Elhub gjennomfører kundetilfredshetsundersøkelse for nettselskaper, kraftleverandører og tredjeparter hvert halvår. Resultatene for desember 2020 er nå klare.
Vi spør om tilbakemelding på Elhubs arbeid innenfor kjerneområdene nøytralitet, sikkerhet og effektivitet samt innen support, informasjon og samarbeid. Det er gledelig å se at resultatene i desember 2020 er ytterligere forbedret siden juni. Innenfor området effektivitet bekrefter tilbakemeldingene at Elhubs kjerneprosesser i stor grad fungerer effektivt. Brukerne rapporterer i tillegg i større grad enn tidligere at man har effektivisert egne IT-systemer, arbeidsprosesser og kundeservice som følge av innføringen av Elhub, men her er det fortsatt et forbedringspotensial.
Nytt i denne undersøkelsen er spesifikke spørsmål knyttet til flytteprosessen og datakvalitet. På spørsmål om hvor godt flytteprosessen fungerer i markedet er snittresultatet 3,8 (av 5) for nettselskaper og 4 for kraftleverandører. På spørsmål om datakvalitet for måleverdier, målepunktinformasjon og sluttbrukerinformasjon varierer resultatene mellom 4 og 4,6 avhengig av kategori og aktørtype, noe som tyder på at datakvaliteten totalt sett oppleves som ganske god.
På et oppsummerende spørsmål om hvor fornøyd brukerne er totalt sett med Elhub får vi et snittresultat på 4,1 av 5 for nettselskaper, 4,0 for kraftleverandører og 3,2 for tredjeparter. Vi har fått mange konkrete og nyttige tilbakemeldinger som vi tar med oss i videre forbedringsarbeid og er takknemlige for alle som har besvart undersøkelsen. Undersøkelsen ble besvart av 56 nettselskap, 42 kraftleverandører og 5 tredjeparter.