• Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • #techday
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
  • Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Elhub

Det overordnede formålet med Elhub er å etablere en samfunnsøkonomisk effektiv IKT-infrastruktur for sluttbruker-markedet for kraft i Norge.

søk
  • Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • Bruk av data fra Elhub i energioptimalisering
      • #techday
      • Workshop delt produksjon
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
      • Hvordan sluttbruker er modellert i Elhub
      • Min side
      • Tilgang for bedriftsbrukere
      • Tredjepartsaktører i Elhub
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
    • Veiledere til Elhub Edielstandard
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
Hjem / Bedre strømdata med Elhub

Bedre strømdata med Elhub

Publisert 17. desember 2020

Bedre datakvalitet, mer effektive markedsprosesser, økt personvern og enklere for nye aktører å etablere seg er noen av gevinstene det Statnett-eide IT-systemet Elhub kan notere etter halvannet års drift. Direkte økonomiske gevinster hos kraftselskaper og nettselskaper ligger imidlertid lenger fram i tid.

Dette viser en studie som Elhub har gjennomført med bistand fra Oslo Economics. Studien er gjort for å kartlegge i hvilken grad Elhub har oppfylt intensjonene og i hvilken grad aktørene har realisert de tiltenkte gevinstene. I studien inngår blant annet intervjuer med over 30 markedsaktører og andre interessenter.

-Elhub ble opprettet for å støtte opp under innføringen av smarte strømmålere og et mer effektivt sluttbrukermarked for strøm. Dette ville kreve store tilpasninger i IT-systemene hos både nettselskap og kraftselskap, og etableringen av en felles IT-løsning var vurdert til å være mer kostnadseffektivt enn om hvert enkelt selskap skulle utvikle sin egen løsning. Et felles system ville også legge bedre til rette for å utnytte de mulighetene som ligger i smarte strømmålere, forteller daglig leder i Elhub Tor Bjarne Heiberg. -Etter halvannet års drift av Elhub, ville vi nå se om gevinstene ble slik de var planlagt.

Resultatene viser at Elhub har gitt de planlagte kvalitative gevinstene, slik som bedre datakvalitet, effektiv utveksling av data og effektive markedsprosesser. Også målene for nøytralitet, sikkerhet og personvern er oppnådd. Foreløpig er ikke investeringene som er gjort, oppveiet av besparelser for markedsaktørene. Det kreves imidlertid relativt beskjedne besparelser per aktør før regnestykket blir positivt økonomisk sett.

-Rapporten bekrefter at vi har lykkes med å innføre det nye IT-systemet slik det var planlagt, og det har gitt oss høy kvalitet og effektiv utveksling av data. Samlet gir Elhub data for fakturering av over 100 milliarder kroner per år. Godt datagrunnlag for måleverdier og kundedata gir både mer korrekt avregning og effektiv tidsbruk i bransjen. I tillegg gjør økt måleverdikvalitet at det blir mindre behov for korreksjoner tilbake i tid. Det er resultater vi allerede nå kan se, og det er jeg fornøyd med, sier Heiberg.

Når det gjelder kostnader og besparelser, er det stor spredning blant selskapene. Samtidig påpeker Heiberg behovet for å vise litt tålmodighet for å se de økonomiske resultatene.

– Generelt blir gevinstene tatt ut over vesentlig lengre tid for denne typen endringer, og det er relativt tidlig å måle de økonomiske effektene. Nå framover blir det viktig at de som har lykkes best med omstillingen kan vise hvordan de har fått til det, slik at vi sammen utvikler det gevinstpotensialet som Elhub kan gi, sier Heiberg. -Vi tror det vil være gevinster å hente for markedsaktører for eksempel gjennom bedre datakvalitet og tilpasninger av arbeidsprosesser og IT-systemer, forbedringer i Elhub knyttet til markedsprosesser og datakvalitet, fremtidige regulatoriske endringer som kan innføres i Elhub i stedet for hos hver enkelt aktør, og både Elhub og andre aktører kan utnytte dataene til nye tjenester.

Elhub planlegger å følge opp med tilsvarende undersøkelse om 2-3 år.

Les rapporten «Gevinstrealisering av Elhub og tilhørende regulering. Status per 2020«

Elhub: Planlagte og oppnådde gevinster

Figuren viser hvilken nytte Elhub var planlagt til å gi og i hvor stor grad denne gevinsten er oppnådd per 2020 (kilde: Elhub: Gevinstrealisering av Elhub og tilhørende regulering. Status per 2020)

Elhub
Elhub er et sentralt IT-system som understøtter kraftmarkedsprosesser som strømsalg, inn- og utflytting og opphør, samt distribusjon og aggregering av måleverdier i Norge. Elhub ble satt i drift i februar 2019. Dette innebar en vesentlig endring av regulering og markedsprosesser i kraftmarkedet, med særlig vekt på sluttbrukermarkedet. Elhub eies av Statnett.

Se også siden Gevinstrealisering

Footer

Elhub AS

E-post: post@elhub.no

Personvern og informasjonskapsler

      

 

  • Driftsmeldinger
  • Kontaktinformasjon
  • Personvern og sikkerhet
  • Karriere
  • Elhubs blogg
  • Lisens
  • Alle sider