Prosedyre for å etterspørre måleverdier fra Elhub
Avregningsforskriften sier at nettselskapet skal sende sine måleverdier til Elhub hver dag. Elhub har kontakt med alle nettselskaper om den løpende måleverdiinnsamlingen og følger de kontinuerlig opp dersom måleverdier er manglende på et målepunkt.
Det er Elhub som eskalerer til NVE dersom måleverdier ikke blir sendt inn av nettselskapet. Elhub purrer daglig på nettselskaper hvor måleverdier mangler. Informasjon fra kraftleverandører om spesifikke anlegg vil gjøre det lettere å luke ut hvilke tilfeller som bør rapporteres videre til NVE.
Vi har derfor etablert følgende rutine for å håndtere saker der kraftleverandør eller tredjepart etter en tidsperiode fortsatt etterspør spesifikke måleverdier:
- Ta direkte kontakt med nettselskapet for å etterspørre de manglende måleverdiene.
- Dersom en elhubbruker (kraftleverandør eller tredjepart) etter en måned ikke har fått rettmessig tilgang til korrekte måleverdier fra Elhub, og dette skyldes manglende/ukorrekt innsending fra nettselskap, kan elhubbruker opprette dette som en sak hos Elhub. Det må angis hvilke målepunkt dette gjelder.
- Elhub vil da undersøke status på målepunktene og verifisere avvik fra nettselskapets side.
- Ved avvik vil Elhub kontakte ansvarlig nettselskap med oppfordring om å rette opp avviket.
- Derom avviket ikke blir rettet opp innen 3 virkedager, eller nettselskapet ikke har oppgitt en rettmessig grunn til avviket innen 3 virkedager, vil Elhub sende en formell klage til NVE på aktuelt nettselskap med relevant saksunderlag inkl. hvilken elhubbruker som har meldt inn saken til Elhub.
- Testbeskrivelser for aktørgodkjenning
- Sikker bruk av produksjonsdata i Aktørgodkjenning
- Unntak fra krav til systemstøtte og aktørgodkjenning for obligatoriske markedsprosesser
- Testdata for aktørgodkjenning
- Om aktørgodkjenning
- Instrukser og veiledning aktørgodkjenning
- Full, forenklet eller ingen aktørgodkjenning