Beredskap og varsling ved feil på måleverdiinnsending
Forventninger til nettselskapers beredskapsplaner knyttet til måleverdiinnsending
Et velfungerende kraftmarked avhenger av at nettselskaper sender inn måleverdier for foregående bruksdøgn til Elhub hver dag innen kl 07. Det forventes derfor at nettselskaper har beredskapsplaner for å kunne håndtere kritiske feil i sin målerinnsendingskjede. Beredskapsplanene bør som minimum adressere følgende:
- Hvordan sikre rask gjenoppretting av kritiske funksjoner som VEE og måleverdiinnsending dersom disse funksjonene er nede. Dette kan for eksempel sikres gjennom redundans på kritiske komponenter eller backup-løsninger
- Hvordan sikre mulighet for å innhente måleverdier, eventuelt estimere måleverdier, samt å sende inn måleverdier for kritiske målepunkter som utvekslingsmålepunkter og store produksjons- og forbruksmålepunkter, dersom primære systemer for innhenting, estimering og innsending er nede. Det forventes at nettselskap i en krisesituasjon er i stand til sende inn måleverdier for kritiske målepunkter innen D+5. Elhub vil i en krisesituasjon åpne for at nettselskaper kan sende inn måleverdier for et begrenset antall kritiske målepunkter på xml-format via epost.
Forventning til varsling og kommunikasjon ved feil på måleverdiinnsending
Feil eller forsinkelse i nettselskapenes måleverdiinnsending påvirker sluttbrukere, kraftleverandører og balanseansvarlige. Ved feil eller forsinkelse i måleverdiinnsending forventes det at nettselskaper kommuniserer dette til alle berørte parter som følger:
- Dersom nettselskap et forsinket i sin måleverdiinnsending skal nettselskap så varsle Elhub på post@elhub.no samt affekterte kraftleverandører og nabonettselskaper, med en prognose for når måleverdiene vil bli sendt inn. Dersom prognosen er at måleverdiene vil komme inn samme dag vil ikke Elhub kommunisere dette videre
- Dersom nettselskap forventer at måleverdiinnsending vil bli forsinket over lengre tid (over 24 timer) skal dette opplyses om eksplisitt. Elhub vil da iverksette kriseberedskapsplaner. Nettselskap skal da utpeke en kontaktperson som Elhub kan forholde seg til operasjonelt og som skal stille i daglige statusmøter. Dersom vi ikke hører annet vil vi forholde oss til Elhub kontaktperson i Edielportalen. Nettselskap skal varsle nabonettselskaper de har utveksling med og ha fortløpende operasjonell kontakt med disse. Elhub vil i tillegg publisere driftsmelding med informasjon om saken.
- Testbeskrivelser for aktørgodkjenning
- Sikker bruk av produksjonsdata i Aktørgodkjenning
- Unntak fra krav til systemstøtte og aktørgodkjenning for obligatoriske markedsprosesser
- Testdata for aktørgodkjenning
- Om aktørgodkjenning
- Instrukser og veiledning aktørgodkjenning
- Full, forenklet eller ingen aktørgodkjenning