Min side
På Min side i Elhub vil du som privatperson eller bedriftsbruker få tilgang til utvalgt informasjonen som ditt nettselskap og din kraftleverandør har registrert på deg eller din bedrift. Her vil du kunne behandle forespørsler fra tredjeparter som ber om tilgang til dine målepunkt, finne dine målepunkter med tilhørende informasjon og du vil få tilgang til måleverdier som er blitt rapportert inn til Elhub fra ditt nettselskap.
Min side for privatpersoner
På Min side vil du som privatperson finne kundeinformasjonen som din netteier og kraftleverandør har registrert på deg. Her vil du få en oversikt over dine målepunkt, hvilken kraftleverandør som er valgt og du vil kunne se måleverdiene som din netteier har rapportert til Elhub.
Det kan være flere mulige årsaker til at man ikke får logget seg inn eller at man mottar en feilmelding når man forsøker å logge seg inn på Elhub Min side. Man kan gjennomføre følgende feilsøking:
- Elhub Min side benytter seg av ID-porten for å innlogging og autentisering. Hvis ID-porten eller BankID skulle ha tekniske problemer, kan dette føre til at man ikke får logget inn på Elhub Min side. For sjekke om BankID fungerer som det skal kan man sjekke status ved å klikke her.
- I noen tilfeller kan informsajonskapsler (Cookies) og nettleserdata (Cache) føre til at innlogging på Elhub Min Side ikke fungerer, og man mottar feilmeldingen:
Mulige løsninger kan da være: slette informasjonskapsler og nettleserhistorikk, benytte «inkognito-modus» eller forsøke en annen nettleser. Elhub Min Side støtter bruken av alle nettlesere.
- Elhub gjennomfører også regelmessig vedlikehold og oppdatering. Dette gjennomføres normalt på søndager i tidsrommet 09-24:00. Dette kan føre til at Elhub Min Side ikke er tilgjengelig i dette tidsrommet. For å se Elhub sine planlagte nedetider kan du klikke her. Skulle Elhub oppleve uforutsette tekniske problemer, vil dette også bli publisert på samme side.
På siden «Oversikt Målepunkt» inne på Min side vil du få en oversikt over dine målepunkter som er registrert i Elhub. I feltet Målepunkt vil du se hvem som er din netteier og hvilken adresse som er registrert på målepunktet. Ved å klikke på Vis flere detaljer om målepunktet finner du i tillegg historiske kraftleverandører og en oversikt over tredjeparter eller andre personer som har tilgang til målepunktet. Under Målerverdier vil du se det rapporterte årsforbruket for inneværende år. Ved å klikke Se måleverder kan du få en detaljert oversikt over måleverdiene og du kan eksportere måleverdiene i perioder på en måned. I feltet Kraftleverandør ser du hvilken kraftleverandør du har valgt som leverandør, og fra hvilken dato avtalen ble opprettet.
Målepunkt-ID er et unikt identifikasjonsnummer som alle strømmålere i Norge har, og det vil være registrert i Elhub. Nummeret består av 10 + 8 siffer. Målepunkts-ID vil begynne med 7070575000 + åtte siffer, som er en unike ID for din måler. Målepunkts-ID vil man finne på sin faktura eller ved å logge seg inn på Elhub Min side.
Målepunkts-ID må ikke forveksles med målernummer som er serienummeret man kan lese av på sin strømmåler i sikringsskapet.
Ved å klikke på Se måleverdier på Oversiktssiden finner du en detaljert oversikt over måleverdiene som netteier har rapportert inn til Elhub. Elhub «gikk på luften» i februar 2019, det finnes derfor normalt sett ikke historiske måleverdier før denne datoen. For å endre tidsperioden som vises i stolpediagrammet kan man klikke på stoplen over den ønskede tidsperioden. På denne måten kan man endre tidsperiode helt ned til timeavlesning. Det er også mulig å få måleverdiene i en listevisning ved å klikke på plussymbolet foran 2021, 2020 og 2019, som vist på bildet ovenfor.
Hvis man ønsker å eksportere måleverdier fra Min side på Elhub, kan man ved å klikke på Se måleverdier på oversiktssiden for det målepunktet man ønsker å eksportere måleverdier fra. Deretter vil man inne på Måleverdier se en fane med Last ned forbruksverdier. Ved å klikke på denne fanen får man opp et vindu der man velger ønsket måned og år for når man vil eksportere måleverdiene. Merk at det kun er mulig å eksportere måleverdier for en måned per eksport. Det er også kun mulig å velge CSV som filformat. Informasjon for hvordan man behandler en kommadelt tekstfil finner du her.
