Etter et års drift kan Elhub se tilbake på håndtering av 30 milliarder måleverdier og 1,5 millioner leverandørbytter og endring av bosted fra norske strømbrukere. Og flere bedrifter har startet opp eller utviklet nye tjenester med hjelp fra Elhub-data.
Den 18. februar er det ett år siden Elhub ble satt i drift. -Elhub innebærer en omfattende digitalisering i hele strømforsyningen, og gir både mer effektiv fakturering, leverandørbytter og grunnlag for nye tjenester, sier daglig leder Tor Bjarne Heiberg i Elhub. -Innføringen var den største omleggingen i kraftmarkedet siden dereguleringen av kraftmarkedet på begynnelsen av 1990-tallet. Dette har gått bra og løsningen har fungert fra første dag. Ikke alle nettselskaper og kraftleverandører var klare til å utnytte de automatiserte løsningene som Elhub muliggjør, men dette vil falle på plass i takt med digitaliseringen hos disse markedsaktørene.
Over tre millioner norske strømmålere gir data til Elhub
Det er nå 3 210 000 aktive målere i Norge som alle er registrert og administrert i Elhub. Av disse er 3 080 000 smarte målere (AMS) som på daglig basis leverer timeverdier til Elhub for foregående døgn. Resterende målere er gamle med månedlig eller kvartalsvis manuell avlesning. Denne andelen reduserer hver måned ettersom nettselskapene får de siste AMS installasjonene på plass. Elhub distribuerer alle timeverdiene til de respektive kraftleverandørene før klokken 9 samme dag. Samtidig blir måleverdiene gjort tilgjengelig for den enkelte forbruker.
Dette betyr at de fleste forbrukere nå har anledning til å velge strømkontrakter med priser som følger prisen på kraftbørsen time for time, og de kan kontrollere fakturaen de får mot måleverdier fra Elhub. -På denne måten har Elhub har lagt til rette for et mer transparent strømmarked for forbrukeren, sier Heiberg.
Timeverdiene fra Elhub danner også grunnlag for mer rettferdig betaling for strømleveransen og effektiv utnyttelse av strømnettet inklusiv lading av elbiler og egenproduksjon (solceller).
Elhub legger til rette for nye tjenester
Elhub har også lagt til rette for nyere aktører i markedet som tilbyr nye og forbedrede produkter og tjenester, slik som f.eks. Tibber, Esave, Entro og Eneas.
-Vi i Tibber bruker de mulighetene Elhub gir oss til å innhente våre kunders forbruk time for time og raskt kunne presentere dette for kunden. For de av våre kunder som ønsker det gir det oss også mulighet for automatisk styring av forbruk til tidspunkter med lavest pris, eksempelvis smart lading av elbiler, forteller direktør og gründer Edgeir Aksnes. -Dette er et tilbud vi ikke kunne ha gitt uten Elhub.
I eSave brukes Elhub-mulighetene til tjenester innen energieffektivisering av bygg. – Daglige oppdateringer av timeverdier øker interessen for energisparing hos sluttkundene. At strømdata ikke bare er et tall, men at det også følger med kvalitetsflagg på om dette er faktisk målte verdier hos kunde og ikke bare stipulerte verdier fra nettselskapet, gir større dybdeforståelse og nøyaktighet ved analyser av energibruk. Å ha tilgang til oppdaterte metadata rundt et abonnement, slik som målernummer, er en revolusjon for god kommunikasjon, påpeker daglig leder Kjell Krüger i eSave, og legger til at IT-sikkerhet rundt utveksling av data er løst på en forbilledlig og effektiv måte i Elhub.
Elhub gir datagrunnlag for fakturaer for 100 milliarder kroner
Elhub har i sitt første driftsår mottatt og distribuert ca. 30 milliarder måleverdier. Dette danner grunnlaget for all avregning og fakturering i kraftmarkedet, både når det gjelder nettleie, kraftpris, balanseringsmarkeder og avgifter. Samlet gir Elhub data for fakturering av over 100 milliarder kroner per år. I tillegg har Elhub håndtert ca. 1,5 millioner leverandørbytter og andre abonnementsendringer som følge av flytting og endring av bosted. Også 60 millioner markedsprosesser og informasjonsutveksling med og mellom markedsaktører har blitt håndtert av Elhub.
Før snakket alle med alle. Nå snakker alle med Elhub.