Organisasjonsendringer og brukeravtale
Aktører som ligger i Elhub skal inngå brukeravtale. Dette gjelder også aktører som er i en gjennomføring av organisasjonsendringer. Elhub vil fakturere selskapet som ligger i Elhub for fastgebyr, målepunktsgebyr og oppgjør i avviksberegningen selv om selskapet er opphørt juridisk.
Dersom en markedsaktør gjør en selskapsmessig endring juridisk kan det i en periode ikke være samsvar mellom selskapet med tilhørende GLN som er registrert i Elhub og selskapet/GLN som eksisterer juridisk etter selskapsendringen. Selskaper som gjør en slik juridisk endring må informere Elhub om hvilket selskap som overtar forpliktelsene knyttet til det opphørende selskapet/GLNet.
Teknisk gjennomføring av endringen i Elhub må skje så snart som mulig, men avhengig av hvilken endring som skal utføres vil det alltid ta noe tid. Elhub har egne prosesser som er definert for dette. I perioden der juridisk og teknisk selskapsinformasjon (organisasjonsnummer og GLN) ikke samsvarer, må overtagende selskap håndtere all meldingsutveksling og fakturering for det opphørende selskapet. Dersom overtagende selskap ikke oppfyller sine forpliktelser risikerer selskapet i ytterste konsekvens å miste sin konsesjon.
Aktører som er registrert i Elhub skal inngå brukeravtale og dette innebærer at i en periode kan både nytt og gammelt selskap ha brukeravtale. Aktøren skal varsle Elhub om den kommende organisasjonsendringen. Når den tekniske gjennomføringen av endringen gjennomføres vil aktøren måtte inngå ny brukeravtale med Elhub dersom det er påkrevd.
Elhub vil fakturere selskapet som er registrert i Elhub for fastgebyr, målepunktsgebyr og oppgjør i avviksberegningen selv om selskapet er opphørt juridisk. Dersom fakturaen skal sendes til en ny adresse som følge av organisasjonsendringen så endres fakturaadressen for overdratt selskap.
Spørsmål sendes til post@elhub.no, merk henvendelsen «Brukeravtale for selskap som gjennomfører organisasjonsendring».