg
  • Lisens
  • Alle sider