Rutine for reversering av feilinnmeldt sluttbruker tilbake i tid
Denne siden inneholder informasjon om hva en markedsaktør skal gjøre når en sluttbruker er feilinnmeldt på et anlegg over en lengre periode. Definisjonen av lengre periode kan være subjektiv. I dialog med markedsaktørene har vi kommet frem til alle reverseringer som er lenger enn 6 måneder tilbake skal omfattes av denne rutinen, samt at lengre enn 3 måneder skal vurderes om forbruket er vesentlig.
Målet med rutinen er å sikre en god dialog mellom berørte aktører slik at man effektivt kan løse situasjonen man har med en feilinnmeldt sluttbruker. Rutinen er utarbeidet av Elhub, i samarbeid med markedsaktører gjennom arbeidsgruppe (og brukerforum).
Det er viktig å skille mellom målerforbytning og feilinnmeldt sluttbruker.
- Målerforbytning: Når to eller flere sluttbrukere er registrert på hverandre målere. Nettselskapene har egne rutiner for dette.
- Feilinnmeldt sluttbruker: Én sluttbruker er meldt inn på feil måler og det er avklart at innflytting skal reverseres
I henhold til markedsprosesser kan man reversere innflyttinger opp til 3 år tilbake i tid, men for at man skal minimere konsekvensene for berørte aktører er det viktig å holde en god dialog. Alle berørte aktører må dermed involveres, og sammen bli enige om en felles løsning. Løsningen må være avklart før oppryddingen kan begynne.
- Aktør som oppdager at feilinnmeldt sluttbruker er registrert skal kontakte alle berørte aktører. For å sikre rask saksgang bør man benytte emnefelt «Feilinnmeldt mer enn 6 mnd.»
- Testbeskrivelser for aktørgodkjenning
- Sikker bruk av produksjonsdata i Aktørgodkjenning
- Unntak fra krav til systemstøtte og aktørgodkjenning for obligatoriske markedsprosesser
- Testdata for aktørgodkjenning
- Om aktørgodkjenning
- Instrukser og veiledning aktørgodkjenning
- Full, forenklet eller ingen aktørgodkjenning