Oppdatering 09.04.2024 kl. 19:30
Vi har nå startet å prosessere meldinger igjen.
Vi starter samtidig på jobben med å re-prosessere meldingene som har feilet siden de siste dagene.
Oppdatering 09.04.2024 kl. 18:00
Oppgraderingen av produksjonsmiljøet tar litt lenger tid enn først antatt. Prosesseringen av meldinger vil derfor pauses frem til ca. kl. 20:00, og ikke 19:00 som først kommunisert.
Beklager det.
Oppdatering 09.04.2024 kl. 13:10:
Feilen er fikset i lavere miljø og vi planlegger derfor å gjøre det samme i produksjonsmiljøet i kveld fra kl. 17:00 til 19:00.
I perioden vil vi holde meldingsmottaket åpent slik at vi tar imot meldinger fra aktører, men ingen meldinger (inkludert BRS-NO-611) vil prosesseres før fra ca. kl. 19:00.
Deler av Elhub Aktørportal og Elhub Min side vil også være utilgjengelig i perioden.
Vi vil rekjøre prosesser som er rammet av feilen fra kl. 19:00 og utover.
Oppdatering 09.04.2024 kl. 10:05:
Vi har gjenskapt feilen i et lavere miljø og er i gang med å deploye fix der som skal rette feilen. Dersom det går som planlagt vil vi gjøre samme aktivitet i produksjonsmiljøet senere i ettermiddag/kveld.
Når vi gjør det i produksjonsmiljøet innebærer det å pause meldingsprosesseringen i ca. 2 timer. Vi vil sende ut en ny oppdatering med tidspunkt for denne aktiviteten når det er klart.
Feilen rammer alle typer målepunkter der aktør sender en melding som skulle vært avvist av Elhub av forskjellige årsaker (f.eks. feil datoer, feil kunde etc.). Feilen slår også inn dersom man forsøker å sende påfølgende meldinger på et målepunkt som allerede er rammet.
Vi vil rekjøre alle meldinger som ikke har blitt prosessert korrekt som følge av feilen når den er rettet.
Oppdatering 08.04.2024 kl. 15.45:
Vi jobber fortsatt med å rette feilen, da forsøket tidligere i dag ikke løste problemet. Vi vil oppdatere driftsmeldingen når vi har funnet rotårsaken.
Opprinnelig driftsmelding kl. 11.58:
Etter gårsdagens deploy i Elhubs produksjonsmiljø opplever vi at enkelte markedsprosesser som skulle vært avvist av Elhub ikke blir prosessert korrekt. Det innebærer at aktøren som har sendt inn meldingen ikke får avvisningsmelding fra Elhub.
Vi jobber med å rette feilen og re-prosessere de meldingene det gjelder.