• Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • #techday
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
  • Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Elhub

Det overordnede formålet med Elhub er å etablere en samfunnsøkonomisk effektiv IKT-infrastruktur for sluttbruker-markedet for kraft i Norge.

driftmeldingersøk
  • Om Elhub
    • Bli bedre kjent med Elhub
    • Styre og ledelse
    • Kontaktinformasjon
    • Forum og arrangementer
      • Bransjeråd
      • Elhub Brukerforum
      • Bruk av data fra Elhub i energioptimalisering
      • #techday
      • Workshop delt produksjon
      • Avregningskonferansen 2025
    • Presse og kommunikasjon
      • Profilhåndbok
    • Elhub for privatperson og representant for bedrift
      • Hvordan sluttbruker er modellert i Elhub
      • Min side
      • Tilgang for bedriftsbrukere
      • Tredjepartsaktører i Elhub
    • Våre publikasjoner
    • Regelverk for energimarkedet
  • Karriere
    • Møt våre ansatte
  • Aktører og markedsstruktur
    • 15 minutter
    • Aktørenes roller
    • Brukeravtale og gebyrmodell
    • Samtykkekontroll
    • Webinarer og opplæring
    • Måleverdier og beregninger
    • Markedsstruktur
    • Opprette, endre og avslutte aktører
    • Testing
    • Tilleggstjenester
    • Veiledere i Elhub
  • Datakvalitet
    • Grunndata
    • Målepunktinformasjon
    • Datakvalitetskrav måleverdier
    • Prosess for datavask
    • Sluttbrukerinformasjon
  • Elhubstandard og miljøer
    • Elhubs overgang til sky
    • Kjøreregler for bruk av Elhub
    • Miljøer
    • Veiledere til Elhub Edielstandard
  • Data
    • Tilgang til data fra Elhub
    • Åpne datasett
    • Forbruk, produksjon og installert effekt
    • Delt produksjon
    • Teknisk tilgjengelighet
    • Markedsoversikt
    • Markedsprosesser
    • Datakvalitet måleverdier og beregninger
    • Datakvalitet grunndata
  • Elhub API
Hjem / Aktører og markedsstruktur / Veiledere i Elhub / Manuelle korreksjoner / Porteføljeovertagelse og endring av regulert kraftleverandør

Porteføljeovertagelse og endring av regulert kraftleverandør

Enkelte endringer i markedsstrukturen kan generere meldinger fra Elhub og vil påvirke markedet ved at kundebytter over endringsdato blir avvist. Denne siden beskriver manuelle endringer utført av Elhub ved porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør og endring av regulert kraftleverandør i et nettavregningsområde. Denne siden beskriver hvordan disse feilkodene kan håndteres.

Planlagte og gjennomførte strukturendringer er publisert her

Porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør
Endring av regulert kraftleverandør i et nettavregningsområde

Porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør

En porteføljeovertagelse til ny kraftleverandør betyr at en kraftleverandør overtar porteføljen til en annen kraftleverandør. Dette skjer typisk via oppkjøp eller ved organisasjonsendringer hvor kraftleverandør har endret organisasjonsnummer og GLN. Porteføljeovertagelse kan enten skje ved massekjøring av leverandørskifter (BRS-NO-101), men i de fleste tilfeller ønsker kraftleverandøren at Elhub igangsetter overtagelsen, da med utsendelse av BRS-NO-305. Normalt sett vil den tidligere kraftleverandøren opphøre i markedet.

Dette kan ha noen ringvirkninger for andre markedsaktører og slår særlig ut for to scenarioer:

  1. En markedsaktør forsøker å kjøre en innflytting tilbake i tid over endringsdato (dato porteføljeovertagelsen ble gjennomført) og mottar feilkode EH017
  2. En markedsaktør har en feilinnmeldt sluttbruker og forsøker kjøre en reversering, men mottar feilkode E16 fordi den forrige leverandøren har opphørt i mellomperioden

For tilfelle 1:

Leverandørskiftet som blir generert via BRS-NO-305 på en gitt overtagelsesdato vil sperre for kundebytter over endringsdatoen.
Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-103 eller BRS-NO-123 tilbake i tid vil motta feilmelding: EH017 – Dato for innflytting tilbake i tid må være senere enn dato for siste kontraktsstart

Eksempelvis har en porteføljeovertagelse blitt utført 01.07.21 fra kraftleverandør A til kraftleverandør B. Kraftleverandør C forsøker deretter å flytte inn en sluttbruker 25.06.21, men vil motta ovennevnte feilmelding.

Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:

  1. Aktøren som skal flytte inn ny sluttbruker sender en supportportalsak eller en e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og innflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Porteføljeovertagelse som sperrer» og send kun ett målepunkt per henvendelse
  2. Elhub fjerner leverandørskiftet som sperrer
  3. Elhub informerer tilbake til aktøren om at de kan sende ny markedsmelding fra innflyttingsdato
  4. Elhub informerer berørt netteier

For tilfelle 2: 

Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-111 i tid vil motta feilmelding: E16 – Kraftleverandør har ikke gyldig balanseansvarskontrakt

Man oppdager at en kunde er feilinnmeldt og vil reversere originalt innsendt prosess, men mottar feilmelding fordi tidligere kraftleverandør ikke lenger har gyldige balanseansvarskontrakter i nettavregningsområdet. 

Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:

  1. Aktøren som skal flytte inn ny sluttbruker sender en supportportalsak eller e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID. Benytt emnefelt: «Ugyldig balanseansvarskontrakt» og send kun ett målepunkt per henvendelse
  2. Elhub kjører manuell reversering og registrerer tidligere aktive sluttbruker sin kontrakt til å være lik endring som har blitt gjennomført (overfører til kraftleverandøren som har overtatt markedsporteføljen)
  3. Elhub informerer tilbake til aktøren om at manuell reversering er gjennomført
  4. Elhub informerer berørt netteier

Prosedyrene gjelder ikke ved avvist BRS-NO-104 med feilkode E16 – Kraftleverandør har ikke gyldig balanseansvarskontrakt. Balanseansvarskontrakter kan ikke registreres tilbake i tid og Elhub kan ikke registrere kontrakt på gammel kraftleverandør frem til datoen for porteføljeovertakelsen og kontrakt med ny kraftleverandør fra samme dato manuelt.

Endring av regulert kraftleverandør i et nettavregningsområde

Endring av regulert kraftleverandør gjennomføres alltid av Elhub i de tilfeller hvor et nettselskap har blitt kjøpt opp av et annet eller ved organisasjonsendringer hvor netteier har endret organisasjonsnummer og GLN. Tidligere regulert kraftleverandør vil settes inaktiv i Elhub og det vil derfor sperres for kundebytter over endringsdatoen.

Dette kan ha noen ringvirkninger for andre markedsaktører og slår særlig ut for to scenarioer:

  1. En markedsaktør forsøker å kjøre en innflytting tilbake i tid over endringsdato (dato hvor regulert kraftleverandør ble endret) hvor sluttbruker skal få leveringspliktig kraftleveranse
  2. En markedsaktør forsøker å reversere en kontrakt hvor tidligere kontrakt var pliktleveranse med tidligere regulert kraftleverandør, eller et nettselskap ønsker å reversere en kontrakt som har fått ny kontrakt grunnet endring

For tilfelle 1:

Markedsaktøren som forsøker å sende en BRS-NO-103 eller BRS-NO-123 tilbake i tid vil motta feilmelding: EH093 – Grid Area has changed Balance Supplier of Last Resort

Eksempelvis har en regulert kraftleverandør blitt endret 01.07.21 fra regulert kraftleverandør A til regulert kraftleverandør B. Kraftleverandør 1 forsøker deretter å flytte inn en sluttbruker 25.03.21 via BRS-NO-103, men mottar ovennevnte feilmelding.

Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:

  1. Aktøren som skal flytte inn ny sluttbruker sender en supportportalsak eller e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID og innflyttingsdato. Benytt emnefelt: «Endring av regulert kraftleverandør» og send kun ett målepunkt per henvendelse
  2. Elhub henter ut informasjon fra innsendt melding og registrerer ny sluttbruker fra korrekt innflyttingsdato med tidligere regulert kraftleverandør
  3. Elhub registrerer ny kontrakt for sluttbruker fra endringsdatoen med ny regulert kraftleverandør
  4. For kraftleverandør: Elhub informerer tilbake til kraftleverandøren om at kontrakt for ny sluttbruker er opprettet og at kraftleverandøren kan sende inn en BRS-NO-101, samt oppdatere grunndata for sluttbruker. Elhub informerer netteier
    For netteier: Elhub sender BRS-NO-305 med oppdatert kontrakt til nettselskap og ny og gammel regulert kraftleverandør. Det vil ikke være noe behov for ytterligere innsending av meldinger til Elhub, foruten eventuelt oppdatering av grunndata for sluttbruker

For tilfelle 2:

Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-111  vil motta feilkode EH093 – Grid Area has changed Balance Supplier of Last Resort
Markedsaktøren som forsøker å sende BRS-NO-133 vil motta feilmelding EH093 – Grid Area has changed Balance Supplier of Last Resort eller EH024 – Original Process was not the last change on the metering point

Elhub har opprettet følgende manuelle prosedyre for dette:

  1. Aktøren som skal reversere prosessen sender en e-post til post@elhub.no med informasjon om målepunkt-ID
  2. Elhub bistår manuelt med å fjerne kontrakten som skal reverseres
  3. For kraftleverandører: Elhub korrigerer tidligere kontrakt og registrerer korrekt regulert kraftleverandør fra endringsdato
  4. For nettselskap: Elhub fjerner pliktleveransen som skal reverseres og gjenåpner tidligere kontrakt. Hvis tidligere kontrakt også er leveringsplikt, vil Elhub bistå med å registrere korrekt regulert kraftleverandør fra endringsdato

Elhub utfører ikke manuelle endringer for avvist BRS-NO-104 ved endring av regulert kraftleverandør fordi det kan medføre at perioden for ventetariff blir utvidet over 6 uker. Vi må sikre likebehandling av aktørene og kan derfor ikke fjerne endringsdatoen. Dette er også noe som kan påvirke netteieres system som ikke støtter mottak av BRS-NO-104 for en tidligere regulert kraftleverandør som nå er avsluttet.

  • Porteføljeovertagelse og endring av regulert kraftleverandør

Footer

Elhub AS

E-post: post@elhub.no

Personvern og informasjonskapsler

      

 

  • Driftsmeldinger
  • Kontaktinformasjon
  • Personvern og sikkerhet
  • Karriere
  • Elhubs blogg
  • Lisens
  • Alle sider