I Avregningsforskriften §2-1 annet ledd er det spesifisert: Avregningsansvarlig skal akseptere dato for anleggsovertakelse og oppstart maksimalt 30 virkedager før mottatt melding om leveringsstart. Ifølge Forbrukertilsynet er ikke bestemmelsen ment til å gi forbrukeren noen rett til å bestille strøm tilbake i tid, men kun regulere den praktiske håndteringen mellom kraftleverandør og avregningsansvarlig knyttet til dato for anleggsovertagelse av strøm.
Ved å tilrettelegge for å bestille kraftleveranse tilbake i tid bryter man med Angrettloven §18 første ledd som sier: Den næringsdrivende skal innen rimelig tid etter avtaleinngåelsen, og senest på leveringstidspunktet for varene eller før levering av tjenesten begynner, gi forbrukeren skriftlig bekreftelse på den inngåtte avtalen på et varig medium. Tilbakemeldingen fra Forbrukertilsynet er klar på at det ikke er mulig å overholde dette kravet hvis kraftleverandøren tilrettelegger for at forbrukeren skal kunne bestille strøm tilbake i tid, og vil kunne sanksjonere kraftleverandører som benytter denne praksisen.
Når kraftleverandør i dag følger gjeldende lov, ser vi noen uheldige konsekvenser hvor kraftleverandøren enten må henvise sluttbruker til netteier for å få registrert innflytting eller i verste fall flytter inn sluttbruker fra feil dato. Dette er ikke varige løsninger.
Siden BRS-NO-103 – Oppstart kraftleveranse – innflytting tilbake i tid ikke er tilrettelagt for at kraftleverandøren skal kunne flytte sluttbruker inn på målepunktet tilbake i tid innenfor 30 virkedager, uten å bryte med Angrettloven, vil Elhub justere feltene i denne BRSen for å gjøre den forenlig. I praksis innebærer dette at Elhub vil legge til et valgfritt felt hvor det defineres i innflyttingsmeldingen fra aktøren om sluttbruker skal registreres med leveringsplikt eller ikke. Man vil da både sikre at man fortsatt kan registrere næringskunder med leveranse tilbake i tid og at man ivaretar eventuelle systemfeil, nedetid eller backlogger hvor oppstart er tilbake i tid likevel skal kunne benyttes.
Saken har blitt diskutert og avklart i arbeidsmøter med Fornybar Norge, aktører fra markedet og Elhub, i Bransjerådet og sist i Elhub Brukerforum.
Endringene i Elhub er dokumentert her: Edielstandard 2.2
Aksjonspunkter:
- Kraftleverandører må kontakte sine systemleverandører for å få implementert endringene i sine systemer
- Netteiere må påse at de kan motta meldinger med oppstart av leveringsplikt innenfor 30 virkedager
- Elhub vil produksjonssette denne funksjonaliteten i Elhubs produksjonsmiljø og Elhubs testmiljø innen Q2
- Endringene vil ikke påvirke nåværende prosesser