Før man kan gi tilgang til en privatperson må personen hente sin Elhub-ID ved å logge seg inn på Elhub Min side og klikke på «Innstillinger» oppe i høyre hjørne på oversiktssiden.
Deretter klikker man på «Vis flere detaljer om målepunktet» under det ønskede målepunktet på oversiktssiden, her vil man få muligheten til å gi en privatperson eller en profesjonell aktør tilgang til informasjon og måleverdier som er registrert på målepunktet. For å gi en privatperson tilgang fyller man inn Elhub-IDen og velg «Hent bruker». Verifiser at det er korrekt person sitt navn som kommer opp, og deretter velger du «Gi tilgang». Den valgte personen vil nå kunne se informasjonen som er registrert på målepunktet, men vil ikke kunne gi andre personer eller tredjeparter tilgang. Ønsker man å gi en tredjepart tilgang gjøres dette ved å velge «Organisasjon» og deretter fylle inn GLN-nummeret til tredjeparten. Verifiser at det er korrekt organisasjonsnavn som kommer opp før man gir tilgang. GLN-nummeret må tredjeparten som skal ha tilgang oppgi. Hva er GLN-nummer? Klikk her.
Elhub tilbyr per i dag ikke API for privatpersoner som ønsker å hente sine måleverdier «maskin-til-maskin» fra Elhub min side.
Min side i Elhub er kun ment for å gi deg som privatperson eller representant for en bedrift oversikt over informasjonen som din kraftleverandør og nettselskap har registrert på deg. Ved eventuelle spørsmål om informasjonen som er registrert må din kraftleverandør eller netteier kontaktes.
En tredjepart er en profesjonell aktør som kan hente ut måleverdidata eller grunndata som de trenger for å gjennomføre en tjeneste eller service overfor sine kunder. En tredjeparter kan eksempelvis være bedrifter som driver med energirådgivning. Mer informasjon om tredjeparter finner du her.
For at en tredjepart skal kunne innhente data, så krever Elhub at tredjepart må inngå direkte juridisk avtale med sluttbruker for å få tilgang til sluttbrukerens måleverdier.
Fremgangsmåten for innhenting av data fra Elhub begynner med at tredjeparten mottar en liste med målepunkter fra sin oppdragsgiver. Deretter sender tredjeparten en melding med forespørsel om tilgang til data fra de ønskede målepunktene. Når forespørselen er sendt til Elhub, vil den vises på Elhub Min side til eieren av målepunktet.
Hvis eieren av målepunktet samtykker til at tredjeparten kan innhente kan forespørselen godkjennes, kan forespørselen aksepteres, og tredjeparten vil nå kunne innhente data fra Elhub. Ønsker man ikke at tredjeparter skal ha tilgang kan forespørslen ignoreres, og den vil etter 15 dager bli avvist av Elhub.
En tredjepartsaktør kan be om tilgang til informasjon om deg og dine måleverdier. Som privatkunde kan man se og godkjenne tilgangsforespørsler som er sendt til sine målepunkt på Elhub Min side. Ved å klikke på Se tredjepartsforespørsler kommer man til siden for godkjenning av forespørsler.
Ved å klikke på Velg alle synlige blir alle tilgangsforespørsler som er sendt til målepunktene vist. Man kan deretter velge å godkjenne alle ved å klikke Aksepter alle.
Ønsker man å ikke akseptere alle tilgangsforespørslene kan man klikke på målepunktene i oversikten til venstre, for så å fjerne avhukingen i høyre felt.
Har man gitt tilgang til en tredjepart, men ønsker å fjerne eller utvide tilgangen kan dette gjøres ved å gå til hovedsiden, og deretter velg Se flere detaljer om målepunktet. Du vil da se hvilken tredjepart som har tilgang til målepunktet, og du kan utvide eller fjerne tilgangen som er gitt.
Ved å godkjenne en tilgangsforespørsel fra en tredjepart vil det som standard bli gitt «begrenset tilgang». Tredjeparten vil da få tilgang til følgende informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Målepunkt-ID
- Målepunktsbeskrivelse
- Målepunktstype, egenskaper og avlesningsmetode
- Målepunktet sin adresse
- Målepunktseier:
- Bedrift eller privatperson
- Navn (Ikke personnummer eller organisasjonsnummer)
- Er utvidet lagring av måleverdier valgt?
- Netteier og nettområde
Det er også mulig å utvide tilgangen for tredjeparter til målepunktet. Dette gjør man ved å klikke på Vis flere detaljer om målpunktet på oversiktssiden. Man vil da kunne se hvilken tredjepart eller person som har tilgang til målepunktet, og man kan endre eller fjerne tilgangen til målepunktet.
