Porteføljeovertagelse og endring av regulert kraftleverandør
Enkelte endringer i markedsstrukturen kan generere meldinger fra Elhub og vil påvirke markedet ved at kundebytter over endringsdato blir avvist. Denne siden beskriver manuelle endringer utført av Elhub ved porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør og endring av regulert kraftleverandør i et nettavregningsområde. Denne siden beskriver hvordan disse feilkodene kan håndteres.
Porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør
En porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør betyr at en kraftleverandør overtar porteføljen til en annen kraftleverandør. Dette skjer typisk via oppkjøp eller ved organisasjonsendringer hvor kraftleverandør har endret organisasjonsnummer og GLN. Porteføljeovertagelse kan enten skje ved massekjøring av leverandørskifter (BRS-NO-101), men i de fleste tilfeller ønsker kraftleverandøren at Elhub igangsetter overtagelsen, da med utsendelse av BRS-NO-305. Normalt sett vil den tidligere kraftleverandøren opphøre i markedet.
Dette kan ha noen ringvirkninger for andre markedsaktører og slår særlig ut for to scenarioer:
- En markedsaktør forsøker å kjøre en innflytting tilbake i tid over endringsdato (dato porteføljeovertagelsen ble gjennomført) og mottar feilkode EH017
- En markedsaktør har en feilinnmeldt sluttbruker og forsøker kjøre en reversering, men mottar feilkode E16 fordi den forrige leverandøren har opphørt i mellomperioden
For tilfelle 1:
Leverandørskiftet som blir generert via BRS-NO-305 på en gitt overtagelsesdato vil sperre for kundebytter over endringsdatoen.
Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-103 eller BRS-NO-123 tilbake i tid vil motta feilmelding: EH017 – Dato for innflytting tilbake i tid må være senere enn dato for siste kontraktsstart
Eksempelvis har en porteføljeovertagelse blitt utført 01.07.21 fra kraftleverandør A til kraftleverandør B. Kraftleverandør C forsøker deretter å flytte inn en sluttbruker 25.06.21, men vil motta ovennevnte feilmelding.
Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:
- Aktøren som skal flytte inn ny sluttbruker sender en e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og innflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Porteføljeovertagelse som sperrer»
- Elhub fjerner leverandørskiftet som sperrer
- Elhub informerer tilbake til aktøren om at de kan sende ny markedsmelding fra innflyttingsdato
- Elhub informerer berørt netteier
For tilfelle 2:
Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-111 i tid vil motta feilmelding: E16 – Kraftleverandør har ikke gyldig balanseansvarskontrakt
Man oppdager at en kunde er feilinnmeldt og vil reversere originalt innsendt prosess, men mottar feilmelding fordi tidligere kraftleverandør ikke lenger har gyldige balanseansvarskontrakter i nettavregningsområdet.
Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:
- Aktøren som skal flytte inn ny sluttbruker sender en e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID. Benytt emnefelt: «Ugyldig balanseansvarskontrakt»
- Elhub kjører manuell reversering og registrerer tidligere aktive sluttbruker sin kontrakt til å være lik endring som har blitt gjennomført (overfører til kraftleverandøren som har overtatt markedsporteføljen)
- Elhub informerer tilbake til aktøren om at manuell reversering er gjennomført
- Elhub informerer berørt netteier
Prosedyrene gjelder ikke ved avvist BRS-NO-104 med feilkode E16 – Kraftleverandør har ikke gyldig balanseansvarskontrakt. Balanseansvarskontrakter kan ikke registreres tilbake i tid og Elhub kan ikke registrere kontrakt på gammel kraftleverandør frem til datoen for porteføljeovertakelsen og kontrakt med ny kraftleverandør fra samme dato manuelt.
Endring av regulert kraftleverandør i et nettavregningsområde
Endring av regulert kraftleverandør gjennomføres alltid av Elhub i de tilfeller hvor et nettselskap har blitt kjøpt opp av et annet eller ved organisasjonsendringer hvor netteier har endret organisasjonsnummer og GLN.
Tidligere regulert kraftleverandør vil settes inaktiv i Elhub og det vil derfor sperres for kundebytter over endringsdatoen.
Markedsaktøren som forsøker å sende en BRS-NO-103 eller BRS-NO-123 tilbake i tid vil motta feilmelding: EH093 – Grid Area has changed Balance Supplier of Last Resort
Eksempelvis har en regulert kraftleverandør blitt endret 01.07.21 fra regulert kraftleverandør A til regulert kraftleverandør B. Kraftleverandør 1 forsøker deretter å flytte inn en sluttbruker 25.03.21 via BRS-NO-103, men mottar ovennevnte feilmelding.
Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:
- Aktøren som skal flytte inn ny sluttbruker sender en e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og innflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Endring av regulert kraftleverandør»
- Elhub henter ut informasjon fra innsendt melding og registrerer ny sluttbruker fra korrekt innflyttingsdato med tidligere regulert kraftleverandør
- Elhub registrerer ny kontrakt for sluttbruker fra endringsdatoen med ny regulert kraftleverandør
- For kraftleverandør: Elhub informerer tilbake til kraftleverandøren om at kontrakt for ny sluttbruker er opprettet og at kraftleverandøren kan sende inn en BRS-NO-101, samt oppdatere grunndata for sluttbruker. Elhub informerer netteier
For netteier: Elhub sender BRS-NO-305 med oppdatert kontrakt til nettselskap og ny og gammel regulert kraftleverandør. Det vil ikke være noe behov for ytterligere innsending av meldinger til Elhub, foruten eventuelt oppdatering av grunndata for sluttbruker
Elhub utfører ikke manuelle endringer for avvist BRS-NO-104 ved endring av regulert kraftleverandør fordi det kan medføre at perioden for ventetariff blir utvidet over 6 uker. Vi må sikre likebehandling av aktørene og kan derfor ikke fjerne endringsdatoen. Dette er også noe som kan påvirke netteieres system som ikke støtter mottak av BRS-NO-104 for en tidligere regulert kraftleverandør som nå er avsluttet.