Oppdatert 14.12.2021 kl. 07:30
Per i dag, 14.12.2021, ser EMIF ut til å oppføre seg pent og fungere som ønsket.
Portalen sliter fortsatt med feilmeldinger, både på rapportsider (f.eks. markedsprosessloggen), men også ved søking på enkeltmålepunkt. Vi jobber med å rette dette.
Oppdatert 10.12.2021 kl. 14:50
Problemene med fulle måleverdikøer som igjen fikk de fleste andre markedsprosesser til å stoppe opp ser ut til å være forbi.
De fleste markedsprosesser er manuelt rekjørt slik at aktørene bør ha fått responsene sine for disse nå.
Ellers gjør vi forsøker vi stadig å rette småfeil som hindrer en og annen prosess å flyte gjennom systemet som den skal.
Feilmeldingene i Aktørportalen er heller ikke borte – dette jobber vi med å rette så fort det lar seg gjøre.
Oppdatert 09.12.2021 kl. 08:20
Jobben med å tømme køene ser foreløpig ut til å ha fungert. Vi fortsetter å overvåke og gjøre sjekker for å se at miljøet oppfører seg som ønsket.
Feilen med kontraktsbytter tilbake i tid (BRS-NO-103 og BRS-NO-123 som stopper i Elhub er fortsatt tilstede og fungerer ikke. Vi jobber med å få fikset det.
Oppdatert 08.12.2021 kl. 15.30
På grunn av stor last på måleverdikøene opplever vi at en del requests (også markedsprosesser) avvises med «System:Error processing message in Elhub. Please try again later».
Vi jobber med å tømme køer og rydde opp for å fikse dette igjen.
Opprinnelig melding:
Den siste halvannen uken har vi som kjent hatt en rekke utfordringer og feil i Exatest2-miljøet (testmiljøet) etter at vi gjennomførte en ny kopi av data fra produksjonsmiljøet.
Det meste er rettet opp i nå og her følger en status på miljøet per i dag, 08.12.2021:
- Markedsprosesser prosesseres korrekt med unntak av innflytting tilbake i tid (BRS-NO-103 og BRS-NO-123) som stopper opp i Elhub slik at aktører ikke får respons. Vi arbeider med å løse dette.
- Måleverdier ser ut til å flyte greit, men pga. stor last nå i oppstarten ser vi at de utgående køene til aktører fyller seg opp slik at det har oppstått treghet i responsen fra Elhub til aktør
- Det er en del feilmeldinger i Webportalen av typen «Error 500 – Internal server error». Dette jobber vi med å rette.
- Den fiktive testdataen (fiktive nettområder, aktører, målepunkter etc.) er i det store og hele lastet opp nå, og vi gjennomfører sjekker og kontroller for å se at de fungerer etter hensikt
Litt info til slutt:
En del aktører vil oppleve å få «BRS not available at the time of request» når de forsøker å sende meldinger til testmiljøet. Dette er ikke en feil i Elhub, men skyldes at avtale om bruk av reell testdata i Exatest2 ikke er signert av gjeldende aktør – les mer her: Ny kopi av data i Exatest2