Den 1. oktober 2022 avvikles tidligere distribusjonsløsning av folkeregisteropplysninger. Alle virksomheter som har behov for folkeregisteropplysninger, må nå bruke modernisert Folkeregister.
Det er tre måter å hente opplysninger fra modernisert Folkeregister på og som alle er beskrevet nærmere under:
- Oppslag på Skatteetatens nettside
- Via en leverandør
- Via Skatteetatens APIer (maskin til maskin)
Virksomheten kan gjøre oppslag på Skatteetatens nettside
Alle virksomheter som har fått tilgang til modernisert folkeregister kan gjøre oppslag direkte på Skatteetatens nettside. Dette er en kostnadsfri tjeneste. Den tas i bruk slik:
- Personer i virksomheten som skal benytte tjenesten må ha fått delegert tilgang i Altinn. Det er personer med Altinn-rollen «Begrenset signeringsrett» eller «Tilgangsstyring» som kan gi tilgang til andre personer i virksomheten. Her er en veileder.
- Når brukerne har fått tilgang, kan de logge på tjenesten fra denne siden: Gjøre oppslag i Folkeregisteret – Skatteetaten.
Virksomheten kan hente opplysninger via leverandør
Alle virksomheter kan selv velge leverandør for å hente folkeregisteropplysninger. Etter å ha fått tilgang må virksomheten delegere rettighet til leverandør i Altinn, og deretter signere en databehandleravtale med leverandør. Hvis du skal hente opplysninger via en leverandør, kan du ta direkte kontakt med denne for å kartlegge hva som gjenstår for å ta tjenesten i bruk.
Virksomheten kan hente opplysninger via Skatteetatens APIer (maskin til maskin)
Det er også mulig å koble seg direkte mot Skatteetatens APIer. Du finner mer informasjon om å hente opplysninger via Skatteetatens APIer på våre nettsider.
Har du spørsmål?
Mer informasjon om data fra Folkeregisteret finner du på Skatteetatens nettsider.
Elhub er segmentansvarlig for virksomheter i kraftbransjen. Ved spørsmål ta kontakt på post@elhub.no