Den største forandringen Elhub gjennomgikk i 2021 kom med vår nye daglige leder Sigbjørn Høgne. En ny sjef bringer alltid med seg endringer i et selskap og for Elhubs del har det vært veldig positivt. Jeg ønsket å høre litt hva Sigbjørn selv tenkte før han begynte og hva han tenker nå etter å ha vært Elhub-sjef i snart tre måneder.
Hvorfor ønsket du å bli Elhubs daglige leder?
– Jeg har alltid jobbet med data og dataanalyse, og den posisjonen Elhub har som verdiskaper av data er kjempespennende, svarer Sigbjørn. Han syns spesielt at markedsprosessene, avregningen og det at forbruksdataen Elhub besitter kan brukes i samfunnsnyttige forhold er veldig inspirerende.
– Kraftbransjen er en sentral bransje i det grønne skiftet og jeg føler at vi er med på å løse et av de viktigste problemene for vår generasjon. Norge skal elektrifiseres og det er den viktigste løsningen på klimakrisen, fortsetter han. Å jobbe i et selskap som er en sentral del av det grønne skiftet var en av hovedgrunnene til at Sigbjørn ville bli Elhubs nye daglige leder. At det i tillegg er kule, flinke folk og et fantastisk miljø er absolutt en bonus, sier han med et stort smil.
Videre ville jeg høre hva han syns om kulturen i Elhub og hva han syns har vært vanskelig etter at han tok over roret.
– Det er en fantastisk kultur i Elhub, og folk er vant til å ta på seg store oppgaver. For å etablere Elhub i energibransjen, må man være tøff, tålmodig og litt «på», og det bærer kulturen preg av. De ansatte har fått til ting som det ikke så ut som det var mulig å få til da prosjektet startet. Positivitet, utålmodighet, nysgjerrighet og liten redsel for endringer er noe av det som preger kulturen. Sigbjørn trekker frem at kollegene er svært innsatsvillige og motiverte.
– Det går litt fort i svingene innimellom, men de har alltid landet på bena. Han fortsetter med å fortelle hva som var vanskelig og nøler ikke når han sier «Å lære seg et nytt språk!». Sigbjørn kommer fra IT-bransjen og var vant til deres stammespråk, men oppdaget fort at kraftbransjen har sitt eget språk med mange forkortelser som virker helt uforståelige for en nyankommen.
– Da jeg var ung kjøpte jeg meg en PC som het Acer, det tok litt tid før jeg skjønte hva bransjen mente med samme navn!
Hva blir fokuset fremover?
Det viktigste for Elhub er å utvikle kompetanse som gjør at vi kan respondere på markedets behov raskt og kostnadseffektivt, stadfester Sigbjørn.
– Å bruke kompetansen handler om å modernisere den tekniske plattformen, den er for stor og tung i dag med for mange avhengigheter. Elhub må kunne produksjonssette ny funksjonalitet hurtig og med lav risiko for at markedet skal få mest mulig nytte. Der har vi fortsatt et stykke å gå, sier han.
I disse dager er det stor oppmerksomhet rundt kraftbransjen med tanke på strømkrisen. Hva tenker Elhub-sjefen om det?
– I Norge er vi heldige som har smarte målere og en godt utbygd infrastruktur rundt dataflyt. Vi er derfor godt rustet til å implementere gode løsninger raskt, som for eksempel regjeringens krisepakke til de som sliter med å betale strømregningen med de rekordhøye prisene vi har sett i det siste, sier Sigbjørn.
– Elhub går en lys fremtid i møte. Det grønne skiftet gjør at vi er sentralt plassert i moderniseringen av Norge, forteller Sigbjørn stolt. Kompetansen vi har, og de dataene vi har kontroll på kommer til å spille en nøkkelrolle fremover. Elhub kommer til å bli en svært viktig dataprovider i spennende analyseprosjekter som skal predikere fremtidig strømforbruk basert på historiske data. Det vil føre til mange interessante utfordringer i årene som kommer, konkluderer han.
Avslutningsvis ønsker Sigbjørn å si at han har blitt tatt godt imot og at det er en flott bransje å komme inn i. Han gleder seg til mange nye og tankevekkende diskusjoner i 2022, og vil sammen med alle oss i Elhub ønske aktører og samarbeidspartnere en god jul!
Skrevet av Alexandra Edwards, kommunikasjonsansvarlig.