Ved å velge Full tilgang vil tredjeparten eller privatpersonen få tilgang til ytterligere informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Land, husnummer, bolignummer, lengde og breddegrad
- Avgiftsinformasjon
Person eller bedriftsinfo:
- Adresse og dato for innflytning
- Hvilken kraftleverandør som har leveransen på målepunktet
Min side for bedriftsbrukere
På Min side vil du som representant for din bedrift finne kundeinformasjonen som netteier og kraftleverandør har registrert på din bedrifts organisasjonsnummer. Her vil du finne en oversikt over din bedrift sine målepunkt, hvilken kraftleverandør som er valgt og du vil kunne se måleverdiene som din netteier har rapportert til Elhub.
For å få tilgang til bedriftens målepunkt, må sluttbruker være knyttet til bedriften gjennom rollen Energi, miljø og klima i Altinn. Daglig leder får tildelt denne rollen automatisk, og daglig leder kan tildele rollen til en eller flere ansatte som skal ha tilgang til Elhub Min side på vegne av bedriften.
Klikk her for å se egen veileder for hvordan du kan verifisere at du er tildelt rollen i Altinn
Ved å klikke på Se måleverdier på Oversiktssiden finner du en detaljert oversikt over måleverdiene som netteier har rapportert inn til Elhub. Elhub «gikk på luften» i februar 2019, det finnes derfor normalt sett ikke historiske måleverdier før denne datoen. For å endre tidsperioden som vises i stolpediagrammet kan man klikke på stolpen over den ønskede tidsperioden. På denne måten kan man endre tidsperiode helt ned til timeavlesning. Det er også mulig å få måleverdiene i en listevisning ved å klikke på plussymbolet foran 2021, 2020 og 2019, som vist på bildet ovenfor.
Som representant for bedriften kan man se og godkjenne tilgangsforespørsler som er sendt til sine målepunkt på Elhub Min side. Ved å klikke på Se tredjepartsforespørsler kommer man til siden for godkjenning av forespørsler.
Ved å klikke på Velg alle synlige blir alle tilgangsforespørsler som er sendt til målepunktene vist. Man kan deretter velge å godkjenne alle ved å klikke Aksepter alle.
Ønsker man å ikke akseptere alle tilgangsforespørslene kan man i klikke på de målepunktene i oversikten til venstre, for så å fjerne avhukingen i høyre felt.
Har man gitt tilgang til en tredjepart, men ønsker å fjerne eller utvide tilgangen kan dette gjøres ved å gå til hovedsiden, og deretter velg Se flere detaljer om målepunktet. Du vil da se hvilken tredjepart som har tilgang til målepunktet, og du kan utvide eller fjerne tilgangen som er gitt.
Ved å klikke på «Vis flere detaljer om målepunktet» under det ønskede målepunktet på oversiktssiden, vil man få mulighet til å gi en privatperson eller en profesjonell aktør tilgang til informasjon og måleverdier som er registrert på målepunktet. Her kan man fylle inn GLN-nummeret til tredjeparten eller Elhub-IDen til privatpersonen, og deretter gi tilgang. Gjelder dette flere målepunkt, så må samme prosedyre følges på de andre målepunktene. Det er dessverre ikke mulig å legge til godkjenning for flere målepunkt samtidig. GLN-nummeret må tredjeparten som skal ha tilgang oppgi. Hva er GLN-nummer? Klikk her.
Ved å godkjenne en tilgangsforespørsel fra en tredjepart vil det som standard bli gitt «begrenset tilgang». Tredjeparten vil da få tilgang til følgende informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Målepunkt-ID
- Målepunktsbeskrivelse
- Målepunktstype, egenskaper og avlesningsmetode
- Målepunktet sin adresse
- Målepunktseier:
- Bedrift eller privatperson
- Navn (Ikke personnummer eller organisasjonsnummer)
- Er utvidet lagring av måleverdier valgt?
- Netteier og nettområde
Det er også mulig å utvide tilgangen for tredjeparter til målepunktet. Dette gjør man ved å klikke på Vis flere detaljer om målpunktet på oversiktssiden. Man vil da kunne se hvilken tredjepart eller person som har tilgang til målepunktet, og man kan endre eller fjerne tilgangen til målepunktet.
Ved å velge Full tilgang vil tredjeparten eller privatpersonen få tilgang til ytterligere informasjon:
Målepunktinformasjon:
- Land, husnummer, bolignummer, lengde og breddegrad
- Avgiftsinformasjon
Person eller bedriftsinfo:
- Adresse og dato for innflytning
- Hvilken kraftleverandør som har leveransen på målepunktet
Elhub tilbyr per i dag ikke API for bedrifter som ønsker å hente sine måleverdier «maskin-til-maskin» fra Elhub min side.