Uttrekk av historiske grunndata for netteiere
Ved endringer i markedsstrukturen hos netteiere som krever konvertering av data fra ett system til et annet kan Elhub tilby en tilleggstjeneste med uttrekk av nåværende og historiske data. Et slikt uttrekk har noen formaliserte krav som er beskrevet nedenfor.
Bestilling må komme fra nåværende eier av data (normalt opphørende netteier) og uttrekket vil bli sendt til bestiller. Hvis data skal sendes til en som ikke står som eier av data, eksempelvis systemleverandør, må erklæring fra nåværende netteier oversendes.
Bestillingen må sendes inn til Elhub minimum 4 uker i forkant, men dato og tid kan kartlegges etter avtale.
Uttrekket vil inneholde følgende elementer:
- Målepunkt
- Målepunktadresse
- Målepunktsattributter
- Måler
- Målerattributter
- Kanaler
- Kanalattributter
- Kraftkontrakt
- Sluttbruker
- Sluttbrukerattributter:
- Navn
- Organisasjonsnummer hvis organisasjon, fødselsdato hvis person
- Sluttbrukeradresser
- Alt med historikk tilbake så langt vi har i Elhub
Fremgangsmåte:
Nåværende eier av data sender inn bestilling til Elhub – post@elhub.no – med emnefelt «Bestilling av historiske grunndata for netteiere», samt følgende informasjon:
- Aktørnavn
- GLN
- MGA(er)
- Forventet endringsdato
- Ønsket dato for uttrekk (pluss eventuell ønsket dato for prøveuttrekk)
- Kontaktperson hos systemleverandør(er) hvis noen andre enn bestiller skal motta uttrekket. Elhub har behov for e-postadresse og telefonnummer, for å få oversendt uttrekk inkludert passord på SMS.
Elhub vil deretter utføre uttrekket på avtalt dato og oversende dette til avtalt kontaktperson. Uttrekket blir kryptert og passord blir sendt separat.
Merk at bestilling av uttrekk av grunndata ikke innebærer en bestilling av endringer. Aktørene må i god tid sette seg inn i de retningslinjer som foreligger for de endringer som skal utføres i Elhub. Dette er kanskje spesielt viktig med tanke på tidsfrister for en netteier som skal overta eierskap i et MGA. Se denne siden for detaljert informasjon.