Elhub gjennomfører årlig en kundeundersøkelse for nettselskaper, kraftleverandører og tredjeparter. Resultatene fra undersøkelsen som ble gjennomført i desember 2024 er nå klare.
Vi takker alle de 147 respondentene hos 54 nettselskap, 56 kraftleverandører og 23 tredjeparter for svarene. De er til stor nytte for oss i vårt videre arbeid.
Denne gangen sendte vi undersøkelsen til flere i samme selskap og resultatene kan derfor ikke leses 1:1. Vi mener allikevel at resultatene er representative og gir oss verdifulle tilbakemeldinger. Som vanlig har vi spurt om tilbakemelding på våre kjerneområder, men nytt i 2024 var spørsmål knyttet til økt konkurranse og innovasjon, forbrukertillit, økt kunnskap om kraftsystemet, samt mer effektiv og fleksibel energibruk.
Når vi sammenligner med tidligere undersøkelser ser vi at tallene går litt ned jevnt over. Resultatene er fortsatt gode, men viser at Elhub har forbedringspotensial. Dette blir også kommentert fra blant annet tredjeparter som har et ønske om bedre teknisk grensesnitt og brukervennlighet for sine kunder. Nettselskap og kraftleverandører peker på forbedringspotensiale i enkelte markedsprosesser og bedre valideringer.
Aktørene er totalt sett fortsatt fornøyde med Elhub og vi får 4,1 fra netteiere, 4,2 fra kraftleverandører og 3,5 fra tredjeparter på en skala fra 1-5. Vi tar med alle tilbakemeldinger som innspill i videre utvikling og forbedring i 2025.
Vi ønsker igjen å takke alle aktører som har tatt seg tid til å svare på undersøkelsen!