• Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • #techday
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
  • Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Elhub

Det overordnede formålet med Elhub er å etablere en samfunnsøkonomisk effektiv IKT-infrastruktur for sluttbruker-markedet for kraft i Norge.

driftmeldingersøk
  • Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • Bruk av data fra Elhub i energioptimalisering
      • #techday
      • Workshop delt produksjon
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
      • Hvordan sluttbruker er modellert i Elhub
      • Min side
      • Tilgang for bedriftsbrukere
      • Tredjepartsaktører i Elhub
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
    • Veiledere til Elhub Edielstandard
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
Hjem / Endringer for innflytting tilbake i tid

Endringer for innflytting tilbake i tid

Publisert 19. mars 2024

I Avregningsforskriften §2-1 annet ledd er det spesifisert: Avregningsansvarlig skal akseptere dato for anleggsovertakelse og oppstart maksimalt 30 virkedager før mottatt melding om leveringsstart. Ifølge Forbrukertilsynet er ikke bestemmelsen ment til å gi forbrukeren noen rett til å bestille strøm tilbake i tid, men kun regulere den praktiske håndteringen mellom kraftleverandør og avregningsansvarlig knyttet til dato for anleggsovertagelse av strøm. 

Ved å tilrettelegge for å bestille kraftleveranse tilbake i tid bryter man med Angrettloven §18 første ledd som sier: Den næringsdrivende skal innen rimelig tid etter avtaleinngåelsen, og senest på leveringstidspunktet for varene eller før levering av tjenesten begynner, gi forbrukeren skriftlig bekreftelse på den inngåtte avtalen på et varig medium. Tilbakemeldingen fra Forbrukertilsynet er klar på at det ikke er mulig å overholde dette kravet hvis kraftleverandøren tilrettelegger for at forbrukeren skal kunne bestille strøm tilbake i tid, og vil kunne sanksjonere kraftleverandører som benytter denne praksisen.

Når kraftleverandør i dag følger gjeldende lov, ser vi noen uheldige konsekvenser hvor kraftleverandøren enten må henvise sluttbruker til netteier for å få registrert innflytting eller i verste fall flytter inn sluttbruker fra feil dato. Dette er ikke varige løsninger.

Siden BRS-NO-103 – Oppstart kraftleveranse – innflytting tilbake i tid ikke er tilrettelagt for at kraftleverandøren skal kunne flytte sluttbruker inn på målepunktet tilbake i tid innenfor 30 virkedager, uten å bryte med Angrettloven, vil Elhub justere feltene i denne BRSen for å gjøre den forenlig. I praksis innebærer dette at Elhub vil legge til et valgfritt felt hvor det defineres i innflyttingsmeldingen fra aktøren om sluttbruker skal registreres med leveringsplikt eller ikke. Man vil da både sikre at man fortsatt kan registrere næringskunder med leveranse tilbake i tid og at man ivaretar eventuelle systemfeil, nedetid eller backlogger hvor oppstart er tilbake i tid likevel skal kunne benyttes.

Saken har blitt diskutert og avklart i arbeidsmøter med Fornybar Norge, aktører fra markedet og Elhub, i Bransjerådet og sist i Elhub Brukerforum.

Endringene i Elhub er dokumentert her: Edielstandard 2.2

Aksjonspunkter:

  • Kraftleverandører må kontakte sine systemleverandører for å få implementert endringene i sine systemer
  • Netteiere må påse at de kan motta meldinger med oppstart av leveringsplikt innenfor 30 virkedager
  • Elhub vil produksjonssette denne funksjonaliteten i Elhubs produksjonsmiljø og Elhubs testmiljø innen Q2
    • Endringene vil ikke påvirke nåværende prosesser

Footer

Elhub AS

E-post: post@elhub.no

Personvern og informasjonskapsler

      

 

  • Driftsmeldinger
  • Kontaktinformasjon
  • Personvern og sikkerhet
  • Karriere
  • Elhubs blogg
  • Lisens
  • Alle sider