Manuelle korreskjoner
På denne siden finner du informasjon om manuelle korreksjoner Elhub gjennomfører. Dette gjøres kun i forbindelse med strukturendringer og i saker der markedsaktørene ikke kan løse feilen selv. Vi ber om at prosedyrene som er beskrevet følges.
Korreksjoner i forbindelse med strukturendringer
Enkelte endringer i markedsstrukturen kan generere meldinger fra Elhub og vil påvirke markedet ved at kundebytter over endringsdato blir avvist. Her finner du også beskrivelse av hvordan feilkodene kan håndteres.
En porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør betyr at en kraftleverandør overtar porteføljen til en annen kraftleverandør. Dette skjer typisk via oppkjøp eller ved organisasjonsendringer hvor kraftleverandør har endret organisasjonsnummer og GLN. Porteføljeovertagelse kan enten skje ved massekjøring av leverandørskifter (BRS-NO-101), men i de fleste tilfeller ønsker kraftleverandøren at Elhub igangsetter overtagelsen, da med utsendelse av BRS-NO-305. Normalt sett vil den tidligere kraftleverandøren opphøre i markedet.
Dette kan ha noen ringvirkninger for andre markedsaktører og slår særlig ut for to scenarioer:
- En markedsaktør forsøker å kjøre en innflytting tilbake i tid over endringsdato (dato porteføljeovertagelsen ble gjennomført) og mottar feilkode EH017
- En markedsaktør har en feilinnmeldt sluttbruker og forsøker kjøre en reversering, men mottar feilkode E16 fordi den forrige leverandøren har opphørt i mellomperioden
Planlagte og gjennomførte strukturendringer er publisert her
Scenario 1:
Leverandørskiftet som blir generert via BRS-NO-305 på en gitt overtagelsesdato vil sperre for kundebytter over endringsdatoen.
Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-103 eller BRS-NO-123 tilbake i tid vil motta feilmelding: EH017 – Dato for innflytting tilbake i tid må være senere enn dato for siste kontraktsstart
Eksempelvis har en porteføljeovertagelse blitt utført 01.07.21 fra kraftleverandør A til kraftleverandør B. Kraftleverandør C forsøker deretter å flytte inn en sluttbruker 25.06.21, men vil motta ovennevnte feilmelding.
Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:
- Aktøren som skal flytte inn ny sluttbruker sender en supportportalsak eller en e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og innflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Porteføljeovertagelse som sperrer» og send kun ett målepunkt per henvendelse
- Elhub fjerner leverandørskiftet som sperrer
- Elhub informerer tilbake til aktøren om at de kan sende ny markedsmelding fra innflyttingsdato
- Elhub informerer berørt netteier
Scenario 2:
Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-111 i tid vil motta feilmelding: E16 – Kraftleverandør har ikke gyldig balanseansvarskontrakt
Man oppdager at en kunde er feilinnmeldt og vil reversere originalt innsendt prosess, men mottar feilmelding fordi tidligere kraftleverandør ikke lenger har gyldige balanseansvarskontrakter i nettavregningsområdet.
Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:
- Aktøren som skal flytte inn ny sluttbruker sender en supportportalsak eller e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID. Benytt emnefelt: «Ugyldig balanseansvarskontrakt» og send kun ett målepunkt per henvendelse
- Elhub kjører manuell reversering og registrerer tidligere aktive sluttbruker sin kontrakt til å være lik endring som har blitt gjennomført (overfører til kraftleverandøren som har overtatt markedsporteføljen)
- Elhub informerer tilbake til aktøren om at manuell reversering er gjennomført
- Elhub informerer berørt netteier
Prosedyrene gjelder ikke ved avvist BRS-NO-104 med feilkode E16 – Kraftleverandør har ikke gyldig balanseansvarskontrakt. Balanseansvarskontrakter kan ikke registreres tilbake i tid og Elhub kan ikke registrere kontrakt på gammel kraftleverandør frem til datoen for porteføljeovertakelsen og kontrakt med ny kraftleverandør fra samme dato manuelt.
Endring av regulert kraftleverandør gjennomføres alltid av Elhub i de tilfeller hvor et nettselskap har blitt kjøpt opp av et annet eller ved organisasjonsendringer hvor netteier har endret organisasjonsnummer og GLN. Tidligere regulert kraftleverandør vil settes inaktiv i Elhub og det vil derfor sperres for kundebytter over endringsdatoen.
