Håndtering av sperrede adresser
Mellom 1000 og 2000 personer i Norge har i dag sperret adresse. Dette er en kort veiledning i hvilke føringer Elhub legger for behandling av målepunkter hvor personer har fortrolig eller strengt fortrolig sperret adresse. Hovedprinsippet er at sperrede adresser ikke skal være registrert i Elhub.
Denne veiledningen gjelder for adresser som i Folkeregisterforskriften benevnes som registreringstype eller kode 6 (sperret adresse, strengt fortrolig) og 7 (sperret adresse, fortrolig). For Elhub og i dette dokumentet gjøres det ikke noen forskjell på kode 6 og 7.
Prosedyre for registrering av kunder
Systemstøtte for Ediel har sammen med bransjen utarbeidet en prosedyre for hvordan nettselskapene bør registrere kunder med sperret adresse innvilget fra politiet. Følges denne prosedyren, vil kunder med sperret adresse kunne håndteres som andre strømkunder, og målepunkt opprettet korrekt i tråd med prosedyren skal migreres til Elhub før GoLive, og senere finnes i Elhub for vanlig meldingsutveksling og avregning.
Merk at dette altså kun gjelder målepunkt registrert i tråd med prosedyren for håndtering av kunder med sperret adresse. Hvis nettselskapet ikke har registrert disse kundene i tråd med dette, skal de ikke migreres til Elhub. Det vil da ikke kunne utveksles meldinger på disse kundene, og deres forbruksvolum vil ikke kunne avregnes.
Det ble 2.oktober 2018 sendt ut informasjon til ledelsen i alle landets nettselskapet, med ønske om at det utpekes dedikerte kontaktpersoner for dette arbeidet. Kontakt Elhub support/ Systemstøtte for Ediel hvis ditt selskap savner denne informasjonen.
Målepunkter skal ikke migreres dersom prosedyren ikke er fulgt
Hverken målepunkt, måleverdi, kunde eller kontrakts-data for målepunktet skal migreres, dersom nåværende kunde har sperret adresse og prosedyren nevnt ovenfor ikke er fulgt. Dersom målepunkt med innvilget sperret adresse fra politiet er korrekt registrert i henhold til ny prosedyre for dette, skal målepunktet migreres til Elhub.
Hvis data migreres ved en feil
Hvis målepunkter med sperret adresse, ved en feil, migreres til Elhub, må disse dataene slettes. Dette vil sannsynligvis føre til at alle data for alle målepunkter fra aktøren slettes, og nye data må migreres. Hvis en slik feil er gjort, ta kontakt med oss på telefon. IKKE send informasjon om sperrede adresser på epost, og ikke informer oss om årsaken til at målepunktet skal slettes.
Hvordan DAM-verktøyet håndterer manglende målepunkter
Ved at ingen migrerer data for målepunktene vil ikke DAM vite om avviket, og dermed ikke rapportere feil. Dette betyr at kravet om å utelate målepunktene ikke vil påvirke kvalitetsmålingen på dataene som gjøres i forbindelse med milepælene. Om det, ved en feil, migreres data for et målepunkt og dette ikke oppdages, vil dette kunne utløse feilrapportering i DAM. Dette gjelder for eksempel inkonsistens mellom kraft og nett, manglende fødselsnummer osv. Vi har ingen mulighet for, og det er heller ikke ønskelig, å flagge slike målepunkter. Derfor vil de behandles på helt vanlig måte av DAM-verktøyet.