Elhub gjennomfører årlig en kundeundersøkelse for nettselskaper, kraftleverandører og tredjeparter. Resultatene fra undersøkelsen i 2023 som vi gjennomførte i desember er nå klare.
Vi skulle gjerne ha ønsket at svarprosenten var noe høyere, men vi vil takke de 39 nettselskapene, 31 kraftleverandørene og 13 tredjepartene som svarte. Deres svar gir grobunn for videre arbeid i Elhub rundt kjerneområdene nøytralitet, sikkerhet, effektivitet, flytteprosessen og datakvalitet, samt innen support, informasjon og samarbeid. I årets undersøkelse ba vi også om konkrete forbedringsønsker rundt følgene temaer: måleverdier og beregninger, markedsprosesser, Elhub Aktørportal inkludert rapporter, og markedsstruktur. Alle kommentarer vil bli gjennomgått og tatt med som innspill i videre utvikling og forbedring.
Årets undersøkelse ble sendt ut i kjølvannet av deploy av 15 min fase 1, som har generert noe mer feil i Elhub enn vi og markedet ønsker. Dette har vi fått del tilbakemeldinger på, og vi jobber fortsatt med å rette resterende feil. Vi benytter anledningen til å takke for tålmodigheten.
Det er likevel gledelig å se at på det oppsummerende spørsmålet rundt hvor fornøyd våre brukere er med Elhub at vi ligger relativt stabilt med 4,14 for nettselskap, 4,29 for kraftleverandører og 3,67 for tredjeparter. Skalaen går fra 1 til 5, hvor 5 er best.
2024 vil by på en endelig overgang til 15 min kode i Elhub, og vi kan se i tilbakemeldinger innen dette feltet at markedet generelt ser noen utfordringer. Hva slags aktør man er, hvilket system man benytter, og i hvor stor grad man vil bli berørt, varierer.
Vi har sammenstilt årets tilbakemeldinger mot tidligere undersøkelser, og det ser ut til at markedet er enige om at Elhubs kjerneprosesser i stor grad fungerer effektivt. Av kommentarer kan vi likevel se at kjente utfordringer rundt flytteprosessen, rapporter og nedlastninger fra Elhub Aktørportal samt datakvalitet må jobbes videre med det kommende året. Tredjepartene mener også at det finnes store potensialer i teknisk grensesnitt og brukervennlighet.
Generelt er årets svar svært stabile mot foregående år. Vi ser at markedet gir oss høy score innenfor nøytralitet og sikkerhetsarbeid, inkludert personvern og likebehandling. Support og informasjon fra Elhub går noe tilbake sammenlignet med fjoråret, og her har vi fått konkrete forslag til forbedringer.
Vi har blant annet fått en del tilbakemeldinger om at søkefunksjonaliteten på elhub.no ikke er tilfredsstillende, men heldigvis har vi akkurat gjort noen grep rundt nettopp dette. Se gjerne nyhetssak. Vi tar med alle innspill rundt nettsiden, spesielt rundt navigasjon og struktur, og vil jobbe med dette i 2024.
Vi ønsker igjen å takke alle aktører som har tatt seg tid til å svare på undersøkelsen, samt gi tydelige og konstruktive tilbakemeldinger!