Elhub gjennomfører kundeundersøkelse for nettselskaper, kraftleverandører og tredjeparter hvert halvår. Resultatene fra undersøkelsen i desember 2021 er nå klare.
I undersøkelsen spør vi om tilbakemelding på Elhubs arbeid innenfor kjerneområdene nøytralitet, sikkerhet, effektivitet og datakvalitet samt innen support, informasjon og samarbeid. Det er gledelig å se at de gode resultatene fra forrige undersøkelse i juni er opprettholdt innenfor de fleste områdene og at resultatene er ytterligere forbedret på enkelte områder. Tilbakemeldingene i undersøkelsen er konsistente med tidligere undersøkelser og bekrefter at Elhubs kjerneprosesser i stor grad fungerer effektivt og at supporten er god. Datakvaliteten for måleverdier oppleves som svært god. Datakvalitet for målepunktinformasjon og sluttbrukerinformasjon oppleves som god, men vi vil fortsette å jobbe for å forbedre dette ytterligere.
Det er fortsatt et potensial hos markedsaktørene for i større grad å realisere gevinstene som Elhub legger til rette for. Vi vil sammen med aktørene fortsette å jobbe med tiltak for blant annet å optimalisere flytteprosessen, samt forbedre funksjonaliteten for reversering av markedsprosesser når det har skjedd feil. Nettselskaper og kraftleverandører opplever at Elhub opptrer nøytralt og transparent overfor aktørene i markedet. Tredjeparter gir tilbakemelding på at prosessen for å innhente sluttbrukers samtykke for tilgang til måleverdier er tungvinn. Vi vil jobbe videre sammen med tredjeparter for å forbedre denne prosessen innenfor rammene av personvern og sikkerhet.
På et oppsummerende spørsmål om hvor fornøyd brukerne er totalt sett med Elhub får vi et snittresultat på 4,2 av 5 for nettselskaper, 4,4 for kraftleverandører og 3,4 for tredjeparter. Vi har fått mange konkrete og nyttige tilbakemeldinger som vi tar med oss i videre forbedringsarbeid og er takknemlige for alle som har besvart undersøkelsen. Undersøkelsen ble besvart av 34 nettselskap, 24 kraftleverandører og 5 tredjeparter. Dette er en nedgang i antall besvarelser fra tidligere undersøkelser og vi vil på bakgrunn av dette gjennomføre undersøkelsen en gang årlig fremover.