Dette kan ha noen ringvirkninger for andre markedsaktører og slår særlig ut for to scenarioer:
- En markedsaktør forsøker å kjøre en innflytting tilbake i tid over endringsdato (dato hvor regulert kraftleverandør ble endret) hvor sluttbruker skal få leveringspliktig kraftleveranse
- En markedsaktør forsøker å reversere en kontrakt hvor tidligere kontrakt var pliktleveranse med tidligere regulert kraftleverandør, eller et nettselskap ønsker å reversere en kontrakt som har fått ny kontrakt grunnet endring
Planlagte og gjennomførte strukturendringer er publisert her
Scenario 1:
Markedsaktøren som forsøker å sende en BRS-NO-103 eller BRS-NO-123 tilbake i tid vil motta feilmelding: EH093 – Grid Area has changed Balance Supplier of Last Resort
Eksempelvis har en regulert kraftleverandør blitt endret 01.07.21 fra regulert kraftleverandør A til regulert kraftleverandør B. Kraftleverandør 1 forsøker deretter å flytte inn en sluttbruker 25.03.21 via BRS-NO-103, men mottar ovennevnte feilmelding.
Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:
- Aktøren som skal flytte inn ny sluttbruker sender en supportportalsak eller e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og innflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Endring av regulert kraftleverandør» og send kun ett målepunkt per henvendelse
- Elhub henter ut informasjon fra innsendt melding og registrerer ny sluttbruker fra korrekt innflyttingsdato med tidligere regulert kraftleverandør
- Elhub registrerer ny kontrakt for sluttbruker fra endringsdatoen med ny regulert kraftleverandør
- For kraftleverandør: Elhub informerer tilbake til kraftleverandøren om at kontrakt for ny sluttbruker er opprettet og at kraftleverandøren kan sende inn en BRS-NO-101, samt oppdatere grunndata for sluttbruker. Elhub informerer netteier
For netteier: Elhub sender BRS-NO-305 med oppdatert kontrakt til nettselskap og ny og gammel regulert kraftleverandør. Det vil ikke være noe behov for ytterligere innsending av meldinger til Elhub, foruten eventuelt oppdatering av grunndata for sluttbruker
Scenario 2:
Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-111 vil motta feilkode EH093 – Grid Area has changed Balance Supplier of Last Resort
Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-133 vil motta feilmelding EH093 – Grid Area has changed Balance Supplier of Last Resort eller EH024 – Original Process was not the last change on the metering point
Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:
- Aktøren som skal reversere prosessen sender en e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID
- Elhub bistår manuelt med å fjerne kontrakten som skal reverseres
- For kraftleverandører: Elhub korrigerer tidligere kontrakt og registrerer korrekt regulert kraftleverandør fra endringsdato
- For nettselskap: Elhub fjerner pliktleveransen som skal reverseres og gjenåpner tidligere kontrakt. Hvis tidligere kontrakt også er leveringsplikt, vil Elhub bistå med å registrere korrekt regulert kraftleverandør fra endringsdato
Elhub utfører ikke manuelle endringer for avvist BRS-NO-104 ved endring av regulert kraftleverandør fordi det kan medføre at perioden for ventetariff blir utvidet over 6 uker. Vi må sikre likebehandling av aktørene og kan derfor ikke fjerne endringsdatoen. Dette er også noe som kan påvirke netteieres system som ikke støtter mottak av BRS-NO-104 for en tidligere regulert kraftleverandør som nå er avsluttet.
Korreksjoner i forbindelse med feil som ikke kan løses av markedaktørene
Kun definerte korreksjoner kan bestilles. Dersom det identifiseres situasjoner som ikke er dekket av definerte korreksjoner, ta kontakt på post@elhub.no. Beskriv grunnlaget for innsendt korreksjon. Dersom det må sendes personinformasjon, skal vedlegget krypteres før det sendes til Elhub. Veileder for dette finnes her.
NB! Korrigeringer som blir utført manuelt er irreversibelt i Elhub. Det er derfor meget viktig at det opplyses om korrekt målepunkt.
Generelle prinsipper for manuelle endringer:
- Situasjoner som kan løses med Elhubs BRSer korrigeres ikke. Aktørene må selv løse saken
- Før utførelse skal alle involverte parter bekrefte endringene som gjøres for å sikre at alle aktører en enige. Hvis det er uenighet i saken kan Elhub bistå med å finne en akseptabel løsning for alle involverte.
- Ved manuelle endringer vil Elhub alltid følge valideringsreglene, samt tidsfristene som gjelder for den aktuelle prosessen.
