Webinar: Markedsprosesser
Spørsmål stilt under webinaret:
Når det kommer til oppstart på nytt målepunkt og det nevnes at det er behov for en måleravlesning ikke eldre enn 3 måneder for profilavregnede målepunkt, teller man da virkedager eller kalenderdager?
Man teller måneder – tre måneder som i omtrent 90 kalenderdager
Hvilke grunndata kan endres og når ved hjelp av BRS-NO-402? Hvor finnes denne informasjonen?
Informasjonen finner man ved å lese BRS-dokumentene og BIMen. Dette er en støtteprosess for oppdatering av grunndata, når man ikke klarer å holde tidsfristen i hovedprosessen. Denne BRSen kan benyttes for å oppdatere nesten alt av grunndata tilbake i tid og har få begrensninger. Det eneste som ikke går an å endre er hvilket nettområde man registrerer målepunktet i.
Se gjerne denne siden for informasjon om hvem som har ansvar for hvilken grunndata.
Hva med dagens Z8-Z21-meldinger? Har man mulighet til å sende BRS-NO-201 eller kun BRS-NO-202?
BRS-NO-202 er opphør av kraftleveranse for eksisterende sluttbruker. Sluttbrukeren vil da havne på leveringspliktig kraftleverandør. BRS-NO-201 er opphør av kraftleveranse grunnet utflytting og nettselskapet vil da også få beskjed om opp opphør av kundeforholdet.
Scenario: Hvis en kunde flytter ut eksempelvis 1.1.19, men melder ikke fra til kraftleverandør før 1.2.19. Ingen skal overta og nettselskapet skal stenge av måleren. Hvilken melding kan kraftleverandør sende?
Det finnes ingen prosess i Elhub for å melde opphør tilbake i tid, uten at ny sluttbruker blir registrert på målepunktet. Hvis det er tilfelle at sluttbruker har flyttet ut tidligere må man likevel forholde seg til tidsfristene som gjelder for BRS-NO-201, som da er frem i tid. Bakgrunnen for dette er at forbruket som er benyttet i perioden sluttbruker fortsatt er registrert på målepunktet bør allokeres til noen og i dette tilfelle vil det bli den sluttbrukeren som ikke har gitt beskjed om utflytting.
Kan man ta i bruk et målepunkt i etterkant som har vært avsluttet (terminert) for eksempel grunnet brann?
Hensikten med å registrere et målepunkt som avsluttet er at det ikke skal tas i bruk igjen. Men hvis man har gjort feil, ved for eksempel å registrere avslutning på feil målepunkt, så finnes det en reverseringsprosess for dette. Bruk av reverseringsprosesser skal ikke være del av ordinære rutiner.
BRS-NO-306: Blir disse meldingene sendt fra nett til kraft ved forespørsel og ved endring, eller vil de gå til faste tider?
BRS-NO-306 og de andre grunndataoppdateringene går umiddelbart til berørte aktører. Hvis nettselskapet for eksempel endrer avregningsform så vil Elhub melde dette videre til kraftleverandøren umiddelbart etter at meldingen er prosessert i Elhub.
Kan reversering brukes i forbindelse med angrefrist?
Nei. Reversering skal kun brukes ved feil og ikke bygges inn i normale prosedyrer. Det betyr i praksis at utgangen av angrefristen bør samstemme med kanselleringsfristen på BRSen. Når man kansellerer innen kanselleringsfristen har ingen endringer skjedd i Elhub.
Kan en kraftleverandør sende en melding om at kunden flyttet inn for tre år siden og automatisk få leveranse 30 virkedager tilbake i tid?
Nei. Kraftleverandøren må sende en BRS-NO-103 med datoen kunden flyttet inn, maksimalt tre år tilbake i tid. Melding vil da sendes til netteier og sluttbruker vil få leveringspliktig kraftleverandør. Kraftleverandør må deretter sende en BRS-NO-101 for å overta kraftleveransen.
Hvorfor er det nødvendig å sende både BRS-NO-103 og BRS-NO-101 for kunder som skal ha leveranse lenger tilbake enn 30 virkedager. Burde det ikke holde med en BRS?
