Manuelle korreksjoner (markedsprosesser)
Denne siden beskriver manuelle korreksjoner som kan bestilles av Elhub. Kun definerte korreksjoner kan bestilles. Dersom det identifiseres situasjoner som ikke er dekket av definerte korreksjoner, ta kontakt på post@elhub.no.
Beskriv grunnlaget for innsendt korreksjon. Dersom det må sendes personinformasjon, skal vedlegget krypteres før det sendes til Elhub. Veileder for dette finnes her.
NB! Korrigeringer som blir utført manuelt er irreversibelt i Elhub. Det er derfor meget viktig at det opplyses om korrekt målepunkt.
Prosesser som stoppes pga. porteføljeovertakelse eller endring av regulert kraftleverandør håndteres i henhold til prosedyrene beskrevet her.
Generelle prinsipper for manuelle endringer:
- Situasjoner som kan løses med Elhubs BRSer korrigeres ikke. Aktørene må selv løse saken
- Før utførelse skal alle involverte parter bekrefte endringene som gjøres for å sikre at alle aktører en enige. Hvis det er uenighet i saken kan Elhub bistå med å finne en akseptabel løsning for alle involverte.
- Ved manuelle endringer vil Elhub alltid følge valideringsreglene, samt tidsfristene som gjelder for den aktuelle prosessen.
- Hvis nåværende kunde har pliktleveranse utfører ikke Elhub manuelle reverseringer fordi innflyttingen kan reverseres og kunden kan flyttes inn igjen uten å bli skadelidende.
- Elhub gjør ikke manuelle endringer i saker der siste innflytting fra kraftleverandør ble sendt for mindre enn 30 dager siden fordi kraftleverandør kan få tilbake leveransen innenfor denne perioden.
- Leverandørskifter reverseres ikke manuelt da feilen kan løses mellom kraftleverandør og kunde.
- I tilfeller der en kunde er feilinnmeldt i mellomperiode og riktig kunde er flyttet inn igjen må innflytting av nåværende kunde reverseres hvis den er gjort innenfor 2 uker. Feilinnmeldt kunde reverseres og kraftleverandør må sende leverandørbytte for riktig kunde.
- I tilfeller der sluttbruker er feilutmeldt fordi en annen kraftleverandør har meldt inn en annen sluttbruker, kan Elhub informere om hvem som har gjennomført innflyttingen slik at kraftleverandørene kan bli enige seg imellom om korrekt status for målepunktet.
Feilinnmeldt sluttbruker i mellomperiode
Denne prosessen gjelder kun i situasjoner hvor aktøren har feilinnmeldt en sluttbruker i en mellomperiode der fremtidig sluttbruker og kraftleverandør mister leveransen ved å reversere sine prosesser.
Prosedyre
- Aktør oversender MålepunktID, periode (start- og sluttdato) og initialer tilhørende sluttbruker til post@elhub.no (emnefelt merkes «Feilinnmeldt sluttbruker i mellomperiode»). Mailen bør innehold en bakgrunn for feilsituasjonen
- Elhub gjennomfører manuell endring
- Elhub sender meldinger via BRS-NO-305 til involverte parter
- Elhub informerer berørte aktører
- Kraftleverandør/Leveringspliktig kraftleverandør oppdaterer sluttbrukerinformasjon med BRS-NO-301 ved behov
Manglende innflytting i mellomperiode
Denne prosessen gjelder kun i situasjoner det må registreres en manglende innflytting i en mellomperiode der fremtidig sluttbruker og kraftleverandør mister leveransen ved å reversere sine prosesser.
Prosedyre
- Aktør fyller ut mal for Manuelle endringer (NB! Viktig at korrekte datoer fylles ut)
- Aktør sender kryptert mal til post@elhub.no (emnefelt merkes «Manglende innflytting i mellomperiode») og bakgrunnen for feilsituasjonen
- Elhub gjennomfører en manuell endring i henhold til informasjon i innsendt excel-fil
- Elhub sender meldinger via BRS-NO-305 til involverte parter
- Elhub informerer berørte aktører
- Kraftleverandør/Leveringspliktig kraftleverandør oppdaterer sluttbrukerinformasjon med BRS-NO-301
Feilaktig endring av sluttbruker-ID tilbake i tid
Denne prosessen gjelder kun i situasjoner hvor en kraftleverandør feilaktig har endret sluttbruker-ID tilbake i tid og fremtidig sluttbruker og kraftleverandør mister leveransen ved å reversere sine prosesser.
Prosedyre
- Aktør fyller ut mal for Manuelle endringer (NB! Viktig at korrekte datoer fylles ut)
- Aktør sender kryptert mal til post@elhub.no (emnefelt merkes «Feilaktig endring av sluttbruker-ID tilbake i tid») og bakgrunnen for feilsituasjonen
- Elhub gjennomfører en manuell endring i henhold til informasjon i innsendt excel-fil
- Elhub sender meldinger via BRS-NO-305 til involverte parter
- Elhub informerer berørte aktører
- Kraftleverandør/Leveringspliktig kraftleverandør oppdaterer sluttbrukerinformasjon med BRS-NO-301
Gjenåpning av tidligere avsluttet kontrakt
Denne prosessen gjelder kun for følgende situasjoner:
- Reversering av BRS-NO-103 eller BRS-NO-123 gjenåpner en kontrakt som skal være avsluttet, for eksempel med BRS-NO-201 / BRS-NO-211 eller tilsvarende dialog med sluttbruker.
- En netteier har sendt inn en BRS-NO-214 på feil målepunkt og får ikke reversert den.
Prosedyre
- Aktør kontakter Elhub på post@elhub.no og ber om at opphøret registreres igjen manuelt (emnefelt merkes («Gjenåpning av avsluttet kontrakt»)
- Elhub gjennomfører en manuell endring
- Elhub sender meldinger via BRS-NO-305 til involverte parter