- Hvis nåværende kunde har pliktleveranse utfører ikke Elhub manuelle reverseringer fordi innflyttingen kan reverseres og kunden kan flyttes inn igjen uten å bli skadelidende.
- Elhub gjør ikke manuelle endringer i saker der siste innflytting fra kraftleverandør ble sendt for mindre enn 30 dager siden fordi kraftleverandør kan få tilbake leveransen innenfor denne perioden.
- Leverandørskifter reverseres ikke manuelt da feilen kan løses mellom kraftleverandør og kunde.
- I tilfeller der en kunde er feilinnmeldt i mellomperiode og riktig kunde er flyttet inn igjen må innflytting av nåværende kunde reverseres hvis den er gjort innenfor 2 uker. Feilinnmeldt kunde reverseres og kraftleverandør må sende leverandørbytte for riktig kunde.
- I tilfeller der sluttbruker er feilutmeldt fordi en annen kraftleverandør har meldt inn en annen sluttbruker, kan Elhub informere om hvem som har gjennomført innflyttingen slik at kraftleverandørene kan bli enige seg imellom om korrekt status for målepunktet.
Denne prosessen gjelder kun i situasjoner hvor aktøren har feilinnmeldt en sluttbruker i en mellomperiode der fremtidig sluttbruker og kraftleverandør mister leveransen ved å reversere sine prosesser.
Prosedyre
- Aktør oversender MålepunktID, periode (start- og sluttdato) og initialer tilhørende sluttbruker til post@elhub.no (emnefelt merkes «Feilinnmeldt sluttbruker i mellomperiode»). Mailen bør innehold en bakgrunn for feilsituasjonen
- Elhub gjennomfører manuell endring
- Elhub sender meldinger via BRS-NO-305 til involverte parter
- Elhub informerer berørte aktører
- Kraftleverandør/Leveringspliktig kraftleverandør oppdaterer sluttbrukerinformasjon med BRS-NO-301 ved behov
Denne prosessen gjelder kun i situasjoner det må registreres en manglende innflytting i en mellomperiode der fremtidig sluttbruker og kraftleverandør mister leveransen ved å reversere sine prosesser.
Prosedyre
- Aktør fyller ut mal for Manuelle endringer (NB! Viktig at korrekte datoer fylles ut)
- Aktør sender kryptert mal til post@elhub.no (emnefelt merkes «Manglende innflytting i mellomperiode») og bakgrunnen for feilsituasjonen
- Elhub gjennomfører en manuell endring i henhold til informasjon i innsendt excel-fil
- Elhub sender meldinger via BRS-NO-305 til involverte parter
- Elhub informerer berørte aktører
- Kraftleverandør/Leveringspliktig kraftleverandør oppdaterer sluttbrukerinformasjon med BRS-NO-301
Denne prosessen gjelder kun i situasjoner hvor en kraftleverandør feilaktig har endret sluttbruker-ID tilbake i tid og fremtidig sluttbruker og kraftleverandør mister leveransen ved å reversere sine prosesser.
Prosedyre
- Aktør fyller ut mal for Manuelle endringer (NB! Viktig at korrekte datoer fylles ut)
- Aktør sender kryptert mal til post@elhub.no (emnefelt merkes «Feilaktig endring av sluttbruker-ID tilbake i tid») og bakgrunnen for feilsituasjonen
- Elhub gjennomfører en manuell endring i henhold til informasjon i innsendt excel-fil
- Elhub sender meldinger via BRS-NO-305 til involverte parter
- Elhub informerer berørte aktører
- Kraftleverandør/Leveringspliktig kraftleverandør oppdaterer sluttbrukerinformasjon med BRS-NO-301
Denne prosessen gjelder kun for følgende situasjoner:
- Reversering av BRS-NO-103 eller BRS-NO-123 gjenåpner en kontrakt som skal være avsluttet, for eksempel med BRS-NO-201 / BRS-NO-211 eller tilsvarende dialog med sluttbruker.
- En netteier har sendt inn en BRS-NO-214 på feil målepunkt og får ikke reversert den. NB! Netteier må først korrigere status på målepunktet, slik at målepunktet står aktivt
Prosedyre
- Aktør kontakter Elhub på post@elhub.no og ber om at opphøret registreres igjen manuelt (emnefelt merkes («Gjenåpning av avsluttet kontrakt»)
- Elhub gjennomfører en manuell endring
- Elhub sender meldinger via BRS-NO-305 til involverte parter