Det ville vært en mulighet, men dette var en designbeslutning som ble tatt i forbindelse med byggingen av Elhub.
Burde det ikke være enten virkedager eller kalenderdager som gjelder for tidsfrister både for time- og profilavregnede målepunkt?
Bakgrunnen for virkedager på profilavregnede anlegg er at nettselskapet skal ha tid på seg til å innhente en målerstand. Dette er frister som er gjeldene via forskrift og som Elhub dermed følger. Med innføring av AMS har vi derfor gått mer og mer over til timeavregnede målepunkt og dermed også kalenderdager, som er enklere.
Er det ikke mulig å oppdatere e-post og mobilnummer for sluttbruker fra kraftleverandør?
Jo, kraftleverandøren er ansvarlig for all grunndata som omhandler sluttbruker. De er ansvarlig for å sende endringer av dette til Elhub slik at netteier også har oppdatert informasjon. Ved endringer av sluttbrukers grunndata sendes en BRS-NO-301. Kontaktopplysningene til sluttbruker vil ikke være synlige inne på målepunktsinformasjon, men man vil finne de ved blant annet utvidet søk under «Grunndata sluttbruker».
Blir det overført fullstendige opplysninger på sluttbrukere slik at netteier får e-postadresse og mobilnummer i overføringen?
Ja, dette blir overført til nettselskapet
Er det ikke mulig å aktivere målepunkt tilbake i tid?
Hovedprosessen er frem i tid (BRS-NO-122), men støtteprosessen BRS-NO-402 kan benyttes for å aktivere et målepunkt tilbake i tid
Dersom det er uplanlagt nedetid hos Elhub, er det noen markedsmeldinger som da må håndteres manuelt av nettselskapet?
Tidsfristene gjelder selv om Elhub skulle gå ned, så det finnes en risiko for at enkelte tidsfrister da ikke lenger blir overholdt. Det kan være at man da må sende en annen BRS enn den man opprinnelig ville kjøre. Hvis BRSen er en grunndataoppdatering og Elhub skulle være nede over midnatt, kan det være at man må sende den som en korrigering. Når det kommer til for eksempel leverandørbytter så har man et lengre vindu på flere dager og vi oppfordrer derfor at man sender melding så tidlig i det vinduet som mulig.
Hva vil erstatte dagens Z12?
Dagens Z12 vil håndteres av Elhub når et nettselskap har sendt inn en BRS-NO-123. Hvis sluttbruker kun har en annen kraftleverandør vil denne kraftleverandøren motta melding fra Elhub. Hvis sluttbruker har flere kraftleverandører på ulike målepunkt vil det ikke bli sendt noen melding videre til noen kraftleverandører.
Ved BRS-NO-103 og oppstart tilbake i tid. Gjelder de 30 virkedagene for både time- og profilavregnet anlegg?
Ingen forskjell mellom time- og profilavregnede målepunkt
Er det mulig å endre registrert dato for når et målepunkt ble opprettet (BRS-NO-121) tilbake i tid?
Hvis man ikke får sendt inn BRS-NO-121 til riktig frist må man først registrere BRS-NO-121 og deretter korrigere oppstarten med en BRS-NO-402
Kan kraftleverandører fortsatt be sine sluttkunder om å ta kontakt med nettselskapet når det gjelder utflytting?
Nei, da går vi i feil retning. Elhub tilrettelegger for en kundesentrisk leverandørmodell og det vil derfor være mer naturlig at det blir omvendt. Det er kraftleverandøren som i hovedsak skal ha kontakt med sluttbruker når det kommer til inn- og utflytting.
- Webinar: Modell for deling av produksjon
- Webinar: Flytting
- Film: Elhub enkelt forklart
- Webinar: 15-minutter balanseavregning
- Webinar: Aktørsertifisering
- Webinar: Avviksoppgjør i Elhub
- Webinar: Elhub Aktørportal
- Webinar: Forberedelser til Aktørgodkjenning
- Webinar: Markedsprosesser
- Webinar: Nasjonal standard for utveksling av tariffer og prissignaler for nettleie
- Webinar: Plusskunder
- Webinar: Utveksling