Elhub gjennomfører en årlig kundeundersøkelse for nettselskaper, kraftleverandører og tredjeparter. Resultatene fra undersøkelsen i 2022 som vi gjennomførte i november og desember er nå klare.
I undersøkelsen spør vi om tilbakemelding på Elhubs arbeid innenfor kjerneområdene nøytralitet, sikkerhet, effektivitet, flytteprosessen og datakvalitet samt innen support, informasjon og samarbeid. Det er gledelig å se at de gode resultatene fra forrige undersøkelse i desember 2021 er opprettholdt. På et oppsummerende spørsmål om hvor fornøyde brukerne totalt sett er med Elhub ligger vi stabilt høyt sammenliknet med undersøkelsen i desember 2021 med et snittresultat på 4,2 av 5 for nettselskaper, 4,4 for kraftleverandører og for tredjeparter ser vi en god fremgang fra 3,4 i desember 2021 til 4,0 i 2022.
Tilbakemeldingene i undersøkelsen er konsistente med tidligere undersøkelser og bekrefter at Elhubs kjerneprosesser i stor grad fungerer effektivt og at supporten er god. Aktørene opplever at de er godt forberedt for 15-minutters avregning og flytteprosessen oppleves mer tilfredsstillende enn tidligere. Vi har også fått mange konkrete forslag til ytterligere forbedringer for flytteprosessen. For områdene support og datakvalitet ser vi en stabil høy score, og også her har vi fått flere forslag til ytterligere forbedringer.
Innenfor effektivitet går vi frem på noen områder, og noe tilbake på andre. Her er det også delte tilbakemeldinger der vi ser en fremgang i hvor effektiv kraftleverandører opplever Elhub, for nettselskap går vi frem for enkelte områder og tilbake for andre, mens tredjeparter mener at Elhub har potensiale til å bli mer effektiv enn i dag bl.a. gjennom å forenkle det tekniske grensesnittet.
For områdene sikkerhet, personvern og nøytralitet går vi noe tilbake og tilbakemeldingene viser at vi kan løfte frem dette området i enda større grad enn i dag. Vi kan også legge bedre til rette for at aktører kan finne frem til informasjonen de søker på elhub.no og at søkefunksjonaliteten ikke fungerer så godt som ønsket. Vi vil fortsette å jobbe videre med disse områdene.
Vi har fått mange konkrete og nyttige tilbakemeldinger som vi tar med oss i videre forbedringsarbeid. Undersøkelsen ble besvart av 52 nettselskap, 44 kraftleverandører og 8 tredjeparter, og det er positivt å se at deltakelsen har økt vesentlig siden forrige undersøkelse.
Tusen takk til alle som har besvart undersøkelsen!